Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Bij het laad- en losproces doen de weergoden hun best om uw duur betaalde, comfortabele binnentemperatuur teniet te doen. Zeker bij gekoelde omgevingen is het een absolute noodzaak om dat klimaat goed te blijven beheersen. Behalve energieverliezen zorgen geopende of niet goed afgedichte dockdeuren voor mogelijke (water)schade aan producten, een tochtige en minder prettige werkomgeving of zelfs besmettingsgevaar doordat stof en insecten vrij spel krijgen (denk aan de mogelijke gevolgen voor producten in de voedingssector). Natuurlijk gebruiken de meeste magazijnen dock shelters om de openingen tussen de gevel en de vrachtwagen af te dichten. Welk type dock shelter ook gebruikt wordt, het blijft meestal lastig om alle vier de zijden perfect af te dichten. Natuurlijk een complete laadsluis kan een oplossing zijn, maar met 10 of 20 laadperrons wordt dat een kostbare investering. Uw afdichting moet eigenlijk lijken op een eclips.

Een eclips of verduistering is de bedekking van een ster door een ander hemellichaam. Als de zon, de maan en aarde op één lijn staan (in deze volgorde) is de zon vanaf een plek op aarde gezien volledig bedekt door de maan. Het zonlicht bereikt dan niet meer de aarde en men spreekt dan van een zonsverduistering of zoneclips.

Die complete bedekking diende als inspiratie bij de ontwikkeling van onze Eclipse dock shelter. Deze oplossing zorgt voor een strakke, constante afdichting:

De zijkanten

Duurzame GapMaster™-haken wikkelen zich om de geopende deuren van de trailer en dichten scharniergaten die samen bijna 0,25 vierkante meter open ruimte vormen als ze niet worden gedicht. Echte tochtgaten dus.

De bovenkant

Over de bovenkant van de trailer zorgt een verzwaard gordijn voor een afdichting met een druk van ruim 45 kilo over de volledige breedte van de bovenkant van de trailer. Deze simpele maar effectieve oplossing werkt op zwaartekracht en houdt het gordijn tijdens het laden en lossen constant in contact met de trailer, waardoor een strakke en constante afdichting wordt verkregen.

De hoeken

De zijgordijnen en het verzwaarde bovengordijn van de Eclipse werken samen om gaten af te dichten die anders open zouden blijven. Innovatieve hoekzakken verbinden de zijkanten met de bovenkant en zorgen zo voor een donkere, volledige afdichting als de vrachtwagens achteruit naar hun plaats rijden.

De onderkant

Liphoekafdichtingen, vulkussens en andere componenten dichten de gaten aan de binnenkant van het laadperron.

‘Maakt zo’n complete afdichting nu echt veel uit’? Uit onderzoeken blijken de onderstaande onvolkomenheden de volgende energieverliezen te kunnen kosten:

  • Scharniergaten: circa €550 tot €1100
  • Gaten aan bovenkant en in de hoeken: circa €185 tot €370
  • Gaten onder de dock leveller: circa €275 tot €550
  • Gaten bij de deur: circa €460 tot €920

Deze jaarlijkse kosten gelden per dock! Rite-Hite helpt u graag met een complete dock analyse en rekent snel voor waar u een besparing kunt realiseren.

Meer op www.ritehite.nl.

Rite-Hite Benelux BV, kantoor België: Antwerpsesteenweg 124, 630 AARTSELAAR

Contact Jo van Extergem, jvanextergem@ritehite.com

Recente nieuwsberichten

Stow Group democratiseert automatisering van warehouses met Movu Robotics

Stow Group, producent en leverancier van opslagoplossingen en geautomatiseerde magazijnsystemen, doopt zijn afdeling ‘stow Robotics’ – opgericht in 2021 – om tot ‘Movu Robotics’. Met het nieuwe merk, ontwikkeld om zijn business unit Robotics te versterken, wil de aanbieder tegemoetkomen aan de toenemende vraag van klanten naar automatiserings- en roboticaoplossingen.

Infor en Made2Flow bieden interface voor duurzame mode-industrie

Infor, aanbieder van industrie-specifieke cloudsoftware en ERP-oplossingen, lanceert een aparte interface tussen Made2Flow, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse en validatie van milieugerelateerde data in de mode-industrie, en Infor Product Lifecycle Management (PLM). De interface moet de verwerking van die data vergemakkelijken en biedt volledige zichtbaarheid voor wereldwijd opererende modemerken die meer transparantie in hun productieketen willen. Kenmerkend is dat de interface traceerbaarheid en impactmeting biedt van niveaus één tot en met vier.

