Magazijnautomatisering in de koellogistiek

(Advertorial) Steeds meer bedrijven maken gebruik van automatisering in magazijnen voor vriesproducten. Michael Schedlbauer, Industry Manager for Grocery bij TGW Logistics Group, ziet verschillende redenen voor deze evolutie.

De coronapandemie zorgde in 2020 voor een onevenredig hoge groei in de sector van de koellogistiek. Mensen kookten vaker thuis en kochten meer diepvriesproducten zoals groenten of vis. Tegelijkertijd steeg de vraag naar levensmiddelen. In de VS groeide de vriessector met maar liefst 20 procent. Ook cijfers in Duitsland weerspiegelen deze trend.
 
Veel bedrijven investeren momenteel in koellogistiek. De rente is laag en mensen zullen altijd moeten blijven eten en drinken, ongeacht een stijging of daling van het aantal coronabesmettingen. Dit maakt de sector zeer stabiel en bestand tegen invloeden van buitenaf. Langetermijninvesteringen in nieuwe, geautomatiseerde magazijnen zijn daarom de moeite waard. Zo heeft TGW onlangs een project afgerond met de Nederlandse dienstverlener NewCold, die samenwerkt met een gerenommeerde voedingsmiddelen- en drankenproducent.
 
Op dit moment merken we twee trends in de levensmiddelenretail: centralisatie en insourcing. Het project met Coop in het Zwitserse Schafisheim is een mooi voorbeeld van de eerste trend. Het Zwitserse bedrijf heeft zijn koellogistiek gecentraliseerd en drie regionale distributiecentra samengevoegd op één plek. Bovendien is in het gebouw ook het regionale magazijn voor verse producten voor Noordoost-Zwitserland gevestigd. Dit betekent dat de oppervlakte van 240.000 m2 is ingedeeld is in verschillende temperatuurzones.
 
Drijfveren voor geautomatiseerde koelmagazijnen
De Total Cost of Ownership verklaart waarom magazijnautomatisering een belangrijk element is in koellogistiek. In de levensmiddelenretail gelden strenge eisen. De pickkwaliteit moet perfect zijn, leveringen moeten op tijd binnen zijn en de koelketen mag niet onderbroken worden. Bedrijven moeten dit zonder haperingen en met één druk op de knop kunnen bewijzen. Als je door automatisering minder afhankelijk bent van de arbeidsmarkt, dan zorgt dat voor extra gemoedsrust bij veel logistiek verantwoordelijken.
 
Daarnaast is het in West-Europa bijna onmogelijk om medewerkers te vinden om vriesmagazijnen te bemannen. De werkomstandigheden zijn zwaar in de ijskoude temperaturen. Het personeelsverloop is hoog, ondanks de forse loonpremies die in veel landen worden betaald. Het is een enorme uitdaging om medewerkers te vinden, op te leiden en te behouden. Bovendien moet je als werkgever ook rekening houden met de andere richtlijnen in dit werkgebied. In vergelijking met magazijnen op kamertemperatuur zijn werknemers maar gedurende een relatief korte periode in deze omgeving, maar dat is absoluut noodzakelijk om het werk op lange termijn haalbaar en draaglijk te houden.
 
In deze tijden van ernstige klimaatveranderingen zijn bedrijven zich ook bewust van hun verantwoordelijkheid om zuinig om te gaan met natuurlijke hulpbronnen. Coop bijvoorbeeld kon de uitstoot van CO2 tot 10.000 ton per jaar verminderen door zijn distributiecentra te centraliseren in één enkele, innovatieve, geautomatiseerde en volume-geoptimaliseerde locatie.
 
Vernieuwend shuttleysteem om energie te besparen
Om ervoor te zorgen dat de shuttlesystemen bij -25°C werken, maakt TGW gebruik van de nieuwste robot- en aandrijftechnologie. De oplossingen zijn specifiek aangepast aan de noden van de klant en bestaan uit meerdere modules. Het proces begint bij goederenontvangst. De gepalletiseerde goederen worden gecontroleerd, voorzien van een label en bij een temperatuur van -25 °C in het hoogbouwmagazijn ingevoerd. Bij het orderverzamelen worden de goederen verzameld en gedepalletiseerd, overgebracht in bakken en opgeslagen in het shuttleysteem. Om de goederen vervolgens te kunnen picken volgens het ‘goods-to-robot’ principe, worden de benodigde artikelen uit de opslag gehaald, de bakken op volgorde gezet en naar behoefte leeggemaakt. Het palletiseren wordt geautomatiseerd met behulp van Autostax-robots. Daarna worden de artikelen volgens verschillende criteria op de ladingdrager van de klant, meestal een pallet of rolwagen, gerangschikt. Tot slot worden de ladingdragers van de klant automatisch vastgezet en in de zone voor uitgaande goederen in de juiste volgorde klaargezet voor het transport met de vrachtwagen.
 
