OVERWEEGT U EEN GOODS-TO-PERSON (GtP) SYSTEEM? 12 VRAGEN VOOR U BEGINT

(advertorial)
1. WAARVOOR IS HET GESCHIKT?
Een GtP oplossing dient de efficiëntie van het orderverzamelen te verhogen en de logistieke kosten te verlagen. Ze is ook geschikt voor bijvoorbeeld de tijdelijke opslag van gepickte bestellingen. Het is belangrijk om twee soorten goederenstromen tegelijkertijd te kunnen verwerken, hetzij bij aanvang of in de toekomst.

2. HOE REACTIEF IS HET SYSTEEM?
De reactietijd van het systeem wordt gemeten vanaf het moment dat de order door het WMS of ERP wordt verzonden tot de start van het orderverzamelen op de werkvloer. Des te beter de reactietijd, des te sneller kan een systeem bestellingen verwerken.

3. IS DEZE OPLOSSING IN EEN BESTAAND MAGAZIJN TE INTEGREREN ?
Een GtP-oplossing wordt vaak gebruikt naast andere orderpickprocessen (handmatig of geautomatiseerd), zoals van SKU’s met een zeer hoge of zeer lage omloopsnelheid of producten met ongewone afmetingen. Een GtP-oplossing moet in bestaande situaties kunnen worden geïmplementeerd.

4. VOOR WELK TYPE ORDERS IS HET GESCHIKT?
Een GtP-oplossing moet elk ordertype kunnen verwerken. Het moet niet uitmaken of een order veel of weinig orderregels heeft.

5. WAT ZIJN DE PRESTATIES VAN HET WERKSTATION?
De prestaties van de werkstations zijn cruciaal voor een goede terugverdientijd van het GtP-systeem. Deze worden bepaald door het mechanische ontwerp, de specifieke kenmerken van de pickactiviteit en het aantal bestellingen die parallel wordt verzameld. Producten van eenzelfde bestelling moeten van groot naar klein worden aangevoerd om onnodig te tillen en puzzelen te vermijden.

6. WAT IS DE IMPACT OP DE MEDEWERKER?
Hogere prestaties betekent ook een hoger aantal herhalingen van dezelfde handelingen. Om de fysieke belasting te beperken, is het essentieel dat de pick- en plaatsbewegingen tussen schouder- en heuphoogte plaatsvinden. Schuin aangevoerde bakken minimaliseen de belasting.

7. VOOR WELKE KWALITEIT VAN ORDERVERZAMELEN IS HET GESCHIKT?
Het werkstation moet een hoog kwaliteitsniveau van orderverzamelen garanderen. Eenvoudige processen, duidelijke informatie en instructies voor de medewerker en een minimum aan pick- of putopties zorgen voor minder fouten.

8. HOEVEEL RUIMTE NEEMT DE OPLOSSING IN BESLAG?
De ingenomen ruimte is het gevolg van het aantal SKU’s dat moet worden opgeslagen, de voorraad per SKU, de eisen ten aanzien van de goederenstroom en de beperkingen van de beschikbare oppervlakte. Dat geldt voor zowel een bestaand als een nieuw magazijn.

9. VOOR WELKE HOEVEELHEDEN SKU’S IS HET GESCHIKT?
Het systeem moet de benutting van de ingenomen ruimte maximaliseren, door lege opslaglocaties tot een minimum te beperken en door de voorraadvolumes zo goed mogelijk aan te passen aan de bestelde hoeveelheden per SKU. Dit wordt bepaald door het mechanisch ontwerp, de ruimte voor de transportsystemen, eisen van verzekeraars zoals een sprinklerinstallatie en de flexibiliteit in de keuze van product opslag (afmetingen, bakken met indelingen).

10. WELKE MECHANISMEN ZIJN ER OM DE OPSLAGEFFICIENCY TE WAARBORGEN?
Het is noodzakelijk om de operationele processen goed te kennen, zoals de opslag- en voorraadeisen of preventieve en corrigerende methoden voor een maximale benutting van het opslagsysteem.

11. WELK ONDERHOUD IS ER NODIG?
Belangrijk is dat onderhoud wordt uitgevoerd zonder de rest van het systeem te verstoren. Het eventueel vervangen van shuttles moet snel worden uitgevoerd.

