Werkgevers voorzichtig optimistisch om aan te werven in Q3/2023

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de activiteit op de Belgische arbeidsmarkt in de zomermaanden positief moeten evolueren, ook al zullen de werkgevers voorzichtig blijven in hun beslissingen om aan te werven. Van de 510 Belgische werkgevers die eind april 2023 door ManpowerGroup werden bevraagd, is immers 38% van plan hun personeelsbestand tegen eind september 2023 uit te breiden, terwijl 15% het aantal medewerkers plant te verminderen. Verder verwacht 44% van de bevraagde werkgevers geen verandering.

“De Belgische werkgevers zijn voorzichtig optimistisch in hun wervingsvooruitzichten voor het volgende kwartaal”, licht Sébastien Delfosse, managing director van ManpowerGroup BeLux, toe. “In een klimaat dat op korte tot middellange termijn nog weinig uitzicht biedt, hebben de door ons bevraagde werkgevers duidelijk aangegeven dat zij van plan zijn hun personeelsbestand tijdens de zomer op hetzelfde niveau te houden (44%) of nieuwe banen te creëren (38%), ook al is de Nettotewerkstellingsprognose (het verschil tussen het percentage werkgevers die van plan zijn aan te werven en het percentage werkgevers die werknemers willen ontslaan) lager dan de waarde van dezelfde periode vorig jaar. Onze arbeidsmarkt blijft veerkrachtig, terwijl bedrijven nog steeds geconfronteerd worden met de inflatie, met de gevolgen van de loonindexeringen voor hun kostenstructuur en met een economisch klimaat dat ongunstig blijft voor de ontwikkeling van zakendeals, met name door de oorlog in Oekraïne, en die weegt op hun wervingsbeslissingen. De werkgevers blijven overigens kampen met een ongekend tekort aan arbeidskrachten – meer dan vier op de vijf Belgische werkgevers hebben moeite om hun vacatures in te vullen – en moeten anticiperen op de toekomst door meer flexibiliteit aan de dag te leggen en sneller te transformeren in een context van internationale concurrentie.”
 
Positivisme in bijna alle sectoren
Volgens ManpowerGroup ondervinden werkgevers in alle sectoren moeilijkheden om gekwalificeerde profielen te vinden. Vooral naar digitaal talent en kandidaten met de juiste persoonlijke vaardigheden blijkt de zoektocht zwaar.
De werkgevers in de sector ‘financiën en vastgoed’ (+40%) bereiden zich voor op de sterkste wervingsactiviteit – één werkgever op twee in deze sector is van plan personeel aan te werven – gevolgd door de werkgevers in de sector ‘energie’ (+37%) en ‘IT’ (+36%). Ook in de sectoren ‘openbare diensten/onderwijs/andere diensten’ (+33%) en ‘transport/logistiek/automotive’ (+30%) zijn de wervingsvooruitzichten bemoedigend, gevolgd door de sector ‘maakindustrie/vouw/landbouw en visserij’ (+24%). De zwakste wervingsintenties worden gemeld door werkgevers in de sectoren ‘consumptiegoederen en -diensten/horeca/retail’ (+13%), ‘communicatiediensten’ (+9%) en ‘gezondheidszorg/biowetenschappen’, die als enige sector een stagnatie van de tewerkstellingsvooruitzichten meldt (-1%).
 
Meer optimisme in middelgrote en grote bedrijven
Nog volgens de enquête is de Nettotewerkstellingsprognose positief in de vier bevraagde bedrijfssegmenten: +9% voor micro-ondernemingen (<10 medewerkers), +11% voor kleine ondernemingen (10-49 medewerkers), +33% voor middelgrote ondernemingen (50-249 medewerkers) en eveneens +33% voor grote ondernemingen (≥ 250 medewerkers).
“Personeel aanwerven is een risico en een grote investering, en dat geldt nog meer voor de kleinste structuren. Het is dan ook begrijpelijk dat werkgevers in micro- en kleine bedrijven in de context van aanhoudende onzekerheid een afwachtende houding aannemen: respectievelijk slechts 24% en 28% van deze ondernemingen is van plan in de komende drie maanden personeel aan te werven”, verduidelijkt Sébastien Delfosse.
 