Meer informatie vind je op www.tgw-group.com

Foto: TGW

Recente nieuwsberichten

Sonaca kiest Delmia Apriso van Dassault Systèmes voor digitale transformatie

Het Belgische Sonaca, gevestigd in Gosselies, ontwerpt, produceert en onderhoudt complexe vliegtuigconstructies. Om zijn toekomstige flexibiliteit en prestaties te verbeteren, investeert het bedrijf in een platformgebaseerde oplossing voor Manufacturing Operations Management (MOM), waarvan al zijn fabrieken kunnen profiteren om hun processen, multidisciplinaire samenwerking en gebruik van middelen te verbeteren.

Raja Group verdubbelt omvang van DC in Castelletto Cervo

De Raja Group, een Europese distributeur van verpakkingen, magazijnbenodigdheden en kantoorartikelen, gaat zijn distributiecentrum in Castelletto Cervo, in het noorden van Italië, meer dan verdubbelen. De faciliteit zal 25.000m² aan ruimte toevoegen, wat de totale oppervlakte op 45.000m² brengt.

Integratie Manhattan Active Omni en Google Merchant Center moet e-shoppers accurate levertijden bieden

Manhattan Associates Inc. kondigt een integratie aan tussen Manhattan Active Omni en Google Merchant Center. Door gebruik te maken van de Content API for Shopping van Google kunnen Manhattan Active Omni retailers hun online consumenten voorzien van meer accurate locatie- en productspecifieke levertijden op Google-sites zoals Search, YouTube, Maps en Discover.

Sensolus opent eerste kantoor in de VS

De Belgische leverancier van industriële IoT-trackingoplossingen Sensolus opent zijn eerste Amerikaanse kantoor in de Verenigde staten. Sensolus Inc. is een nieuw opgerichte Sensolus-entiteit, gericht op de Noord-Amerikaanse markt en gebruik makend van een lokaal team van medewerkers en partners.

Excel om je voorraden te beheren: een goed idee?

(Advertorial) Degelijk voorraadbeheer blijft voor veel kmo’s een grote uitdaging. Je voorraden up-to-date houden en voorspellen vraagt heel wat denk- en rekenwerk. In dat geval kan Microsoft Excel een betrouwbare partner in crime zijn. Maar wat als je kmo zoveel producten in voorraad heeft dat het ook in Excel moeilijk wordt om alles bij te houden?

Slimme tachograaf type 2 verplicht vanaf 21 augustus 2023

In april 2020 introduceerde het Europese Mobiliteitspakket nieuwe regels voor internationaal transport met onder meer enkele aanpassingen en uitbreidingen van de tachograafregelgeving. Met die maatregelen, die sinds 20 augustus 2020 gefaseerd worden ingevoerd, streeft de Europese Unie naar verbeterde verkeersveiligheid.

Bol.com rekent op modulaire werkstations van Flowstore

Omdat Bol.com mee wil gaan met de vraag van zijn klanten, had het voor de uitbreiding van zijn fulfilmentcentrum BFC2 in het Nederlandse Waalwijk nood aan flexibele, maar vooral modulaire werkstations die gemakkelijk aan te passen zijn. Om te helpen met de inrichting van het nieuwe magazijn en om ontwerpen voor de nieuwe processen te maken, werd Flowstore ingeschakeld.

Apex Logistics tekent huurovereenkomst voor Prologis Park Waalwijk DC2BC

Apex Global Logistics heeft een langdurige huurovereenkomst getekend met Prologis voor Prologis Park Waalwijk DC2BC (foto). Apex, met hoofdkantoor in Singapore, biedt wereldwijd een breed scala aan logistieke diensten, waaronder luchtvracht, zeetransport, magazijnbeheer, douane-expeditie, supply chain management en andere waardetoevoegende diensten.

Seminar: Uw B2B weblogistiek next level

Vandaag is e-commerce goed ingeburgerd in onze bedrijfsvoering, zowel langs de aanbod- als langs de vraag kant. Maar wist u dat in Europa het B2B aandeel van e-commerce belangrijker is dan het B2C deel? Hoog tijd om eens stil te staan bij wat B2B web-logistiek vereist en waarmee we rekening moeten houden om dit performant te doen.

BCI voorspelt boom van 250 nieuwe batterijfabrieken in Europa

In de komende tien jaar zullen in Europa meer dan 250 nieuwe vestigingen van batterijproducenten en hun toeleveranciers worden opgericht. Dat concludeert internationaal adviesbureau Buck Consultants International in een analyse van de toekomstige Europese batterijenmarkt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.