Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Over het onderzoek

Het Capgemini Research Institute heeft 1100 leidinggevenden bevraagd die werkzaam zijn bij organisaties, actief 11 sectoren, met een jaarlijkse omzet van meer dan 1 miljard dollar in 14 landen, waaronder Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, India, Japan, Nederland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De enquête vond plaats in mei en juni 2024. De bevraagde leidinggevenden bevinden zich op directieniveau en hoger en vertegenwoordigen diverse functies.

Foto: Pixabay

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

De ‘early adopters’ plukken nu al de vruchten, variërend van een verbeterde operationele efficiëntie en klantervaring tot een verhoogde verkoop. Zo noteren organisaties gemiddeld een verbetering van 6,7% in klantbetrokkenheid en tevredenheid gerealiseerd in het afgelopen jaar in die domeinen waar de technologie werd getest of ingezet.

“Generatieve AI begint het bedrijfsleven te transformeren. Organisaties zien al concrete groei in omzet, en de inzet van generatieve AI versnelt ook innovatie”, aldus Pascal Brier, chief innovation officer bij Capgemini en lid van het Group Executive Committee. “Als gevolg daarvan richten bedrijven zich niet alleen meer op kostenoptimalisering, maar verkennen ze actief nieuwe manieren om de mogelijkheden van deze technologie te benutten en waarde te creëren.”

Van AI-chatbot naar multi-agentsysteem

Bijna driekwart van de organisaties (74%) is het ermee eens dat generatieve AI hen helpt bij het stimuleren van omzet en innovatie. Naarmate de AI-technologie vordert, zal deze overgaan van de rol van ondersteunend hulpmiddel naar die van onafhankelijke agent met een verhoogde uitvoeringscapaciteit, waardoor organisaties hun manier van zakendoen kunnen herzien en meer waarde kunnen halen uit hun AI-investeringen. Dit potentieel voor waardecreatie heeft bijgedragen aan de opkomst van multi-agentsystemen, een snel evoluerende technologie met het potentieel meer innovatie te stimuleren. Multi-agentsystemen worden gedefinieerd als technologie die is ontworpen om zelfstandig te functioneren, te plannen, te reflecteren, hogere doelen na te streven en complexe workflows uit te voeren met minimale of beperkte directe menselijke supervisie. Dergelijke systemen vertonen eigenschappen die traditioneel uitsluitend bij menselijke operatoren worden aangetroffen, waaronder besluitvorming, planning en het aanpassen van uitvoeringstechnieken op basis van input, vooraf bepaalde doelen en omgevingsfactoren.

Het rapport wijst op een hoog niveau van vertrouwen in AI-agenten voor specifieke taken zoals het genereren van professionele e-mails, coderen en data-analyse. Het onthult echter ook dat leiders zich bewust zijn van de noodzaak om dit vertrouwen en de ethische transparantie in de ontwikkeling en implementatie te behouden.

Ook toename in publieke generatieve AI-tools

De versnelling van generatieve AI in de afgelopen twaalf maanden blijft niet beperkt tot het bedrijfsniveau, aangezien recente technologische ontwikkelingen publieke tools toegankelijker hebben gemaakt voor niet-experts. Als gevolg daarvan, hoewel er een toename is in het gebruik, heeft slechts 3% van de organisaties een verbod opgelegd op het gebruik van publieke generatieve AI-tools op de werkplek. Bijna alle organisaties (97%) staan toe dat medewerkers generatieve AI op een of andere manier gebruiken, waarbij meer dan de helft specifieke richtlijnen oplegt die medewerkers moeten volgen.

Geconfronteerd met de snelle adoptie van generatieve AI, merkt het rapport op dat organisaties met een gevoel van verantwoordelijkheid moeten handelen. “Duidelijke kaders om beslissingen genomen door multi-agentsystemen te valideren, zijn essentieel om transparantie en verantwoordelijkheid in de bedrijfsvoering te waarborgen en om de toekomstige risico’s die publieke tools voor hun organisatie kunnen vormen te mitigeren”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Recente nieuwsberichten

Bühler - Franz Haas Waffelmaschinen digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Bühler - Franz Haas Waffelmaschinen GmbH is gespecialiseerd in machines voor de productie van zoetwaren en gebak, in het bijzonder wafelproducten. Het bedrijf koos ervoor de magazijnprocessen in zijn hoofdvestiging in Leobendorf – bij Wenen – te digitaliseren met ZetesMedea.

