Vestel krijgt meer overzicht en controle over de supply chain met ICRON’s S&OP-oplossing

Vestel Group bestaat uit 24 ondernemingen die zich bezighouden met productie, software- en technologieontwikkeling, marketing, en distributie op het gebied van consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur, mobiele technologieën, ledverlichting en de defensie-industrie. Vier van de vijf lcd-televisies die in Turkije zijn geproduceerd, zijn gemaakt door Vestel. Onder de toonaangevende Japanse en Europese merken exporteert Vestel producten naar 149 landen.

Vestel City in Manisa (Turkije) is een van de grootste industriële complexen ter wereld die zich op één sector richten. Vestel kan meer dan 35 miljoen elektronische producten maken in de fabrieken in Manisa en in Alexandrov (Rusland). Vestel is een marktspeler met strategische plannen voor de lange termijn en trekt de aandacht door de vastberadenheid waarmee het bedrijf de markt niet alleen in eigen land wil vormgeven, maar ook internationaal. Een zeer belangrijke succesfactor is de optimale supply chain en op de klant gerichte supply-oplossing die wordt gebruikt door Vestel.

Uitdaging

Om te kunnen overleven in de hypercompetitieve consumentenelektronicasector moeten fabrikanten efficiënt en flexibel zijn. De sleutel tot succes is de mogelijkheid om te kunnen aanpassen aan de constante veranderingen op de markt door snelle technologische evolutie, fluctuerende productiekosten en grote schommelingen in vraag.
 
Net als veel andere bedrijven die op dit gebied werken, stond Vestel Electronics voor een aanzienlijke uitdaging op het gebied van S&OP mede door de complexiteit van de supply chain.
 
Hier volgen enkele belangrijke elementen van de unieke planningsproblemen van Vestel:

  •  Vestel heeft een brede en diverse portfolio met producten, die constant blijft veranderen door de laatste technologische vooruitgang en markttrends. Bovendien biedt het bedrijf bijzonder veel maatwerkopties om te kunnen voldoen aan de eisen van klanten op het gebied van bestelhoeveelheden, vervaldatum en productspecificaties. Gezien de moeilijkheid van het genereren van lange-termijnplannen in een dergelijke dynamische bedrijfsomgeving, moest Vestel een robuust S&OP-proces implementeren dat doorlopende responsiviteit en naadloze samenwerking mogelijk maakt tussen de afdelingen Sales & Marketing, Procurement, Manufacturing en R&D. 
  • Hoewel Vestel een strategische locatie heeft vlak bij de meeste klanten in Europa, ligt het ver weg van het netwerk van leveranciers, die zich voornamelijk in het Verre Oosten bevinden. Om aanbod en vraag in evenwicht te brengen en kosten te verminderen in dit internationale bedrijfslandschap moet Vestel lange doorlooptijden voor het inkopen van materialen beheren en meer integratie en flexibiliteit creëren in het S&OP-proces. 
  • Vestels planningsexperts voerden handmatig het S&OP-proces uit met behulp van talloze gekoppelde spreadsheets en gegevens die werden verzameld uit het ERP-systeem van het bedrijf. Deze ouderwetse manier van plannen kostte veel tijd en was erg foutgevoelig. De overweldigende hoeveelheid gegevens maakt het de planners bijna onmogelijk om het overzicht te behouden dat nodig was om problemen op te lossen en het meest efficiënte en winstgevende operationele plan vast te stellen. 
Met het oog op deze uitdagingen zocht Vestel naar een geautomatiseerd planningssysteem waarmee het bedrijf meer inzicht in en flexibiliteit van de supply chain kon krijgen, betere integratie en samenwerking bij de operationele activiteiten kon bereiken, en de algemene productie en winstgevendheid kon stimuleren. Voor de oplossing van dit S&OP-probleem wendde Vestel zich tot ICRON.

