Reële kans op EU-subsidie voor opslag CO2 onder Noordzee

De Europese Unie is waarschijnlijk bereid subsidie te geven aan een project om CO2 van de havens van Antwerpen, Gent, Zeeland en Rotterdam op te slaan onder de Noordzee. Dat blijkt uit de lijst met energieprojecten die het Europees Parlement heeft goedgekeurd.

Omdat voor de Europese Unie CCS (Carbon Capture and Storage, ofwel het afvangen en opslaan van CO2) een belangrijk middel is in de strijd tegen klimaatverandering, heeft het CO2-project – ook wel het Porthos-project genoemd – de status van ‘Project of Common Interest’ (PCI) gekregen. Dit voorjaar buigt de Europese Commissie zich over de lijst met PCI’s. De projecten die volgens de Europese Commissie prioritair zijn, kunnen op een EU-subsidie rekenen.
 
In Rotterdam werken het Havenbedrijf Rotterdam, Gasunie en EBN momenteel samen aan de voorbereiding van het Porthos-project. Daarbij kunnen verschillende bedrijven CO2 aanleveren aan een transportleiding die dwars door het havengebied loopt. Via die leiding gaat de CO2 naar een leeg gasveld onder de Noordzee om er voor altijd opgeslagen te worden. Volgens de planning zou eind 2023 de eerste CO2 worden opgeslagen. In deze eerste fase zal het naar verwachting alleen om CO2 van bedrijven uit Rotterdam gaan. Aangezien de industrie in Antwerpen, Gent, Terneuzen en Vlissingen niet over lege gasvelden voor de kust beschikt, wordt bekeken of die industrie via een pijpleiding op het Rotterdamse systeem kan worden aangesloten. Daartoe onderzoeken North Sea Port en Port of Antwerp de mogelijkheden om in hun gebieden verzamelleidingen aan te leggen waarop de industrie kan aansluiten. Die lokale leidingen zouden dan in een volgende fase met het Rotterdamse Porthos kunnen worden verbonden. De industrie in de havens van Rotterdam, Antwerpen en North Sea Port zijn trouwens al met verschillende pijpleidingen met elkaar verknoopt. Zo ontvangen de raffinaderijen in Antwerpen en Vlissingen al sinds jaar en dag ruwe olie per pijpleiding uit Rotterdam.
 
De havenbeheerders (North Sea Port, Port of Antwerp en Havenbedrijf Rotterdam) onderzoeken verder ook hoe de infrastructuur tussen de havens eruit moet komen te zien. Ze doen dat onder de naam ‘CO2 TransPorts’. De drie havens kunnen in 2020 subsidie aanvragen uit een Europees fonds voor infrastructuur, de ‘Connecting Europe Facility’. De PCI-status geldt voor twee jaar (2020 en 2021). Daarna moeten de bedrijven opnieuw een aanvraag indienen.

Recente nieuwsberichten

Milence opent een van Europa’s grootste publieke laadhubs voor elektrische vrachtwagens in België

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group, heeft zijn grootste laadhub tot nu toe geopend in Port of Antwerp-Bruges in België.

Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

Libiao Robotics en CJ Logistics sluiten strategisch partnership

De Chinese robotbouwer Libiao Robotics en logistiek dienstverlener CJ Logistics (met hoofdzetel in Seoul, Korea, en o.a. een vestiging in Antwerpen) hebben een strategische overeenkomst getekend om een langdurige samenwerking op te zetten op het gebied van robotica.

Arvato en Microsoft ontwikkelen samen zelfsturend magazijn van de toekomst

Logistiek dienstverlener Arvato en technologiereus Microsoft ontwikkelen samen het zelfsturende magazijn van de toekomst. Daartoe hebben beide partners het onderzoeksproject ‘Moonshot’ gelanceerd, dat gericht is op het implementeren van ‘self-improving’ processen binnen de magazijnomgeving door gebruik te maken van generatieve artificiële intelligentie (Gen AI), robotica en cloud computing.

Renault Group introduceert robots van Exotec in autologistiek

In zijn grootste after sales-magazijn in Villeroy (Frankrijk) heeft Renault Group een nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit geopend. De vestiging is uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autoproducent. De Skypod-robots moeten het werk van de operatoren vergemakkelijken door items in de hoogte te picken. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden zou zo tot 6 keer worden verkort. Bovendien optimaliseert het systeem de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. Volgens Renault Group zou dankzij het Exotec-systeem en het aanwezige personeel het aantal bestellingen met 25% kunnen verhogen.

Datalogic stelt Memor 30/35 Family PDA voor

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de Memor 30/35 Family, een nieuwe generatie mobiele computers die moet voldoen aan de behoeften van klanten in verschillende sectoren, zoals de detailhandel, transport & logistiek en productie-industrie.

De Lego Group opent distributiecentrum in België

De Lego Groep heeft zijn nieuwste regionale distributiecentrum in Tessenderlo officieel geopend. De opening kadert in de strategie van het bedrijf om zijn leverings- en distributienetwerk uit te breiden om de langetermijngroei in de markt te ondersteunen. Zo moet de nieuwe vestiging zorgen voor meer flexibiliteit en veerkracht in het toeleveringsnetwerk van het bedrijf.

De vestiging in België zal de omnichannelklanten van Lego in België, Nederland, Luxemburg, Groot-Brittannië, Ierland en Noord-Frankrijk bedienen, evenals de Lego Brand Retail Stores. Lego-fabrieken in Nyíregyháza, Hongarije en Kladno, Tsjechië zullen producten leveren aan het centrum, dat zal worden beheerd door Kuehne+Nagel.

Revolutionaire warehouse analytics met eLogiq!

(Advertorial) In de wereld van warehouse managementsoftware is het cruciaal om een voorsprong te behouden voor succes. Maak kennis met eLogiq, een complete oplossing voor warehouse analytics van Element Logic, die de manier waarop je warehouse operations beheert opnieuw definieert.

Knapp introduceert Pocket Sorter in farmalogistiek

Knapp is een nieuwe weg ingeslagen door nu ook in de farmaceutische sector een volautomatisch zakkensorteersysteem uit de AutoPocket-serie te implementeren. Het sorteersysteem, dat vooral toepassing vindt in de mode- en detailhandel, wordt nu voor het eerst in de farmaceutische distributie gebruikt bij Limedika in Litouwen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.