FedEx Express drijft capaciteit op voor aankomende piekperiode

FedEx Express, dochteronderneming van FedEx Corp., vergroot de capaciteit van zijn Europese luchtnetwerk dankzij drie nieuwe vluchten en de uitbreiding van de capaciteit van vier bestaande vluchten. In totaal kan zo elke week bijna 210.000 kilogram extra worden verstuurd tussen specifieke bestemmingen in Europa.

Easy Systems opent extra kantoor in Waregem

Easy Systems opent een nieuwe vestiging in Waregem, waar alle klanten uit Oost- en West-Vlaanderen, Henegouwen en Noord-Frankrijk voortaan terechtkunnen. Het nieuwe kantoor, gevestigd aan Groenbek 37 in 8780 Waregem, zal worden geleid door sales engineer Peter De Roo (foto links) en project engineer Tim Braekman.

Join Ahlers focused session on international trade, logistics and distribution

(Advertorial) Evaluating your footprint in Russia and, or CIS? Join our online event on 24 November. As businesses look beyond the pandemic and Brexit, there is a restart that brings opportunities, explores new markets, and innovates. International trade is important for our business development, looking for opportunities to grow and invest in emerging markets such as Russia.

ID Logistics neemt GVT Transport & Logistics over

ID Logistics, een internationale groep voor contractlogistiek, en GVT Transport & Logistics, de transport- en logistieke divisie van GVT Group of Logistics, hebben al een jarenlange samenwerking in de Benelux. Nu wordt de volgende stap in die samenwerking gezet door middel van de overname van 100% van GVT Transport & Logistics door de ID Logistics Group.

Ambitieus dc ondersteunt wereldwijd meerdere online webwinkels zonder vergaande automatisatie

(Advertorial) Orderverzamelsystemen bestaan zelden uit één enkel systeem. Bij Eurotape hebben ze begrepen dat automatisering niet in iedere situatie de oplossing hoeft te zijn. Lees verder…

Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite met het bepalen van de optimale voorraadniveaus op basis van hun voorraad- en supply chain-strategie. Daar zijn verschillende redenen voor, maar een belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer.

IMI voegt Lydia Voice oplossing aan WMS-portfolio toe

Als gevolg van het partnership dat Industri-Matematik International (IMI) in juni 2021 met Topsystem aanging, heeft de softwareleverancier zijn warehouse management systeem IMI WMS uitgebreid met Lydia Voice technologie. Deze pick-by-voice-oplossing kenmerkt zich door het ‘handsfree’, ‘eye-free’ en zelfs ‘headset-free’ gebruik dankzij het Lydia VoiceWear pickvest.

Duvel Moortgat kiest planning- en scheduling tools van Infor

Duvel Moortgat is als familiebedrijf gegroeid van een lokale brouwerij naar een mondiale speler met 10 productiesites in o.a. België, de VS en Tsjechië. Doordat bierproductie seizoensgebonden is, door de coronapandemie die tot een onvoorspelbare productie leidde en door de algemeen constante groei van Duvel, bereikte de planning van het productieproces via Excel de limiet.

Nieuw diepvriesmagazijn van Mercadona is operationeel met Witron

De Spaanse supermarktketen Mercadona heeft zijn nieuwe geautomatiseerde magazijn voor diepvriesproducten in Guadix (Granada, Spanje) op tijd kunnen opstarten, na de succesvolle technologie-implementatie door Witron. Hoewel de coronapandemie voor organisatorische en logistieke uitdagingen zorgde, kon de productieve opstart van het diepvriesmagazijn toch na acht weken, binnen de contractueel overeengekomen termijn, worden afgerond.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.