WMS Prolag World voortaan compatibel met alle gangbare browsers

De Duitse softwarefabrikant CIM lanceert een nieuwe gebruikersinterface voor zijn warehouse management systeem Prolag World. Bijzonder aan de nieuwe ontwikkeling is dat het WMS-pakket van CIM daardoor voortaan browseronafhankelijk en volledig compatibel is met alle moderne desktop browsers. De software biedt volgens de ontwikkelaars een hoge mate aan gebruikersvriendelijkheid, flexibiliteit en helpt ook tijd en kosten te besparen.

Faes lanceert vernieuwde slimme stapelsoftware Stackassist

Faes, leverancier van verpakkingsoplossingen op maat en ondersteuning bij het verbeteren van verpakkingsprocessen in de supply chain, heeft zijn softwareoplossing Stackassist opnieuw gelanceerd. De slimme webbased stapelsoftware, die ondertussen tien jaar bestaat, kreeg niet enkel een modernere look & feel mee, maar werd volgens Faes ook volledig aangepast aan de logistieke uitdagingen die zijn klanten ervaren. Daarmee wil het bedrijf uit het Nederlandse Reusel naar eigen zeggen een betaalbare stapel- en beladingstool bieden die geavanceerde functies combineert met flexibiliteit en gebruikersgemak.

Weiss Technik neemt twee AutoStore-systemen van Dematic in gebruik

Datalogic introduceert PowerScan 9600 Auto Range handscanners

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, stelt de PowerScan 9600 Auto Range serie voor. De handscanners in deze serie zijn ontworpen voor toepassingen in de detailhandel, productie en transport & logistiek. Paradepaardje van de nieuwe Auto Range serie is volgens Datalogic de scan engine. Deze zou moeiteloos barcodes kunnen lezen van vlakbij tot op een afstand van 20 meter, waardoor het een gamechanger wordt genoemd in magazijntoepassingen waar zowel dichtbij als op grote afstand moet worden gescand.

Prologis koopt 6,5 hectare grond nabij Breda voor bouw van duurzaam warehouse

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft 6,5 hectare aan grond aangekocht op het duurzame bedrijventerrein Business Centre Treeport (BCT) in Zundert, nabij Breda. Prologis zal er een warehouse ontwikkelen met een oppervlakte van 47.246m², dat naar verwachting een BREEAM ‘Excellent’ certificaat zal ontvangen. De bouw van Prologis Park Breda DC4 is onlangs gestart en zal medio 2024 voltooid zijn.

Volvo schaalt serieproductie van elektrische trucks in Gent op

Volvo Trucks verhoogt de volumes van elektrische trucks en schaalt op met de serieproductie van de Volvo FH, de Volvo FM en de Volvo FMX Electric in de fabriek in Gent.

Manhattan Associates vernieuwt functionaliteit voor retourmanagement

Manhattan Associates, leverancier van supply chain-oplossingen en -technologie, komt met vernieuwde returns management-functionaliteit die het retourproces voor zowel consumenten als retailers moet optimaliseren. “Voor consumenten is de winkelervaring tegenwoordig belangrijker dan de aanwezige producten”, klinkt het bij Manhattan. “Retourzendingen zijn een ongemak voor consumenten en een grote kostenpost voor retailers.” Daarom moet de verbeterde returns management-functionaliteit retailers helpen hun klanten ook een uitstekende ervaring te bieden na de verkoop, waardoor loyaliteit en winstgevendheid toenemen.

Flexport lanceert AI-gebaseerd selfservice platform om supply chain te democratiseren

Digitale expediteur Flexport introduceert een AI-gebaseerde end-to-end oplossing voor wereldwijde handel, die met name kleine ondernemingen nieuwe mogelijkheden moet bieden. Het nieuwe platform biedt met één klik toegang tot een reeks geïntegreerde supply chain-diensten, waaronder financiering, zeevracht, luchtvracht, fulfilment en bevoorrading. Dat moet de verkoop gemakkelijker maken en producten naadloos van een fabrikant naar de consument brengen. Flexport wil daarmee de wereldwijde supply chain democratiseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.