100% support en evolutie zijn het fundament voor een geautomatiseerd magazijn

(Advertorial) Zowel logistiek managers als specialisten in de magazijn automatisering zullen over het volgende wel eens zijn: het opzetten van een compleet nieuw geautomatiseerd warehouse is een fantastische uitdaging. Het proces staat bol van de uitdagingen en na de realisatie is iedereen zo trots als een pauw.

Toch is het minstens zo belangrijk wat er in de jaren na die oplevering wordt gepland en gerealiseerd. Bij Savoye vinden wij evoluerend werken en continu aanpassen cruciaal voor een blijvend performant magazijn. De case van klant Fnac Darty illustreert dit uitgangspunt  heel fraai. Zo werkt Savoye al vanaf 2009 samen met deze Europese retailer in culturele en vrijetijdsgoederen, technische producten, huishoudelijke apparaten en diensten. Destijds werd een complete installatie gerealiseerd voor het orderpicken en verpakken van bestellingen, inclusief een dozenopzetter, 44 orderverzamelstations en 10 speciale stations voor bewerkingen. Later volgden onder meer de bouw van tussenverdiepingen, een uitbreiding van 4 werkstations in een beschermde zone en 16 extra orderverzamelstations op één van de tussenverdiepingen. Ook kwam er een nieuw WCS voor een soepelere aansturing van het hele pickproces.
Simpel gesteld, werden in de volgende 15 jaar deelgebieden voortdurend aangepakt om de logistiek steeds een stapje verder te krijgen. Khallef Chekroune, manager industrieel onderhoud voor de magazijnen van Fnac Darty, legt uit:” Waar mogelijk werken we samen aan de nodige innovatieve aanpassingen. Belangrijk voor ons is het gevoel dat Savoye elke dag voor ons klaar staat. We vertrouwen op hun onderhoudsdienst, after-sales service en de altijd bereikbare hotline”. Momenteel worden in Moussy-le-Neuf alle doosvorm- en afsluitmachines aangepast met modernere PLC controllers. “Deze relatief simpele ingrepen zijn wel typerend voor onze samenwerking, waarbij we in stapjes steeds verder evolueren.” aldus Khallef. De ingrepen van vandaag bieden ook weer aanknopingspunten voor de toekomst. Op basis van de onderhoudswerkzaamheden en uitgebreide data-analyse kan Fnac Darty weer winst boeken op deelgebieden zoals energie-efficiëntie, duurzaamheid en een verdere optimalisatie van de logistieke processen.

SAVOYE-INTELIS X-PTS Hoofdafbeelding

Deze customer service is op dezelfde wijze gestructureerd in elk land waar Savoye opereert. Op het Savoye kantoor van de Benelux in Breda werken technisch ervaren engineers aan de ondersteuning van klanten in deze regio. Zij weten zich daarbij gesteund door product experts op het hoofdkantoor, indien nodig. Verder kan de klant bouwen op de 24/7 beschikbare hotline voor eventuele storingen, zodat er altijd snel kan worden ingegrepen. Bepaalde software gerelateerde zaken kunnen zelfs remote worden verholpen.

Voor de nodige on-site support biedt Savoye in de Benelux een uitgebreide technische ondersteuning met haar serviceteams en een netwerk van gecertificeerde partners. Naast incidentele reparaties of correcties, ontzorgen wij de klant met preventief onderhoud, van periodiek onderhoud tot kleine ingrepen. Via begeleiding en opvolging op maat zorgen wij voor een maximale systeembeschikbaarheid.

SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over onze service diensten, ga naar: https://www.savoye.com/nl/company-3/onze-diensten/

Recente nieuwsberichten

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Prologis maakt DC minder afhankelijk van elektriciteitsnet met microgrid

In een regio waar uitbreiden vrijwel onmogelijk is door netcongestie, heeft Prologis een nieuw logistiek pand van ongeveer 23.000m² ontwikkeld dat grotendeels onafhankelijk is van het elektriciteitsnet. De locatie in het Nederlandse Almere is uitgerust met een microgrid: een lokaal energiesysteem dat zonne-energie, energieopslag en noodvoorzieningen combineert. Dat maakt het gebouw operationeel op een plek waar geen volwaardige netaansluiting beschikbaar is.

Coole logistiek. Frisse ideeën voor uw magazijn

(Advertorial) Daifuku - expert met meer dan 50 jaar expertise op het gebied van automatisering van de koelketen: Verhoog de efficiëntie in de diepvriessector. Onze geautomatiseerde intralogistieke oplossingen voor diepvriesopslag en -distributie maken het mogelijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.