Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport
In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.
Door de structuur van zijn duurzaamheidsrapport voor 2023 af te stemmen op de ESRS, vooruitlopend op de EU-eisen die geleidelijk worden ingevoerd, en door nieuwe doelen te stellen voor elk van de normen, daagt Toyota Material Handling Europe zichzelf naar eigen zeggen uit om voorop te blijven lopen als het gaat om duurzaamheid in de sector van materiaaltransport. Daarbij wil het bedrijf zich niet alleen richten op de eigen activiteiten, maar ook op de relaties met leveranciers, onderaannemers, klanten en andere belanghebbenden.
Andere hoogtepunten in het rapport zijn de door het bedrijf ingediende emissiedoelstellingen voor het Science Based Targets-initiatief (SBTi), een nieuwe DE&I-verplichting om een inclusieve werkplek te creëren en de oprichting van een ESG-commissie om de duurzaamheidsstrategie en ESG-besluitvorming van het bedrijf te verbeteren.
Foto: Toyota Material Handling Europe