Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering
MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).
De investering dient als buffermagazijn voor de verzending. Naast het creëren van extra opslagruimte moet met de uitbreiding en modernisering ook de materiaalstroom worden verbeterd. De levering omvat alle transportsystemen, magazijnkranen en de stalen draagconstructie, maar ook de implementatie van het Kardex Control Center voor het magazijnbeheer en de materiaalstroombeheersing. Kardex Mlog is daarbij niet alleen verantwoordelijk voor het uitvoeren van de eigen werkzaamheden, maar ook voor het coördineren van de randwerkzaamheden. De uitwerking van het concept en de planning van de lay-out verlopen samen met Motorservice gedurende een periode van één jaar. De inbedrijfstellingsfase start in het eerste kwartaal van 2025.
Het is het eerste project dat Kardex Mlog samen met zijn partner Safelog uitvoert. Safelog is de leverancier van zes onbemande transportvoertuigen die worden ingezet als aanvulling op de geautomatiseerde transportsystemen.
Het hoogbouwmagazijn met zijn 4 gangen zal straks in drie ploegen produceren. Het kloppend hart bestaat in de vier magazijnkranen van het type Kardex MSingle A-1000/20-ZT met ganguitrusting en automatische besturing. De 19,4m hoge apparaten hebben een draagvermogen van 1000kg en kunnen zonder omslag rond de 30 dubbelspelen per uur realiseren. Een uitschuifbare vork met twee aandrijvingen dient als hefmiddel voor de dubbeldiepe in- en uitslag van goederen.
Per dag moeten er 300 à 400 pallets in de hoogbouwstelling worden ingeslagen. Een transportsysteem met 270 aandrijvingen en 6 onbemande transportvoertuigen moet straks voor een naadloze aansluiting op de ontvangst- en verzendzones zorgen. De pallets worden via een brug van het bestaande gebouw naar de nieuwbouw getransporteerd.
De complete materiaalstroom wordt gestuurd met het modulaire WMS Kardex Control Center.
Foto: MS Motorservice