10 tips voor de (her)inrichting van je magazijn
Bij het ontwerp van een nieuw of de herinrichting van een bestaand magazijn, moet je met verschillende factoren rekening houden. Niet alleen kent de magazijnwerking een toegenomen complexiteit, ook de capaciteiten van heftrucks evolueren razendsnel. Door rekening te houden met onderstaande tips, kun je snel heel wat efficiëntiewinst boeken.
Een magazijn zo efficiënt mogelijk indelen, is vandaag een complexe opgave. Daardoor is het meer dan ooit voer voor specialisten. Heel veel factoren spelen een rol: het orderpatroon, het assortiment en de snelheid waarmee het wijzigt, de omloopsnelheid van de artikelen, orderpieken, enzovoort. Efficiëntie en veiligheid horen daarbij altijd op de eerste plaats te komen. Daarom deze tien tips.
1. Gangbreedte
Iedereen begrijpt dat smalle gangen voor extra opslagruimte zorgen. Om te weten hoeveel gangen je in jouw magazijn kunt voorzien, moet je rekening houden met de draaicirkel van de heftrucks. Een standaard heftruck heeft een gangpad van minstens 3,20 meter breed nodig, al worden hun draaicirkels steeds kleiner. Voor reachtrucks volstaat een breedte van 2,80 meter, en gewone orderpickers of trucks voor smalle gangen hebben doorgaans maar 1,75 meter nodig.
2. Aantal gangen
Ook voor het aantal gangen in het magazijn geldt een simpele vuistregel, maar wel eentje die je dwingt vooruit te denken. Het aantal gangen in je magazijn moet steeds groter zijn dan het aantal heftrucks dat er rondrijdt. Is dat niet het geval, dan is de kans groot dat er geregeld ‘files’ ontstaan, wat tot productiviteitsverlies leidt. Wanneer je magazijn uit smalle gangen bestaat, kun je dat probleem tegengaan door eenrichtingsverkeer in te voeren.
3. De optimale lading per pallet
Door te spelen met het aantal artikelen per pallet, kun je de werking van het magazijn sterk beïnvloeden. Hoeveel artikelen er op een pallet staan, heeft consequenties voor de inrichting van het magazijn. Ben je genoodzaakt minder dan tien artikelen op een pallet te leggen, dan zijn palletstellingen de perfecte oplossing om de magazijnruimte zo efficiënt mogelijk te benutten.
Komen er meer dan tien artikelen op een pallet, dan werk je best met stapeling in de diepte. Denk aan inrijstellingen of shuttlestellingen. Die bevatten kanalen met verschillende pallets die achter elkaar gestapeld staan, gesorteerd volgens het ‘last in, first out’-principe.
4. Inslag en uitslag
Het spreekt voor zich dat het voor logistieke bedrijven efficiënter is om vrachtwagens gevuld terug te laten rijden en de planning daarop in te stellen. Vervang de vrachtwagens door heftrucks en de openbare weg door de gangen in je magazijn, en je ziet in dat het principe ook perfect toepasbaar is op de magazijnwerking.
Het is dus raadzaam om inslag- en uitslagopdrachten te combineren. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want om dat praktisch uit te voeren, moeten de dokken voor ingaande en uitgaande goederen zich aan dezelfde zijde bevinden. Dat moet je meenemen in het ontwerp en de inrichting van het magazijn.
5. Truckverkeer
De breedte van de magazijngangen en de hoeveelheid opslagruimte zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar hangen er ook van af of je al dan niet passerende trucks wil toelaten. Smalle gangen zorgen voor meer opslagruimte, maar zorgen ervoor dat heftrucks niet langs elkaar kunnen passeren. Eenrichtingsverkeer biedt dan een oplossing.
Je stelt je WMS dan ook best zo in dat heftrucks zich niet op hetzelfde moment in dezelfde gang kunnen bevinden. Zo voorkom je opstoppingen en productiviteitsverlies.
6. Inrichting van de gangen
Hoe minder meters een heftruck hoeft af te leggen, hoe efficiënter. De manier waarop stellingen in het magazijn geplaatst zijn, hebben hier een directe invloed op. Zorg ervoor dat de richting van de gangpaden gelijk is aan de richting van de goederenstroom. Zo rijden trucks de minste meters om het begin van een gangpad te bereiken. In de praktijk betekent het dat de openingen van de gangen naar de laaddocks gericht moeten zijn.
7. De ideale lengte
Een andere manier om heftrucks zo weinig mogelijk meters af te laten leggen, is ze zo weinig mogelijk van gang te laten wisselen. Elke gangwissel vergt tijd en doet de productiviteit dalen. Hoe langer de gangen in het magazijn zijn, hoe minder gangwissels er nodig zijn. Het zou dus een ‘no brainer’ moeten zijn om de stellingen zoveel mogelijk in de lengte te plaatsen.
8. Parallelle gangen
Ook parallelle gangen voorkomen langere rijafstanden, doordat stellingen niet haaks op elkaar staan of een bocht maken.
9. Kolommen
In veel magazijnen staan de kolommen, eenmaal geïnstalleerd, voorgoed vast. Slecht opgestelde kolommen kunnen de heftrucks hinderen en tot productiviteitsverlies leiden. Kies er daarom voor een paar opslaglocaties op te offeren en ga voor een ontwerp waarbij de kolommen tussen twee stellingstaanders staan.
10. Klaarzetruimte
Bij het ontvangen en laden van goederen is het belangrijk dat je jezelf van voldoende ruimte voorziet. Bij een tekort aan ruimte komen pallets terecht op een plek waar ze in de weg staan. Door voor voldoende ruimte te zorgen, voorkom je dat de klaarzetruimte een bottleneck in het magazijn wordt.
Hulp nodig bij de inrichting van uw magazijn? Bij B-Close helpen we u graag verder.