Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan

De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Dat zijn de conclusies uit een onderzoek van supply chain en logistiek vastgoed adviesbureau Buck Consultants International (BCI), dat werd gesponsord door investeerder in logistiek vastgoed Logicor. In het onderzoek analyseerde BCI twee business cases: de opzet van een Europese distributiestrategie voor een medisch technologisch bedrijf en een e-commerce last mile-netwerkontwerp.
 
E-commerce
Als een bedrijf een centraal magazijn in Duitsland heeft, wat is dan de beste opzet om eindklanten te bedienen vanuit kosten-, klant- en CO2-perspectief: één distributiecentrum of het opzetten van nationale magazijnen in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk?
BCI concludeert dat de kosten niet veel verschillen tussen de verschillende netwerkopzetten, maar dat een decentraal netwerk de CO2-uitstoot met 40% reduceert en dat 90% van de klanten dan in 1 dag beleverd kunnen worden (met één centraal DC is de belevering in 1 dag maar 50%).
 
Medtech
Als een medisch technologisch bedrijf moet kiezen tussen één centraal Europees Distributiecentrum (EDC) of een centraal magazijn met 3 satellieten-distributiecentra of 4 regionale distributiecentra verspreid over Europa, wat is dan de beste oplossing?
BCI stelt vast dat ongeacht welke netwerkopzet het bedrijf ook kiest, de inkomende luchtvracht voor meer dan 50% verantwoordelijk is voor de totale CO2-voetafdruk van die end-to-end supply chain. Mogelijkheden om de CO2-uitstoot van het magazijn en de zendingen te verminderen, zijn relatief beperkt gezien de kleine omvang van de warehouse(s) en het beperkte aantal zendingen.
 
Potentie
Verder ging BCI na welke industrietakken de meeste mogelijkheden hebben om hun supply chains te vergroenen. Vooral voor industrieën waar behoefte is aan meer regionale supply chains die de toeleveringsketens robuuster maken (reshoring van productie uit China/Azië leidt tot minder verstoringen van de supply chain), zijn er reële kansen om de CO2-uitstoot te verminderen, aangezien intercontinentaal transport kan worden vervangen door productie in Europa zelf. Voorbeeldbranches die BCI noemt, zijn farma, de mode-industrie en industriële producten en machines.
Maar een netwerkontwerp met decentrale warehouses voor bedrijvigheid met hoge service-eisen (bv. e-commerce, voeding) heeft vaak ook een groot potentieel om de CO2-voetafdruk te verminderen.
 
Op de vraag hoe logistiek vastgoed duurzamer kan worden, concludeert BCI dat grotere magazijnen meer mogelijkheden bieden om impact te maken. Ook magazijnen met een hoog energieverbruik (bv. temperatuurgecontroleerde magazijnruimtes) blijken goede kandidaten om een distributiecentrum te verduurzamen. Vanuit een supply chain-perspectief kunnen vastgoedpartijen met investeringen in stadsdistributiehubs dan weer profiteren van meer samenwerking tussen e-commercebedrijven en logistiek dienstverleners (wat immers leidt tot minder leveringen), en van het gebruik van elektrische voertuigen.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

DB Schenker opent crossdock-warehouse op Prologis Fokker Logistics Park

DB Schenker heeft een nieuw warehouse geopend op Prologis Fokker Logistics Park in Oude Meer, nabij Schiphol. Met dit luchtvracht-crossdock-warehouse van 8.500m² verdubbelt de logistiek dienstverlener zijn capaciteit om bestaande klanten te blijven bedienen en ook nieuwe klanten aanvullende services aan te bieden, zoals korte termijn koelopslag bij 2-8 graden Celsius.

Lecot investeert in hoogtechnologisch distributiecentrum

Lecot belevert de bouwsector al sinds 1888 met ijzerwaren, bevestigingen, bouwbeslag, gereedschappen en persoonlijke beschermingsmiddelen. Met meer dan 110.000 bestelproducten, waarvan er 40.000 onmiddellijk beschikbaar zijn, zet Lecot in op een omnichannel klantenbeleving door de combinatie van digitale kanalen, een uitgebreid netwerk van filialen en leveringen op de werf.

Gheeraert groeit verder met nieuw filiaal in Rekkem

Logistiek bedrijf Gheeraert heeft een nieuwe vestiging geopend in een vroeger deel van Deny Logistics in Rekkem. Gheeraert nam de distributieactiviteiten van partner Deny Logistics over, nadat dat bedrijf had besloten te stoppen met nationale distributie om te focussen op warehousing, customs en expedition.

IKEA zet in Zaventem 100e drone voor voorraadinventarisatie in

Na een succesvol proefproject bij IKEA Gent gaan nu ook de filialen van IKEA in Zaventem en Luik de voorraad inventariseren met behulp van geautomatiseerde drones. De invoering van de dronetechnologie in Zaventem betekent bovendien de honderdste drone voor voorraadinventarisatie die binnen de Ingka Group, ’s werelds grootste IKEA-franchisenemer, wordt geïmplementeerd.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Adore4Customs heet voortaan Customaite

Adore4Customs, de product business unit van het Leuvense IT-consultingbedrijf AE, biedt een SaaS-platform voor de automatisering van douaneaangiftes. Om zijn globale ambities kracht bij te zetten heeft het team besloten over te gaan naar een rebranding.

Datalogic stelt Global ISV-partnerprogramma voor

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, kondigt de lancering aan van het Global Datalogic Independent Software Vendor (ISV)-partnerprogramma voor mobiele computers. Het partnerprogramma is bedoeld om, door middel van marketing-, sales- en technische ondersteuningsprogramma’s, partnerships met de ISV-gemeenschap te stimuleren en te ontwikkelen en op die manier een groter marktaandeel te creëren.

Last Call voor Supply Chain Innovations 2023

Mocht het u om de een of andere reden toch nog ontgaan zijn: op donderdag 16 maart, overmorgen al, vindt in Antwerpen Expo de nieuwste editie van Supply Chain Innovations plaats. Alle info over dit niet te missen event vol waardevolle informatie voor u en uw business, leest u hier.

Europese havens zijn gebaat bij digitale transformatie

Volgens een bericht van Panasonic, leverancier van o.a. robuuste Toughbook-notebooks, tablets en handhelds voor field workers, is er dringend nood aan digitale transformatie in de Europese havens. Het bedrijf verwijst daarbij naar een recente oproep van de Wereldbank en de International Association of Ports and Harbors (IAPH).

Gobo-Group neemt Cargofoor over

Vanaf 1 april 2023 neemt de Gobo-Group de activiteiten, het personeel en de voertuigen van Cargofoor Maastricht over. Omdat het transportbedrijf van de broers Guy, Naud en Marc Maassen zelf geen opvolging had, werd uitgekeken naar een partner die de activiteiten van Cargofoor kon verderzetten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.