Shippeo stelt nieuwe update voor met Carbon Visibility-oplossing

Shippeo, leverancier van wereldwijde en multimodale transportation visibility, lanceert met een update van zijn platform een aantal verbeteringen en enkele nieuwe producten. De update maakt deel uit van de Spring 2022 platform release. Die Spring-release is de eerste release in de nieuwe release-cyclus waarbij Shippeo twee keer per jaar – in het voorjaar en in het najaar – een nieuwe versie van zijn platform wil introduceren. Daarmee streeft de leverancier naar meer regelmaat en structuur in zijn platformupdates.

De nieuwe Spring-release omvat o.a. een nieuwe CO2-calculator die klanten informatie verschaft over de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen tijdens transport en distributie in de supply chain. Daarnaast zijn de oplossingen voor ‘Ocean Visibility’ en ‘Road Visibility’ verbeterd en met de migratie naar Google Cloud en Snowflake, tot slot, zijn ook de prestaties en schaalbaarheid van het Shippeo-platform verbeterd.
 
Carbon Visibility
Carbon Visibility biedt verladers en logistiek dienstverleners één centraal, geconsolideerd overzicht van de CO2-uitstoot van alle transport- en distributieactiviteiten, zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts in de keten. Dat moet bedrijven nieuwe mogelijkheden bieden om de vooruitgang op het gebied van duurzaamheid te meten.
Ook vervoerders zijn gebaat bij de nieuwe Carbon Visibility-oplossing. Zij zijn verlost van de tijdrovende, handmatige werkzaamheden die ze nu moeten verrichten om voor hun opdrachtgevers de uitstoot te berekenen. Zij kunnen het Shippeo-platform gebruiken om direct CO2-rapportages te genereren. Met behulp van hun eigen ‘business rules’ kunnen ze eenvoudig CO2-uitstoot toewijzen, bijvoorbeeld aan een enkel voertuig of aan een groep klanten in een LTL- of groupagenetwerk. De CO2-calculator van Shippeo volgt de afspraken uit het GLEC-framework en voldoet aan de EN 16258-standaard en het GHG-protocol.
 
Ocean Visibility
Met de verbeteringen in Ocean Visibility moeten supply chain en transport managers containertransporten efficiënter kunnen volgen en beheren. De nieuwe versie biedt extra mogelijkheden en een opgefriste gebruikersinterface, waaronder meer gedetailleerde statusinformatie over containers dankzij nieuwe mijlpalen op basis van automatische identificatie en geofencing; een vernieuwd orderoverzicht dat alle relevante container tracking-informatie weergeeft; mogelijkheid om afwijkingen van de door rederijen geleverde statusinformatie te detecteren; een verbeterde wereldkaart die een holistisch overzicht van alle zeevracht geeft, per boot of per individuele container; en nieuwe filters die het zoeken naar containers moeten vereenvoudigen.
 
Road Visibility
De verbeteringen in Road Visibility, de oplossing waarmee klanten zendingen over de weg kunnen volgen, moeten zorgen voor tijdsbesparing, een verhoogde datakwaliteit en de voorspellingen van ETA’s accurater maken.
Zo zou de accuraatheid van ETA’s met 32% stijgen dankzij verbeteringen in de AI/ML-algoritmes, upgrade van de Dataiku ML Ops platforminfrastructuur en vernieuwingen in de toegepaste data science-methodologieën.
 
Shippeo’s platform is in zijn geheel gemigreerd naar het Google Cloud Platform, wat ook een verbetering van de infrastructuur betekent.
Naast de toevoegingen en verbeteringen aan het platform, heeft Shippeo zich ook verder ingezet voor een hogere datakwaliteit. Zo is het datawarehouse waarop Shippeo Insights draait, nu gemigreerd naar Snowflake. Volgens Shippeo zou die analysedatabase de laadtijd van het Shippeo-dashboard met gemiddeld 50% en voor grote klanten zelfs met 90% hebben verminderd.

Foto: Denys Nevozhai op Unsplash

Recente nieuwsberichten

Nieuwe fulfilmentcentrum voor Frisco.pl

(Advertorial) VIDEO Om de basis te leggen voor de geplande groei in de komende jaren, bouwde de Poolse e-commerce specialist Frisco.pl ongeveer 13 kilometer ten noorden van Warschau een nieuw fulfilmentcentrum met hoge capaciteit. De sterk geoptimaliseerde oplossing over een oppervlakte van 11.000 vierkante meter heeft vier temperatuurzones en stelt Frisco in staat om tot vier keer zoveel orders per dag te verwerken dan voorheen.

