Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Fabriek Logistiek officieel geopend

De POM Oost-Vlaanderen en de VDAB hebben Fabriek Logistiek, de eerste logistieke testruimte van België, officieel geopend. Fabriek Logistiek, gelegen op bedrijvenpark Tech Lane Ghent langs de E40/E17 in Zwijnaarde, brengt alle logistieke toepassingen en nieuwe technologieën, kennis en ervaring, theorie en expertise samen en stelt die ter beschikking van logistieke bedrijven.

DB Schenker breidt uit met luchtvrachtvestiging in Eindhoven

Eerder deze maand opende logistiek dienstverlener DB Schenker een nieuwe luchtvrachtvestiging in Eindhoven. De crossdockoperatie is gericht op het behandelen van goederen uit de hightech- en semiconductorbranche. Het multifunctionele, energie-efficiënte en gasloze pand is TAPA-A gecertificeerd en voldoet aan de huidige duurzaamheidseisen.

Transportmanagement als succesfactor in concurrentiestrijd

Descartes Systems Group, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft zijn jaarlijkse wereldwijde Global Transportation Management Benchmark-onderzoek gepubliceerd. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat er een overtuigend verband bestaat tussen de waarde die zakelijk leiderschap hecht aan strategie, tactiek en technologie voor transportmanagement en het financiële succes en de groei van die bedrijven.

Sonepar Group gaat distributienetwerk transformeren met Manhattan Active Warehouse Management

Als reactie op de aanzienlijke e-commercegroei en de vraag van klanten naar een naadloze digitale en fysieke ervaring, heeft Sonepar Group beslist zijn huidige Manhattan Active Warehouse Management oplossing uit te breiden. De Franse distributeur van elektrische producten, systemen en diensten investeert verder in de oplossingen van Manhattan om zijn wereldwijde distributienetwerk te transformeren en te harmoniseren.

Braziliaanse omnichannel fashion retailer automatiseert logistiek met Knapp

Voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Cabreúva, São Paulo, doet de Braziliaanse omnichannel fashion retailer Lojas Renner een beroep op Knapp. Het nieuwe DC, dat nog in 2022 in gebruik moet worden genomen, wordt o.a.

Still lanceert e-truck RXE 10-16C voor kleine ruimtes

Met de nieuwe RXE 10-16C – de opvolger van de RX 50 – introduceert Still naar eigen zeggen een uitgebalanceerde mix tussen rijcomfort, manoeuvreerbaarheid en veiligheid. De nieuwe driewiel elektrotruck is geschikt voor het verplaatsen van lasten tot 1,6 ton met een minimale benodigde ruimte.

De nieuwe H35 - H50: krachtpatser voor alle seizoenen

(Advertorial) Modder, harde regen, slijk… de nieuwe Linde H35 - H50 heftrucks bieden u de ideale heftruck voor deze uitdagende omstandigheden. Ze zijn niet enkel uiterst ergonomisch en veilig, maar tillen de revolutionaire Linde 1202 heftruckreeks bovendien naar een nóg hoger niveau, met hefvermogens tot 5 ton.

Nieuw logistiek centrum voor Nippon Express (België)

Nippon Express (België) nv/sa, een groepsbedrijf van Nippon Express Holdings, Inc., opende onlangs zijn vierde bedrijfslocatie in België. Het ‘Genk Logistics Centre’, gelegen aan de Henry Fordlaan in Genk Green Logistics Park, grenst aan de binnenvaartterminalhaven in de haven van Antwerpen en bevindt zich op een locatie die spoorwegterminals van andere Europese bestemmingen met de luchthaven van Luik verbindt.

OMP en Rulex gaan samen innovatie in de data value chain stimuleren

OMP en Rulex bundelen hun krachten om innovatieve data value stream technologieën te integreren in supply chain management. De Unison Planning Solution van OMP, in combinatie met de aanpak van Rulex voor datakwaliteit en automatisering van besluitvorming, moet klanten in staat stellen een robuuster en geautomatiseerd datagestuurd supply chain planningsproces te implementeren.

Trucksters verkort transporttijden met 50% met nieuwe corridor in het VK

De Spaanse startup Trucksters, een technologische transportoperator op basis van vrachtwagenrelais, heeft een nieuwe corridor in gebruik genomen met twee routes vanuit Spanje en het VK als bestemming. Het betreft de eerste corridor van het bedrijf met een bestemming buiten de Europese Unie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.