Still lanceert e-truck RXE 10-16C voor kleine ruimtes

Met de nieuwe RXE 10-16C – de opvolger van de RX 50 – introduceert Still naar eigen zeggen een uitgebalanceerde mix tussen rijcomfort, manoeuvreerbaarheid en veiligheid. De nieuwe driewiel elektrotruck is geschikt voor het verplaatsen van lasten tot 1,6 ton met een minimale benodigde ruimte. Met een bouwhoogte van nog geen twee meter en een breedte van minder dan een meter past de RXE 10-16C veilig door elke doorgang, bijvoorbeeld voor het lossen van containers en vrachtwagens, of door zeer smalle gangpaden in het magazijn. Ondanks zijn kleine gestalte kan de elektrotruck lasten tot een halve ton tot op een hoogte van bijna zeven meter tillen. Dat is mogelijk dankzij het opvallend lage zwaartepunt en een extra stijve mastconstructie.

De Still RXE 10-16C is niet alleen wendbaar, maar is met een maximumsnelheid van 12,5km/uur (met last) ook behoorlijk snel op lange afstanden. Om er zeker van te zijn dat niets van die elektrificerende rijdynamiek om veiligheidsredenen verloren gaat, is de RXE standaard uitgevoerd met de Curve Speed Control assistentiefunctie. De automatische snelheidsaanpassing in bochten moet de truck permanent veilig in het spoor houden, ook in bochten die wat krapper zijn. Verder bieden de slanke mast en de voor het zicht geoptimaliseerde dakbescherming de chauffeur een optimaal zicht rondom. Personen en objecten in het werkgebied van de truck kunnen zo altijd betrouwbaar worden herkend. Verder kan de arbeidsveiligheid worden vergroot door andere individueel configureerbare uitrustingsopties, van de richtingaanwijzer en de Safety Light 4Plus veiligheidsverlichting tot de hefhoogte-indicator, de stabiliteitsassistentie en de overbelastingsdetectie.

De assistentiesystemen voor de nieuwe RXE 10-16C zijn eerder geïntroduceerd bij de RX-range e-trucks van Still. Net als zijn grote broers beschikt de nieuwkomer over het uniforme bedieningsconcept van de serie, evenals over de Still Easy Control boordcomputer die alle relevante informatie en prestatiefuncties overzichtelijk weergeeft. Daardoor kunnen chauffeurs eenvoudig overstappen tussen verschillende ladingklassen en zijn ze meteen vertrouwd met de truck. Het bedieningsconcept kan individueel worden gekozen: multi-hendel, mini-hendel, vingertip of Joystick 4Plus.
 
De nieuwkomer is uitgerust met 3-fase AC-achterwielaandrijving (in 24-volt-technologie), gebaseerd op het aandrijfconcept en de aandrijfcomponenten van de FM-X reachtruck. Een voordeel van de nieuwe aandrijving is dat de onderhoudsintensieve stuurketting is vervangen door hydraulische stuurbekrachtiging, waarbij een hydraulische stuurmotor het aandrijfwiel via een tandwiel aanstuurt. Ook het contragewicht is opnieuw ontwikkeld. Het nieuwe ontwerp biedt meer ruimte voor het elektrische systeem en de aandrijving.

Laden van de loodzuuraccu’s verloopt bij de RXE 10-16C eenvoudig van bovenaf. Als een batterijwissel gewenst is, kan dat – net als bij de RX 50 – zijdelings met behulp van een pallettruck met optioneel intern en extern rollenplateau. Al aanwezige loodzuuraccu’s voor de RX 50 blijven ook in de nieuwe RXE inzetbaar. Het enige wat nodig is, is de accustekker vervangen door een 320 A versie.
Verder is de RXE 10-16C ook leverbaar met Li-Ion Ready optie en geïntegreerde snelladeraansluiting. Een Still Li-Ion accu kan dan ook probleemloos achteraf worden ingebouwd.

Foto: STILL

Recente nieuwsberichten

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.