Dynamischer wervingsklimaat in Vlaanderen
De werkgevers in de drie gewesten van het land melden voor het volgende kwartaal positieve wervingsintenties. Het wervingsklimaat zal naar verwachting het meest dynamisch zijn in Vlaanderen, waar de Nettotewerkstellingsprognose +29% bedraagt, de hoogste waarde sinds het 2e kwartaal van 2022. Er is ook een stijgende trend in Brussel, waar de Nettotewerkstellingsprognose afklokt op +23%. Omgekeerd melden de Waalse werkgevers een daling van de wervingsintenties tot een waarde van +17%, 11 punten minder dan in het vorige kwartaal.
Afbeelding: ManpowerGroup

Recente nieuwsberichten

Hoe retailers een groenere Black Friday kunnen leveren

(Advertorial) Welke stappen moeten er worden gezet in de richting van een duurzame scheepvaart in november en daarna. Dit jaar, op 25 november, zullen detailhandelszaken, online marktplaatsen en e-commerce bedrijven consumenten opnieuw een verscheidenheid aan aanbiedingen met korting aanbieden.

Kiabi optimaliseert picking van voorraadartikelen met Dematic

De Franse kledingfabrikant en -retailer Kiabi heeft Dematic, leverancier van magazijnautomatisering en software, in de arm genomen om de pickprocessen voor voorraadartikelen te verbeteren. Daarbij ligt de focus op de e-commerce- activiteiten van het familiebedrijf.

Linde T14 - T20: Stil in de stad, machtig in uw magazijn

De nieuwe Linde T14 - T20 vormen één van de meest veelzijdige elektrische transpallettenreeksen op de markt. Vanaf nu kunt u binnen 1 en dezelfde serie palletwagens op maat van verschillende types toepassingen vinden, gaande van stille nachtleveringen tot laden en lossen van lasten tot 2 ton.

Liebherr-Mining automatiseert productiebevoorrading met Knapp

Liebherr-Mining, fabrikant van hydraulische graafmachines voor de mijnbouw, heeft Knapp opdracht gegeven voor de automatisering van de productiebevoorrading en het verzamelen van reserveonderdelen in zijn vestiging in Colmar (FR). De oplossing, die een automatisch opslag- en ophaalsysteem en autonome mobiele robots omvat, moet Liebherr-Mining meer flexibiliteit bieden bij de bevoorrading van werkstations en zorgen voor een hoge opslagdichtheid, zonder dat de infrastructuur hoeft te worden gewijzigd.

Seafrigo Group bouwt nieuw logistiek platform voor diepvriesproducten in Le Havre

In samenwerking met Haropa Port gaat Seafrigo Group verder met de ontwikkeling en de bouw van een nieuwe faciliteit van 13.000m² in het havengebied van Le Havre. Het nieuwe gebouw zal gewijd zijn aan diepvriesstromen voor super- en hypermarkten en agrovoedingsproducenten.

Floriway en Everspring gaan samen voor een kortere en meer duurzame sierteeltketen

Floriway is een logistiek dienstverlener in de sierteeltlogistiek en een joint venture van De Winter Logistics, Van Zaal Transport en Wematrans. Everspring (voorheen Flora Logistics) biedt een online groothandelsmarktplaats die kwekers en retailers rechtsreeks met elkaar verbindt.

Cabka: duurzame en individuele logistieke oplossingen voor de circulaire economie

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in logistiek – gebruikers focussen op de besparing van hulpbronnen om zo de CO2- uitstoot te verminderen en te voldoen aan de vereisten van de circulaire economie. De reden hiertoe is het groeiende bewustzijn in onze samenleving en in bedrijven, een toename van wetten en voorschriften en sterk stijgende energie- en grondstofprijzen.

Dachser en Fraunhofer IML vergroten transparantie in groupagezendingen met digitale tweeling

In samenwerking met Fraunhofer IML heeft logistiek dienstverlener Dachser een innovatie in groupagelogistiek ontwikkeld en in de praktijk gebracht. In de zogenaamde @ILO-terminal wordt volledig automatisch en in real time een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen van een overslagloods; een ‘digitale tweeling’.

BlueRock TMS en VOICT bundelen krachten in de internationale TMS-markt

BlueRock TMS heeft een meerderheidsbelang genomen in de Nederlandse TMS-leverancier VOICT. Blue Rock TMS is een uit Nederland afkomstige, wereldwijd actieve leverancier van transport management systemen (TMS) voor verladers, logistiek dienstverleners en pakketvervoerders.

Dometic lanceert Go Power! zonnepanelen voor bedrijfsvoertuigen in Europa

Het Zweedse Dometic, aanbieder van oplossingen voor ‘mobile living’, introduceert met ‘Go Power! Dometic’ plug-and-play zonnepanelen voor bedrijfsvoertuigen. Sinds de overname van Valterra Products LLC door Dometic in 2021 maken de Go Power!-producten deel uit van het portfolio van Dometic.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.