Oplossing & resultaten

Om Vestel aan een uiterst flexibel, geïntegreerd en geautomatiseerd S&OP-proces te helpen, werd ICRON’s Advanced Planning & Scheduling oplossing geïmplementeerd, met enige specifieke aanpassingen. ICRON’s oplossing (die werd ontworpen, getest en geïntegreerd met Vestels bestaande ERP-systeem) werd binnen zes maanden geïmplementeerd en was daarna direct volledig operationeel. 
 
Het nieuwe ICRON-systeem vernieuwde en optimaliseerde Vestels S&OP-proces en ondersteunde de planners door ze een beter inzicht in de supply chain te geven en de volgende mogelijkheden te bieden:

  •  Snel optimale plannen genereren die voldoen aan de verkoopprognoses en klantvraag, productie- en inkoopkosten minimaliseren en voldoen aan operationele beperkingen.
  • Inconsistenties vaststellen tussen verkoopprognoses, gerealiseerde klantorders, supplybeperkingen, R&D-planningen en managementdoelen.
  • Kiezen tussen alternatieve plannen die aan bepaalde doelen en beperkingen kunnen voldoen om de operationele efficiency te vergroten en kosten te verlagen.
  • Scenarioanalyse uitvoeren op prognoses, inkoopcapaciteit en productiecapaciteit.
  • Automatisch planningen aanpassen om aan te sluiten op gerealiseerde klantorders en ongelijkheid tussen vraag en aanbod op te lossen.
  • Eerdere plannen archiveren en vergelijken om de analyse te vereenvoudigen van de afwijkingen tussen prognoses en gerealiseerde klantorders.
  • Verbeterde gegevensmodellen ontwikkelen die integratie mogelijk maken met het ERP-systeem van Vestel en andere gegevensbronnen. 

 Tijdens de tweede fase van het project zetten we de ICRON-functionaliteit “Collaborated Scheduling Session” in om onze leveranciers via internet met ons online schema te laten werken. De veelbelovende prestaties van de eerste fase rechtvaardigden fase twee.
Orhan Göksal - Senior Vice President, Vestel Electronics

 Sinds de implementatie in 2011 heeft Vestel doorlopend de S&OP-oplossing van ICRON gebruikt en het systeem heeft de televisiefabrikant enorme, tastbare voordelen opgeleverd.
 
Door ICRON’s S&OP-oplossing kon Vestel de end-to-end supply-chainactiviteiten optimaliseren en de volgende resultaten bereiken:
  •  Verbeterde efficiency in het S&OP-proces: de synchronisatietijd tussen Vestels verkopen en operationele activiteiten werd teruggebracht van twee weken tot één dag! 
Door als “één enkele bron van waarheid” te dienen voor het S&OP-proces voor alle belanghebbenden (waaronder Executive Management, Sales & Marketing, Manufacturing, Procurement en R&D), bood ICRON’s S&OP-platform een collaboratief besluitvormingskader binnen Vestel. Dit zorgde voor betere efficiency, communicatie en synergie in de hele organisatie.
  •  Meer inzicht en controle binnen de gehele supply chain: het management weer aan het stuur van de S&OP!  
Dankzij ICRON werd het voor Vestels planningsexperts mogelijk om actuele en nauwkeurige gegevens te presenteren aan alle belanghebbenden, in een eenduidige en consistente indeling. Dit verbeterde inzicht in de gegevens, samen met verbeteringen in de nauwkeurigheid van de gegevens die worden geboden door geautomatiseerde validatie-algoritmen, maakt instructies voor sales mogelijk, identificeert inkoopproblemen voordat deze zichtbaar worden en biedt ad-hocanalyse van de afwijkingen tussen verkoopprognoses en gerealiseerde klantorders.
  •  Verbeterde nauwkeurigheid van de planning: 20% nauwkeuriger! 
Door de handmatige planningsprocessen die voorheen door de planners van Vestel werden gebruikt, te vervangen door een zeer krachtig optimalisatiemodel dat altijd de beste oplossing genereert, kon het S&OP-systeem van ICRON significante verbeteringen brengen in de nauwkeurigheid van de planning. Het verschil tussen de eerste toewijzingen van planningsmaterialen en de werkelijke productie is met 20% afgenomen sinds de invoering van het ICRON-systeem. Het S&OP-systeem van ICRON heeft Vestel in staat gesteld een beter evenwicht te vinden tussen aanbod en vraag en meer synchronisatie te bereiken over de gehele supply chain.
  •  Verkorting van de planningsduur: +50% vermindering! 
Voordat het S&OP-platform van ICRON werd geïmplementeerd, moesten de planners handmatig planningen maken en wijzigen, een moeizaam proces dat dagen kon kosten. Met het nieuwe ICRON-systeem kunnen automatisch optimale planningen worden gegenereerd en gewijzigd om automatisch overeen te komen met gerealiseerde klantorders en operationele activiteiten. Dit duurt slechts een paar uur, waardoor de planningstijd drastisch wordt verkort.
  • Vermindering van het voorraadniveau: 5% lager! 
Door automatisch planningen in real time aan te passen op basis van actuele informatie over gerealiseerde orders en verkoopprognoses, heeft ICRON’s S&OP-oplossing de synchronisatietijd tussen Vestels sales en operationele activiteiten teruggebracht van twee weken naar één dag. Dit leidde tot een vermindering van ongeveer 5% in de voorraadniveaus van de componenten met een lange doorlooptijd, wat uiteindelijk leidde tot lagere kosten en hogere winsten.

