Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic
Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.
Voor Righi Elettroservizi, met hoofdkantoor in Mercato Saraceno nabij Rimini, werd het inkopen van materialen steeds complexer. De afgelopen twee jaar was dat inkoopproces zelfs uitgegroeid tot een mondiale uitdaging die de dagelijkse processen beïnvloedde. Om op koers te kunnen blijven voor de groeistrategie, besloot Righi Elettroservizi snel te reageren op de veranderde supply chain omgeving. Het bedrijf is zowel nationaal als wereldwijd actief, rechtstreeks of via zijn dochterondernemingen, en wilde de opslag en de prestaties van het voorbereiden van productieorders verbeteren. Als reactie op de aanhoudende uitdagingen in de supply chain richtte Righi Elettroservizi zich op het uitbreiden van de magazijnvoorraad met als doel langere doorlooptijden aan te kunnen, waarbij bevoorrading als een cruciaal onderdeel van de strategie wordt gezien.
Het bedrijf koos de oplossing van Dematic als antwoord op de wereldwijde leveringsproblemen. Dematic installeerde een compact ‘goods-to-person’ geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem, dat geen extra vloeroppervlak vereist en de opslag van aanvullende voorraad vereenvoudigt. Geïnstalleerd op een oppervlakte van 170m², kan het standalone systeem opslag bieden voor maximaal 480m³ aan producten. De Autostore-oplossing omvat een raster van 16 niveaus met 5.800 bakken (330mm), zeven R5-robots en twee carrouselpoorten voor het orderpicken, en een enkele opslagcarrouselpoort.
De geautomatiseerde oplossing is geïntegreerd in de bestaande omgeving voor materiaalopslag, wat de efficiëntie, kwaliteit en veiligheid bevordert. De oplossing helpt ook grote hoeveelheden artikelen sneller en nauwkeuriger te verwerken, wat al heeft geleid tot een efficiënter beheer van de verwachte toename van de productievolumes. Met de Dematic-oplossing, die binnen elf maanden in bedrijf is gesteld, wordt verwacht dat de ordervoltooiing zal worden versneld en dat er vlugger aan de eisen van de klant kan worden voldaan, waardoor hun tevredenheid toeneemt. Een orderpick is nu in 35 seconden voltooid, wat een tijdsbesparing van bijna 50% betekent.
De oplossing heeft ook geleid tot een betere traceerbaarheid van materialen. Bovendien kan Righi Elettroservizi gemakkelijker de routering van materialen (aankomst, opslag en uitgang) binnen zijn faciliteit bepalen. Een bijkomend voordeel is de volledige integratie van het Autostore-systeem met het eerder geïnstalleerde WMS van het bedrijf, zonder nieuwe software-investering. Bijgevolg kunnen de warehouse managers de materiaalstroom blijven beheren met behulp van een systeem waarmee ze al vertrouwd waren.
Foto: Dematic