12Return lanceert retourservice ‘ReturnDock’
Het in Nederland gevestigde 12Return heeft een retourservice gelanceerd onder de naam ReturnDock. Het betreft een wereldwijd platform en netwerk van lokale retourcentra dat merken ondersteunt die actief zijn in Direct-to-Customer commerce en naar klanten wereldwijd verzenden. Door gebruik te maken van het netwerk van lokale ReturnDock-centra kunnen merken retouren lokaal houden in plaats van door klanten terug te laten sturen naar een centraal magazijn ergens ter wereld.
ReturnDock verwerkt niet alleen retouren, geretourneerde producten die opnieuw kunnen worden verkocht, kunnen in het ReturnDock-centrum worden opgeslagen voor levering aan een nieuwe lokale klant. ReturnDock-centra zijn ook uitgerust voor herwaarderingsactiviteiten zoals herverpakken, herstellen en opknappen.
De service is gericht op het lokaal verwerken van retouren en het terugbrengen van geretourneerde producten naar een nieuw lokaal klantkanaal of andere waardeketen.
ReturnDock beschikt over lokale retourcentra in Europa, Noord-Amerika, Azië en Oceanië. Het aantal retourcentra zal worden uitgebreid door samen te werken met lokale logistieke dienstverleners.