Vestel krijgt meer overzicht en controle over de supply chain met ICRON’s S&OP-oplossing

Vestel Group bestaat uit 24 ondernemingen die zich bezighouden met productie, software- en technologieontwikkeling, marketing, en distributie op het gebied van consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur, mobiele technologieën, ledverlichting en de defensie-industrie. Vier van de vijf lcd-televisies die in Turkije zijn geproduceerd, zijn gemaakt door Vestel. Onder de toonaangevende Japanse en Europese merken exporteert Vestel producten naar 149 landen.

Vestel City in Manisa (Turkije) is een van de grootste industriële complexen ter wereld die zich op één sector richten. Vestel kan meer dan 35 miljoen elektronische producten maken in de fabrieken in Manisa en in Alexandrov (Rusland). Vestel is een marktspeler met strategische plannen voor de lange termijn en trekt de aandacht door de vastberadenheid waarmee het bedrijf de markt niet alleen in eigen land wil vormgeven, maar ook internationaal. Een zeer belangrijke succesfactor is de optimale supply chain en op de klant gerichte supply-oplossing die wordt gebruikt door Vestel.

Uitdaging

Om te kunnen overleven in de hypercompetitieve consumentenelektronicasector moeten fabrikanten efficiënt en flexibel zijn. De sleutel tot succes is de mogelijkheid om te kunnen aanpassen aan de constante veranderingen op de markt door snelle technologische evolutie, fluctuerende productiekosten en grote schommelingen in vraag.
 
Net als veel andere bedrijven die op dit gebied werken, stond Vestel Electronics voor een aanzienlijke uitdaging op het gebied van S&OP mede door de complexiteit van de supply chain.
 
Hier volgen enkele belangrijke elementen van de unieke planningsproblemen van Vestel:

  •  Vestel heeft een brede en diverse portfolio met producten, die constant blijft veranderen door de laatste technologische vooruitgang en markttrends. Bovendien biedt het bedrijf bijzonder veel maatwerkopties om te kunnen voldoen aan de eisen van klanten op het gebied van bestelhoeveelheden, vervaldatum en productspecificaties. Gezien de moeilijkheid van het genereren van lange-termijnplannen in een dergelijke dynamische bedrijfsomgeving, moest Vestel een robuust S&OP-proces implementeren dat doorlopende responsiviteit en naadloze samenwerking mogelijk maakt tussen de afdelingen Sales & Marketing, Procurement, Manufacturing en R&D. 
  • Hoewel Vestel een strategische locatie heeft vlak bij de meeste klanten in Europa, ligt het ver weg van het netwerk van leveranciers, die zich voornamelijk in het Verre Oosten bevinden. Om aanbod en vraag in evenwicht te brengen en kosten te verminderen in dit internationale bedrijfslandschap moet Vestel lange doorlooptijden voor het inkopen van materialen beheren en meer integratie en flexibiliteit creëren in het S&OP-proces. 
  • Vestels planningsexperts voerden handmatig het S&OP-proces uit met behulp van talloze gekoppelde spreadsheets en gegevens die werden verzameld uit het ERP-systeem van het bedrijf. Deze ouderwetse manier van plannen kostte veel tijd en was erg foutgevoelig. De overweldigende hoeveelheid gegevens maakt het de planners bijna onmogelijk om het overzicht te behouden dat nodig was om problemen op te lossen en het meest efficiënte en winstgevende operationele plan vast te stellen. 
Met het oog op deze uitdagingen zocht Vestel naar een geautomatiseerd planningssysteem waarmee het bedrijf meer inzicht in en flexibiliteit van de supply chain kon krijgen, betere integratie en samenwerking bij de operationele activiteiten kon bereiken, en de algemene productie en winstgevendheid kon stimuleren. Voor de oplossing van dit S&OP-probleem wendde Vestel zich tot ICRON.

Oplossing & resultaten

Om Vestel aan een uiterst flexibel, geïntegreerd en geautomatiseerd S&OP-proces te helpen, werd ICRON’s Advanced Planning & Scheduling oplossing geïmplementeerd, met enige specifieke aanpassingen. ICRON’s oplossing (die werd ontworpen, getest en geïntegreerd met Vestels bestaande ERP-systeem) werd binnen zes maanden geïmplementeerd en was daarna direct volledig operationeel. 
 
