10 trends in WMS voor 2019

Digitalisering, cloud-technologie en e-commerce zorgen ervoor dat de WMS-markt in 2019 een nieuwe fase ingaat. Leveranciers investeren flink in hun pakketten om de flexibiliteit te kunnen bieden die in de hedendaagse logistiek nodig is. Bestaande pakketten gaan op de schop, zowel technisch als functioneel.

Bovendien introduceren leveranciers nieuwe implementatiemethoden om pakketten sneller en met minder risico’s in gebruik te nemen. Dat concludeerde Jeroen van den Berg die de pakketten in de Benelux onderzocht namens WMS-vergelijker wms-software.eu. Hij vatte zijn bevindingen samen in 10 trends voor 2019.
 
1. Digitalisering
Ondernemingen vervangen hun WMS-pakketten door moderne varianten, omdat bestaande software onvoldoende bruikbare data biedt en veel handmatige bijsturing vraagt. Vooral groothandels investeren in WMS. Ook is er een stijgende vraag vanuit e-commerce.
 
2. Krapte op de markt
WMS-aanbieders hebben moeite om aan de toegenomen vraag te voldoen. Het is lastig om nieuwe medewerkers te vinden waardoor wachttijden oplopen.
 
3. Versnelde implementaties
WMS-leveranciers zoeken manieren om hun pakketten sneller te implementeren. Het gebruik van templates en de ‘agile scrum’ aanpak zijn populaire alternatieven.
 
4. Zelf WMS inrichten
Pakketten bieden steeds meer mogelijkheden om na afloop van de implementatie zelf de inrichting aan de eigen wensen aan te passen. Daardoor ben je minder afhankelijk van leveranciers. Het scheelt tijd en geld en maakt je een stuk flexibeler.
 
5. Nieuwe aanbieders
De toegenomen vraag naar WMS biedt tevens kansen voor nieuwe aanbieders. Buitenlandse WMS-aanbieders komen met bestaande pakketten naar de Benelux en lokale partijen verschijnen met nieuwe moderne pakketten op de markt.
 
6. Cloud
Cloud-technologie lijkt door te breken in magazijnen. Al is de magazijnwereld nog wat schuchter, steeds meer bedrijven kiezen voor de flexibiliteit van cloud software. Inmiddels is de helft van de WMS-pakketten via de cloud leverbaar.
 
7.Android
Microsoft heeft aangekondigd eind 2019 de ondersteuning van Windows Mobile te staken. WMS-leveranciers kiezen massaal voor Android als vervangend besturingssysteem voor RF-terminals. Reeds 86% van de pakketten is ‘over’.
 
8. Continue updates
Een belangrijk voordeel van de cloud is dat leveranciers hun software regelmatig automatisch actualiseren naar nieuwe versies. Inmiddels biedt 18% van de pakketten die service.
 
9. Softwareabonnementen
Ook prijsmodellen van WMS-pakketten gaan op de schop. Veel leveranciers gaan over van een prijsmodel waarbij je vooraf software aanschaft naar maandelijkse abonnementen. Dat verlaagt de initiële investering.
 
10. E-commerce features
E-commerce vraagt nieuwe logica en werkwijzen in het magazijn. Leveranciers voegen nieuwe pick- en packmethoden aan hun pakketten toe en zorgen voor meer flexibiliteit in het verwerken van grote aantallen orders met korte doorlooptijden.

Recente nieuwsberichten

Ravas combineert wegen en ergonomisch transporteren in Ergo-Truck 2

Met de Ergo-Truck 2 lanceert Ravas een vernieuwde en verbeterde versie van zijn bestaande Ergo Truck. Volgens de producent en leverancier van mobiele weegoplossingen zet de Ergo-Truck 2 een nieuwe standaard in de wereld van mobiele weegsystemen en biedt hij bedrijven een handzame en ergonomische oplossing voor het efficiënt wegen en verplaatsen van goederen.

Op veiligheid mag u niet besparen… of toch?

(Advertorial) Momenteel alleszins wel, want tot 25 juni 2024 ontvangt u aantrekkelijke kortingen op een selectie veiligheidsopties bij aankoop van een nieuwe Linde heftruck.

Smart Vision-technologie maakt logistieke processen efficiënter

Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen ook bij kmo’s een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Bovendien hebben ze een snelle ROI. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL.

Kellanova opent grootste logistieke site voor Europa in Mechelen

Kellanova, voorheen gekend als Kellogg’s, heeft in Mechelen een nagelnieuw magazijn van 65.000m² geopend. Deze Europese hub centraliseert de opslag- en copackingactiviteiten van vijf sites. Niet alleen is dit de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Deze strategische uitbreiding bevindt zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die 650 medewerkers tewerkstelt en jaarlijks 104.000 ton aardappelchips maakt.

H.Essers neemt het Franse transportbedrijf TFMO over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Frans transportbedrijf TFMO (Transports Frigorifiques des Monts d’Or) overgenomen. TFMO, gevestigd in Lissieu, in de buurt van Lyon, is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerde transporten voor healthcare en voeding.

Postgraduaat Smart Logistics – nieuwe editie start 27 september 2024

(Advertorial) Het Postgraduaat Smart Logistics geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics zoals supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. We laten je kennismaken met de nieuwste technologische omwentelingen en hebben aandacht voor zowel theorie als praktijk.

Datalogic stelt Magellan 900i scanner voor

Datalogic lanceert de nieuwe Magellan 900i scanner, een aanpasbaar instapmodel op basis van imaging dat de GPS44XX-serie zal vervangen. De Magellan 900i moet zorgen voor hoge prestaties bij het lezen van 1D- en 2D- barcodes, vooral bij weergave op smartphone-schermen. Door zijn aanpassingsvermogen is het toestel inzetbaar bij verschillende toepassingen, waaronder bemande kassa’s, zelfscankassa’s en kiosken die getrouwheids- en betaalopties verwerken.

Collect&Go verzamelt bestellingen met zelfrijdende voertuigen

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft zijn distributiecentrum in Londerzeel uitgerust met slimme autonome voertuigen. Daarmee wil Collect&Go de efficiëntie in de versafdeling van het distributiecentrum verhogen. Momenteel rijden er 22 ‘self driving vehicles’ (SDV’s) in het DC rond, waardoor het rondhalen van verse producten 20% sneller verloopt.

Mediq optimaliseert order fulfilment met ZetesMedea Voice

Het Europese zorgaanbieder Mediq heeft in zijn magazijn in Denemarken de ZetesMedea magazijnoplossing met de nieuwste voice technologie geïmplementeerd. Dankzij de implementatie kan Mediq de orderpickprocessen aanzienlijk optimaliseren en tegelijkertijd een snellere orderverwerking voor klanten en een vlottere onboarding van nieuwe medewerkers realiseren.

Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.