Event Logistiek & E-commerce | 7 juni

(Advertorial) Wilt u meer weten over geautomatiseerde orderpick concepten én over hoe Active Ants Belgium en bol.com hun verpakkingsprocessen (geautomatiseerd) hebben ingericht? Meld u dan aan voor Groenewout's kennis- en netwerkevent op woensdag 7 juni bij het Kasteel Sint-Michiels in Sint-Katelijne-Waver.

Auchan Retail Luxemburg schakelt Skypod-technologie van Exotec in

Exotec, leverancier van robotoplossingen voor magazijnen, zet zijn eerste stappen op de Luxemburgse markt. Auchan Retail Luxemburg werkt vanaf nu namelijk met het Skypod-orderverzamelsysteem van Exotec. Met drie hypermarkten, vier afhaalpunten en twaalf buurtwinkels zocht Auchan Retail Luxemburg naar een oplossing om zijn opslag- en orderverzamelsysteem te verbeteren.

Veerle Van Puyenbroeck nieuwe COO bij SAP België & Luxemburg

SAP Belgium & Luxembourg (BeLux) heeft Veerle Van Puyenbroeck aangesteld als de nieuwe chief operating officer (COO). Veerle Van Puyenbroeck heeft meer dan zeven jaar ervaring bij SAP en vervulde er verschillende rollen, waarvan meest recent die van sales director key accounts SAP BeLux.

Volvo profiteert van opmars elektrische trucks

Volgens berichtgeving van Volvo Trucks bekleedt de vrachtwagenproducent zowel in Europa als in Noord-Amerika de leiderspositie in de markt voor zware elektrische trucks, na het eerste kwartaal van 2023. In het eerste kwartaal van 2023 werden in Europa in totaal 600 elektrische vrachtwagens van 16 ton en meer geregistreerd.

Webfleet en RIO werken samen aan geïntegreerde fleet management oplossing voor MAN

Bridgestone Mobility Solutions, onderdeel van Bridgestone, heeft de samenwerking aangekondigd met de digitale dienstverlener RIO, onderdeel van Traton SE en zusterbedrijf van de bedrijfswagenmerken MAN, Scania en Volkswagen Truck & Bus. Binnen de overeenkomst gaat Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, de integratie van zijn telematicaoplossingen met de bestaande OEM-hardware RIO Box van MAN mogelijk maken in alle trucks van MAN.

Na Fnac Madrid gaat ook Fnac Lissabon in zee met Ferag

Na een eerste, succesvol afgerond project bij Fnac in de Spaanse hoofdstad, heeft Fnac Darty een nieuwe projectovereenkomst getekend met Ferag, aanbieder van intralogistieke oplossingen. De retailer in entertainmentproducten zal zijn nieuwe, volledig geïntegreerde omnichannel-distributiecentrum in Lissabon, Portugal, samen met Ferag implementeren.

ESW en FedEx Express bieden bedrijven gezamenlijk e-commerce en verzendopties

ESW, een wereldwijd direct-to-consumer e-commerce bedrijf, en FedEx Express, dochtermaatschappij van FedEx Corp. en een van ’s werelds grootste transportbedrijven voor expresvervoer, hebben een strategische samenwerking aangekondigd die geïntegreerde e-commerce en verzendmogelijkheden biedt voor Europese bedrijven die willen groeien door internationaal te gaan.

Bezoek CASA en Van Oirschot

Op donderdag 25 mei '23 nodigen Value Chain en partners Centric, SEEBURGER en Logflow u uit voor een nieuwe Value Chain bustour. Tijdens deze bustour bezoeken we het distirbutiecentrum van CASA en het magazijn Van Oirschot. Programma 9u00: vertrek van P & R Herentals West naar CASA  9u30 – 11u00: uiteenzetting en rondleiding CASA Presentatie over de strategie van CASA, de implementatie van e-commerce en toekomstige uitdagingen Rondleiding in het state-of-the-art magazijn van CASA  11u00: vertrek vanuit Olen naar Van Oirschot  11u30: bezoek Van Oirschot  11u30 – 12u15: uiteenzetting over het B2B EDI-migratieproject 12u15 – 13u00: uiteenzetting over het transformatieproces van manueel magazijn naar een state-of-the-art warehouse 13u00 – 13u30: lunch 13u30 – 14u30: Rondleiding magazijn 14u30: terugrit naar P & R Herentals 15u00: einde Klik hier voor het programma in detail.

Still speelt met nieuwe productlijn in op veranderende klanteneisen

Met de introductie van de ‘Classic Line’ serie voegt aanbieder van intralogistieke oplossingen Still nieuwe instapoplossingen aan zijn portfolio toe. Tegelijkertijd breidt Still zijn doelgroep uit met bedrijven met minder complexe intralogistieke eisen, maar een hoog kwaliteitsbewustzijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.