Online shoppers kijken vaker naar buitenlandse retailers
Zeven van de tien Europese online shoppers koopt artikelen bij retailers over de grens. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de betere prijzen en de beschikbaarheid van een specifiek merk of product. Dat blijkt uit ‘Europe Pulse of the Online Shopper’, het jaarlijkse onderzoek van UPS. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat retailers een gepersonaliseerd en breed scala aan diensten moeten aanbieden om te voldoen aan de verwachtingen van online shoppers.
Uit de antwoorden blijkt dat online consumenten een aantal overwegingen maken tijdens het kopen van producten bij retailers in een ander land: veilig kunnen betalen (75%), duidelijkheid over de totale kosten inclusief invoerrechten en heffingen (72%), een duidelijk retourbeleid (63%), prijzen in de eigen valuta (63%) en de snelheid van de levering (62%). Uit het onderzoek van UPS blijkt ook dat bijna alle Europese online shoppers (96%) aankopen deden op marktplaatsen. Daarvan noemt 67% betere prijzen als reden om te kopen op een marktplaats in plaats van bij een retailer en 43% haalt een breder aanbod van producten aan. Meer dan de helft (52%) van de online shoppers in Europa hecht belang aan het aantal verzendopties, terwijl 75% gratis retourzendingen belangrijk vindt. Bovendien is 63% geïnteresseerd in verzending naar een alternatieve locatie met verlengde openingstijden, als de kosten hiervoor lager zijn dan voor een thuislevering.
Volgens het onderzoek deed maar liefst 43% van de smartphonegebruikers aankopen via hun smartphone. Shoppers gebruiken hun mobiele toestel ook voor andere shopgerelateerde activiteiten, zoals het opzoeken van de locatie van fysieke winkels of andere winkelgerelateerde informatie (78%), het volgen van bestellingen (78%) en het vergelijken van prijzen tussen retailers (75%).
Het onderzoek is gebaseerd op de antwoorden van ruim 6.400 online shoppers uit Duitsland, Frankrijk, Italië, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.