Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Om zijn logistieke processen verder te optimaliseren, heeft de groothandel in Veghel zijn opslagcapaciteit voor stalen, RVS en aluminium platen uitgebreid met een nieuwe platenhal met volautomatisch opslagsysteem. De nieuwe hal heeft een oppervlakte van 4.540m², wat vergelijkbaar is met ongeveer twaalf tennisbanen. Doordat er bij het picken minder handling nodig is, kan de dagelijkse levering van producten in uiteenlopende materiaalsoorten en -dikten aan ruim 1.300 klanten sneller worden uitgevoerd.

Thyssenkrupp koos voor het volautomatische opslagsysteem Spider, ontwikkeld door de Nederlandse machinefabrikant Aalbers Farina. De keuze voor de Spider kwam er door de wens om grote hoeveelheden plaatmateriaal efficiënt op te slaan en te picken. De doorlooptijden bij klanten worden immers korter, waardoor de druk om steeds sneller te leveren, toeneemt. In het modulaire opslagsysteem kunnen via één lift een onbeperkt aantal opslagtorens worden beheerd. Elke toren kan modulair worden uitgebreid, zodat de capaciteit flexibel meegroeit met de behoeften van Thyssenkrupp Materials Nederland.

Het nieuwe platenmagazijn bestaat uit zes torens met in totaal 312 cassettes, goed voor een capaciteit van bijna 800 ton materiaal. De Spider kan tot bijna 9 meter hoog reiken en heeft lades met een laadvermogen van 2.500kg elk. Dat maakt het opslagsysteem geschikt voor plaatmateriaal tot afmetingen van 3000×1500mm. De bediening is volautomatisch met een geavanceerde zoekfunctie die materialen efficiënt lokaliseert, inclusief de registratie van reststukken, wat de efficiëntie verder verhoogt.

De integratie van het Spider-systeem met de software van Thyssenkrupp Materials Nederland moet zorgen voor een gestroomlijnde bediening. Picklijsten worden ingelezen door operators, zodat de lift precies weet welke materialen in welke volgorde moeten worden gepickt. De lift heeft een dubbele functie voor in- en uitvoer aan de voorzijde. Een zijde is gereserveerd voor invoer en de andere zijde dient voor zowel in- als uitvoer.

Dankzij een kraanbaan kunnen de operators meerdere taken uitvoeren terwijl de lift het plaatmateriaal haalt.

Foto: ©thyssenkrupp Nederland

Recente nieuwsberichten

Carrefour België test thuisbezorging door autonome AI-robots

Voor het eerst in Europa test Carrefour België de thuisbezorging van boodschappen door een honderd procent autonome robot die uitgerust is met artificiële intelligentie (AI). Om deze dienst in Europa te ontwikkelen, werkt Carrefour België samen met de Turkse ontwikkelaar Delivers.AI .

Zuivelproducent Amalthea verbetert processen met AI-oplossing van Infor

Amalthea, een Nederlandse leverancier van geitenkaas en biologische koeienkaas, gebruikt voortaan Infor Coleman AI, de geïntegreerde artificiële intelligentie-oplossing van Infor, om de kwaliteit en opbrengst van de kaas te verbeteren, klanten te binden en duurzaamheid te bevorderen.

DB Schenker dan toch in de etalage

Eerder dit jaar werd al gemeld dat Deutsche Bahn zijn logistieke dochter DB Schenker wel eens van de hand zou kunnen doen. Het ziet er nu naar uit dat de Duitse nationale spoormaatschappij die stap concretiseert en een volledige verkoop van DB Schenker overweegt.

Trimble neemt Transporeon over voor 1,88 miljard euro

Het cloudgebaseerde transportmanagement softwareplatform Transporeon wordt overgenomen door Trimble, een Amerikaans technologiebedrijf dat wereldwijde industrieën ondersteunt in o.a. bouw & constructie, landbouw, georuimtelijk, natuurlijke hulpbronnen en nutsvoorzieningen, overheden en transport.

PSA Antwerp sluit twee contracten voor vernieuwing Europa Terminal

De Belgische terminaloperator PSA Antwerp heeft twee overeenkomsten getekend om grootschalige werken uit te voeren voor de renovatie van zijn Europa Terminal op de rechteroever van de Schelde. De Haven van Antwerpen en PSAA hebben die renovatie nodig om hun behandelingscapaciteit voor de volgende generatie schepen (Ultra Large Container Vessels – UCLV’s) te vergroten.

Aerit lanceert thuisbezorgingsdienst per drone in Zweden

Aerit, een duurzame drone-bezorgdienst gevestigd in Stockholm, heeft met succes een proefproject voltooid waarbij drones producten leveren aan huishoudens in een gebied van 100 vierkante kilometer in het Zweedse Norrtälje. De vluchten, uitgevoerd buiten de visuele zichtlijn (‘beyond visual line of sight’ of BVLOS), bezorgden kruidenierswaren en andere producten aan huizen in de omgeving van de supermarkt ICA Nära Gräddö Skärgårdshandel.

Bridgestone en Bia sluiten partnership voor elektrificatie van wagenparken

Bridgestone Mobility Solutions, aanbieder van banden en oplossingen voor duurzame mobiliteit, en Bia, leverancier van een platform om het opladen van elektrische voertuigen (EV) te voorspellen, monitoren en optimaliseren, bundelen hun krachten om de elektrificatie van wagenparken te bevorderen.

DPD breidt managementteam uit

Enkele weken nadat Richard de Haas als nieuwe CEO de nieuwe hub en depot in Vilvoorde mocht inhuldigen, verwelkomt DPD Belux twee nieuwe leden in het managementteam: Eve Coomans wordt de nieuwe chief human resources officer, terwijl Jeroen Rutten als nieuwe chief operations officer aan de slag gaat.

De vier belangrijkste logistieke trends voor 2023

(Advertorial) De logistieke sector is de afgelopen jaren een prominente rol in onze samenleving gaan spelen. Nu zijn er door recente ontwikkelingen een aantal duidelijke trends in warehouses zichtbaar. Lees daarom nu hier meer over de belangrijkste trends voor 2023.

Goede voornemens? Maak werk van een voorraadstrategie.

(Advertorial) We naderen het einde van het jaar, en dan is het voor bedrijven altijd een goed moment om de voorraden te inventariseren en bij te sturen. Velen waren de afgelopen jaren wat losbandiger met hun voorraadbeheer. Begrijpelijk, want door de coronacrisis en de oorlog in Oost-Europa was ruim voldoende voorraad hebben belangrijker dan de voorraad optimaal te houden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.