Het nieuwe ICRON-systeem vernieuwde en optimaliseerde Vestels S&OP-proces en ondersteunde de planners door ze een beter inzicht in de supply chain te geven en de volgende mogelijkheden te bieden:

  •  Snel optimale plannen genereren die voldoen aan de verkoopprognoses en klantvraag, productie- en inkoopkosten minimaliseren en voldoen aan operationele beperkingen.
  • Inconsistenties vaststellen tussen verkoopprognoses, gerealiseerde klantorders, supplybeperkingen, R&D-planningen en managementdoelen.
  • Kiezen tussen alternatieve plannen die aan bepaalde doelen en beperkingen kunnen voldoen om de operationele efficiency te vergroten en kosten te verlagen.
  • Scenarioanalyse uitvoeren op prognoses, inkoopcapaciteit en productiecapaciteit.
  • Automatisch planningen aanpassen om aan te sluiten op gerealiseerde klantorders en ongelijkheid tussen vraag en aanbod op te lossen.
  • Eerdere plannen archiveren en vergelijken om de analyse te vereenvoudigen van de afwijkingen tussen prognoses en gerealiseerde klantorders.
  • Verbeterde gegevensmodellen ontwikkelen die integratie mogelijk maken met het ERP-systeem van Vestel en andere gegevensbronnen. 

 Tijdens de tweede fase van het project zetten we de ICRON-functionaliteit “Collaborated Scheduling Session” in om onze leveranciers via internet met ons online schema te laten werken. De veelbelovende prestaties van de eerste fase rechtvaardigden fase twee.
Orhan Göksal - Senior Vice President, Vestel Electronics

 Sinds de implementatie in 2011 heeft Vestel doorlopend de S&OP-oplossing van ICRON gebruikt en het systeem heeft de televisiefabrikant enorme, tastbare voordelen opgeleverd.
 
Door ICRON’s S&OP-oplossing kon Vestel de end-to-end supply-chainactiviteiten optimaliseren en de volgende resultaten bereiken:
  •  Verbeterde efficiency in het S&OP-proces: de synchronisatietijd tussen Vestels verkopen en operationele activiteiten werd teruggebracht van twee weken tot één dag! 
Door als “één enkele bron van waarheid” te dienen voor het S&OP-proces voor alle belanghebbenden (waaronder Executive Management, Sales & Marketing, Manufacturing, Procurement en R&D), bood ICRON’s S&OP-platform een collaboratief besluitvormingskader binnen Vestel. Dit zorgde voor betere efficiency, communicatie en synergie in de hele organisatie.
  •  Meer inzicht en controle binnen de gehele supply chain: het management weer aan het stuur van de S&OP!  
Dankzij ICRON werd het voor Vestels planningsexperts mogelijk om actuele en nauwkeurige gegevens te presenteren aan alle belanghebbenden, in een eenduidige en consistente indeling. Dit verbeterde inzicht in de gegevens, samen met verbeteringen in de nauwkeurigheid van de gegevens die worden geboden door geautomatiseerde validatie-algoritmen, maakt instructies voor sales mogelijk, identificeert inkoopproblemen voordat deze zichtbaar worden en biedt ad-hocanalyse van de afwijkingen tussen verkoopprognoses en gerealiseerde klantorders.
  •  Verbeterde nauwkeurigheid van de planning: 20% nauwkeuriger! 
Door de handmatige planningsprocessen die voorheen door de planners van Vestel werden gebruikt, te vervangen door een zeer krachtig optimalisatiemodel dat altijd de beste oplossing genereert, kon het S&OP-systeem van ICRON significante verbeteringen brengen in de nauwkeurigheid van de planning. Het verschil tussen de eerste toewijzingen van planningsmaterialen en de werkelijke productie is met 20% afgenomen sinds de invoering van het ICRON-systeem. Het S&OP-systeem van ICRON heeft Vestel in staat gesteld een beter evenwicht te vinden tussen aanbod en vraag en meer synchronisatie te bereiken over de gehele supply chain.
  •  Verkorting van de planningsduur: +50% vermindering! 
Voordat het S&OP-platform van ICRON werd geïmplementeerd, moesten de planners handmatig planningen maken en wijzigen, een moeizaam proces dat dagen kon kosten. Met het nieuwe ICRON-systeem kunnen automatisch optimale planningen worden gegenereerd en gewijzigd om automatisch overeen te komen met gerealiseerde klantorders en operationele activiteiten. Dit duurt slechts een paar uur, waardoor de planningstijd drastisch wordt verkort.
  • Vermindering van het voorraadniveau: 5% lager! 
Door automatisch planningen in real time aan te passen op basis van actuele informatie over gerealiseerde orders en verkoopprognoses, heeft ICRON’s S&OP-oplossing de synchronisatietijd tussen Vestels sales en operationele activiteiten teruggebracht van twee weken naar één dag. Dit leidde tot een vermindering van ongeveer 5% in de voorraadniveaus van de componenten met een lange doorlooptijd, wat uiteindelijk leidde tot lagere kosten en hogere winsten.

Conclusie

ICRON’s S&OP-oplossing is een krachtig hulpmiddel gebleken voor Vestel Electronics. De grote televisiefabrikant kon de S&OP-uitdagingen zo het hoofd bieden, de supply-chainactiviteiten visualiseren en optimaliseren, en meer flexibiliteit, efficiency en winstgevendheid bereiken.

Recente nieuwsberichten

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.