12. IS BEGELEIDING EN SUPPORT BESCHIKBAAR?
Het implementeren van een GtP-oplossing heeft zowel impact op de teams als op de processen. De juiste partner zorgt voor een zo efficiënt mogelijke overgangsperiode door bijvoorbeeld training van de medewerkers, assistentie tijdens de overgang, e-learning en training voor nieuwe gebruikers en het monitoren van KPI’s en de prestaties.

SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com

Recente nieuwsberichten

Milence opent een van Europa’s grootste publieke laadhubs voor elektrische vrachtwagens in België

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group, heeft zijn grootste laadhub tot nu toe geopend in Port of Antwerp-Bruges in België.

Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

Libiao Robotics en CJ Logistics sluiten strategisch partnership

De Chinese robotbouwer Libiao Robotics en logistiek dienstverlener CJ Logistics (met hoofdzetel in Seoul, Korea, en o.a. een vestiging in Antwerpen) hebben een strategische overeenkomst getekend om een langdurige samenwerking op te zetten op het gebied van robotica.

Arvato en Microsoft ontwikkelen samen zelfsturend magazijn van de toekomst

Logistiek dienstverlener Arvato en technologiereus Microsoft ontwikkelen samen het zelfsturende magazijn van de toekomst. Daartoe hebben beide partners het onderzoeksproject ‘Moonshot’ gelanceerd, dat gericht is op het implementeren van ‘self-improving’ processen binnen de magazijnomgeving door gebruik te maken van generatieve artificiële intelligentie (Gen AI), robotica en cloud computing.

Renault Group introduceert robots van Exotec in autologistiek

In zijn grootste after sales-magazijn in Villeroy (Frankrijk) heeft Renault Group een nieuwe 100% geautomatiseerde logistieke faciliteit geopend. De vestiging is uitgerust met een systeem van Exotec. De samenwerking met de wereldwijde leverancier van magazijnrobots is een wereldprimeur voor de autoproducent. De Skypod-robots moeten het werk van de operatoren vergemakkelijken door items in de hoogte te picken. De tijd die nodig is om de bestellingen van onderdelen voor te bereiden zou zo tot 6 keer worden verkort. Bovendien optimaliseert het systeem de oppervlakte van de opslagruimte in Villeroy. Volgens Renault Group zou dankzij het Exotec-systeem en het aanwezige personeel het aantal bestellingen met 25% kunnen verhogen.

Datalogic stelt Memor 30/35 Family PDA voor

Datalogic, leverancier van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de Memor 30/35 Family, een nieuwe generatie mobiele computers die moet voldoen aan de behoeften van klanten in verschillende sectoren, zoals de detailhandel, transport & logistiek en productie-industrie.

De Lego Group opent distributiecentrum in België

De Lego Groep heeft zijn nieuwste regionale distributiecentrum in Tessenderlo officieel geopend. De opening kadert in de strategie van het bedrijf om zijn leverings- en distributienetwerk uit te breiden om de langetermijngroei in de markt te ondersteunen. Zo moet de nieuwe vestiging zorgen voor meer flexibiliteit en veerkracht in het toeleveringsnetwerk van het bedrijf.

De vestiging in België zal de omnichannelklanten van Lego in België, Nederland, Luxemburg, Groot-Brittannië, Ierland en Noord-Frankrijk bedienen, evenals de Lego Brand Retail Stores. Lego-fabrieken in Nyíregyháza, Hongarije en Kladno, Tsjechië zullen producten leveren aan het centrum, dat zal worden beheerd door Kuehne+Nagel.

Revolutionaire warehouse analytics met eLogiq!

(Advertorial) In de wereld van warehouse managementsoftware is het cruciaal om een voorsprong te behouden voor succes. Maak kennis met eLogiq, een complete oplossing voor warehouse analytics van Element Logic, die de manier waarop je warehouse operations beheert opnieuw definieert.

Knapp introduceert Pocket Sorter in farmalogistiek

Knapp is een nieuwe weg ingeslagen door nu ook in de farmaceutische sector een volautomatisch zakkensorteersysteem uit de AutoPocket-serie te implementeren. Het sorteersysteem, dat vooral toepassing vindt in de mode- en detailhandel, wordt nu voor het eerst in de farmaceutische distributie gebruikt bij Limedika in Litouwen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.