Conclusie

ICRON’s S&OP-oplossing is een krachtig hulpmiddel gebleken voor Vestel Electronics. De grote televisiefabrikant kon de S&OP-uitdagingen zo het hoofd bieden, de supply-chainactiviteiten visualiseren en optimaliseren, en meer flexibiliteit, efficiency en winstgevendheid bereiken.

Recente nieuwsberichten

Zetes verwerft 50% in AMR-bedrijf Robotize

Robotize, opgericht in 2016 in Lyngby (Denemarken), wordt intussen in diverse sectoren als partner betrokken, waaronder voedingsmiddelen en dranken, zware machines en reinigingsapparatuur. De AMR’s van Robotize zijn ontworpen voor geautomatiseerde materiaaltransporten in productie- en logistieke omgevingen. De oplossingen zijn schaalbaar en gebruikersvriendelijk, wat ze volgens Zetes de perfecte aanvulling maakt op diens Collaborative Supply Chain-suite.

De teams van Zetes en Robotize zullen oplossingen ontwikkelen die geavanceerde toepassingen voor mobiliteit, veiligheid en supply chain executie combineren, zo luidt het. Dat moet zorgen voor meer efficiëntie en productiviteit in logistieke operaties, terwijl het de algehele inzet van medewerkers verbetert en de groeiende uitdagingen zoals personeelstekort aanpakt.

Dachser optimaliseert zijn rolcontainer voor winkelleveringen

Dachser Fashion Logistics ontwikkelde een speciale rolcontainer voor hangende en gevouwen kledingstukken. De Retail Box (voorheen Roll&GOH) moet ervoor zorgen dat kleding zonder kreuken of vouwen naar de winkels wordt gebracht. De container kan samen met andere goederen op pallets makkelijk in de laadruimte van de vrachtwagen worden vervoerd en kan door de chauffeur gemakkelijk naar de winkel worden gerold. De logistiek dienstverlener lanceerde deze container ongeveer vijf jaar geleden al, maar heeft hem nu verder geoptimaliseerd. Bij de verbeteringen heeft Dachser ook rekening gehouden met het gebruik van de box in andere sectoren waarbij de te bevoorraden winkels zich vaak in stadscentra bevinden, bijvoorbeeld de cosmetica-industrie en, in toenemende mate, de elektronicasector. Er zijn geen plannen om de box te gebruiken voor het verzenden van levensmiddelen.

IFS Ultimo versnelt probleemoplossing en verkort reparatietijd met AI-integratie

IFS Ultimo, leverancier van EAM-software (enterprise asset management), heeft AI-functionaliteit geïntegreerd in zijn volgende generatie EAM-platform. De bedoeling is probleemoplossing te verbeteren en bedrijven in staat te stellen de gemiddelde reparatietijd (MTTR) van hun assets te verkorten. Door gebruik te maken van AI zullen EAM-toolsets intuïtiever, toegankelijker en voorspellender worden, wat moet leiden tot hogere efficiëntie in asset management praktijken.

STEF Nederland beantwoordt groeiende marktvraag met uitbreiding warehouse

STEF Nederland breidt zijn warehouse in Zeewolde uit, goed voor een investering van 5 miljoen euro. De logistiek dienstverlener is begonnen met de bouw van een extra deel van 7.000m² dat medio 2025 klaar zal zijn. Daardoor wordt het totale oppervlak van het logistieke centrum meer dan 62.000m². Met de uitbreiding wil STEF inspelen op de groeiende vraag naar opslagruimte voor levensmiddelen die op kamertemperatuur moeten worden bewaard. Er komen 12.000 extra palletplaatsen bij.

Yusen Logistics rust Brits DC uit met Manhattan Active Warehouse Management

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics, onderdeel van de Japanse Nippon Yusen Kabushiki Kaisha-group (NYK), gaat in zijn nieuwe distributiecentrum in Northampton het warehouse management system Manhattan Active Warehouse Management implementeren. De nieuwe vestiging in het Verenigd Koninkrijk gaat naar verwachting in januari 2026 open.

Exotec behaalt ISO-certificering voor cyberbeveiliging

Exotec, wereldwijde leverancier van magazijnrobotica, heeft de internationale beveiligingsstandaard ISO 27001:2002 certificering behaald. De wereldwijde standaard definieert de vereisten waaraan beheersystemen voor informatiebeveiliging moeten voldoen en biedt richtlijnen voor het opzetten, implementeren, onderhouden en voortdurend verbeteren van systemen om informatiebeveiliging te beheren.

Eutraco neemt intrek in verdeelcentrum van Decathlon in Willebroek

Logistiek dienstverlener Eutraco neemt in Willebroek bijna 60.000m² aan nieuwe opslagruimte in gebruik. Het gaat om het verdeelcentrum van Decathlon aan de Schoondonkweg, dat de sportwinkelketen tegen eind 2024 grotendeels verlaat. De locatie bestaat uit 41.000m² aan opslagruimte en 18.000m² mezzanine. “Na enkele kleine aanpassingen aan de inrichting van het gebouw zullen we rond de jaarwisseling klaar zijn om er onze logistieke activiteiten in onder te brengen. Dat gaat over ontvangst van goederen, opslag, distributie en verzending voor onze klanten in tal van sectoren”, aldus Serge Gregoir, CEO van Eutraco (foto).

VIL maakt duurzaamheidsrapporteringen eenvoudig met BI-tools

VIL (Vlaanderen, Innovatie en Logistiek) heeft recent de resultaten van het BILOG-project voorgesteld. “Bedrijven met logistieke operaties zitten op een goudmijn aan operationele data die ze halen uit boordcomputers, IoT-systemen en managementsoftware voor transport en warehousing. Alleen benutten ze die data vaak onvoldoende”, zo blijkt. VIL roept ondernemingen dan ook op die data slim in te zetten met business intelligence (BI) tools en zo klaar te zijn voor de verplichte CO2-rapporteringen volgens de Europese CSRD-wetgeving. Uit het project blijkt ook dat de sleutel tot succes niet alleen ligt in de technologie, maar vooral in de juiste aanpak, betrokkenheid van gebruikers en de kwaliteit van de data.

Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor

De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.

Descartes neemt Sellercloud over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Sellercloud overgenomen, een leverancier van omnichannel e-commerce-oplossingen met hoofdkantoor in New Jersey, VS.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.