Liebherr-Mining automatiseert productiebevoorrading met Knapp

Liebherr-Mining, fabrikant van hydraulische graafmachines voor de mijnbouw, heeft Knapp opdracht gegeven voor de automatisering van de productiebevoorrading en het verzamelen van reserveonderdelen in zijn vestiging in Colmar (FR). De oplossing, die een automatisch opslag- en ophaalsysteem en autonome mobiele robots omvat, moet Liebherr-Mining meer flexibiliteit bieden bij de bevoorrading van werkstations en zorgen voor een hoge opslagdichtheid, zonder dat de infrastructuur hoeft te worden gewijzigd.

Liebherr-Mining produceert in Colmar grote hydraulische graafmachines die voor de mijnbouw worden gebruikt. Alle onderdelen die nodig zijn voor de eindassemblage en de levering van reserveonderdelen, inclusief kleine onderdelen, worden opgeslagen in het bestaande hoogbouwmagazijn voor pallets. Om de werkplekken flexibel en automatisch te bevoorraden, maar ook om de beschikbare ruimte in het magazijn maximaal te benutten, kreeg Knapp de opdracht een nieuw geautomatiseerd opslag- en ophaalsysteem te implementeren.
 
De nieuwe oplossing zal bestaan uit het OSR Shuttle Evo picking- en opslagsysteem, drie ergonomische werkstations uit de Pick-it-Easy serie, vier ompakstations en de flexibele Open Shuttle, die de inkomende goederen volledig automatisch verbindt met het nieuwe automatische opslag- en ophaalsysteem. Er komt ruimte voor 23.500 opslagplaatsen op 37 niveaus in een stellingenlijn met driedubbele opslagdiepte. Het huidige hoogbouwpalletmagazijn blijft na de verbouwing bestaan. Het nieuwe automatische opslag- en ophaalsysteem zal alle onderdelen volledig automatisch opslaan en zal de werkplaatsen bedienen volgens het ‘product-to-man’-principe.
 
Concreet zal het geplande systeem Liebherr Mining ondersteunen bij drie basisprocessen: goederenontvangst, goederenuitgifte en orderverzamelen. Bij ‘goods-in’ zal de Open Shuttle vloot kleine onderdelen vervoeren van de gedecentraliseerde goods-in stations naar het nieuwe magazijnsysteem. De Open Shuttle is geïntegreerd in het interne heftruckverkeer van het bedrijf. De goederen worden dan centraal opgeslagen in de OSR Shuttle Evo. Als de onderdelen nodig zijn in de productie of als reserveonderdelen, worden ze in de pickingstations uit de opslag gehaald. De kleine onderdelen worden naar de ergonomische werkstations van de Pick-it-Easy serie gebracht volgens het product-naar-de-man principe en vervolgens in containers verzameld. Zodra het orderverzamelen correct is afgerond, worden de containers via het transportsysteem naar de consolidatiezone getransporteerd, waar de goederen uit het palletmagazijn worden samengevoegd met de kleine onderdelen en vervolgens naar de productielijnen of als reserveonderdelen naar de verzendingszone worden vervoerd. Indien nodig kunnen de opgehaalde transportcontainers weer tijdelijk worden opgeslagen in de OSR Shuttle Evo.
 
Het KiSoft softwarepakket van Knapp bestuurt en bewaakt het systeem. Het wordt via een interface verbonden met het systeem van de klant, bestuurt de Open Shuttle-vloot en beheert de in- en uitslag van de voorraad in het automatische opslag- en ophaalsysteem en de bevoorrading van de werkstations. De KiSoft SCADA-software zorgt voor de visualisatie van de systeemstatus, waardoor een volledig overzicht en maximale beschikbaarheid worden gegarandeerd.
 
De nieuwe automatiseringsoplossing moet in februari 2024 in gebruik worden genomen.

Foto: KNAPP / Open Shuttles

Recente nieuwsberichten

Incore in handen van ICT Group

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen met hoofdkantoor in het Nederlandse Barendrecht, neemt zijn sectorgenoot Incore Software integraal over.

Incore, opgericht door de Nederlandse broers Martin en Ferdinand Swaters, ontwikkelt logistieke en supply chain software en biedt een SaaS-applicatie voor efficiënte samenwerking binnen de supply chain met een planning- en workflow-engine. Sinds haar oprichting in 2007 is de onderneming met het product ‘Supply Chain Portal’ uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder voor de retailsector. Daarnaast nam het gebruik in de bouw- en foodsector de laatste jaren toe.

Stow Group democratiseert automatisering van warehouses met Movu Robotics

Stow Group, producent en leverancier van opslagoplossingen en geautomatiseerde magazijnsystemen, doopt zijn afdeling ‘stow Robotics’ – opgericht in 2021 – om tot ‘Movu Robotics’. Met het nieuwe merk, ontwikkeld om zijn business unit Robotics te versterken, wil de aanbieder tegemoetkomen aan de toenemende vraag van klanten naar automatiserings- en roboticaoplossingen.

Infor en Made2Flow bieden interface voor duurzame mode-industrie

Infor, aanbieder van industrie-specifieke cloudsoftware en ERP-oplossingen, lanceert een aparte interface tussen Made2Flow, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse en validatie van milieugerelateerde data in de mode-industrie, en Infor Product Lifecycle Management (PLM). De interface moet de verwerking van die data vergemakkelijken en biedt volledige zichtbaarheid voor wereldwijd opererende modemerken die meer transparantie in hun productieketen willen. Kenmerkend is dat de interface traceerbaarheid en impactmeting biedt van niveaus één tot en met vier.

WMS Prolag World voortaan compatibel met alle gangbare browsers

De Duitse softwarefabrikant CIM lanceert een nieuwe gebruikersinterface voor zijn warehouse management systeem Prolag World. Bijzonder aan de nieuwe ontwikkeling is dat het WMS-pakket van CIM daardoor voortaan browseronafhankelijk en volledig compatibel is met alle moderne desktop browsers. De software biedt volgens de ontwikkelaars een hoge mate aan gebruikersvriendelijkheid, flexibiliteit en helpt ook tijd en kosten te besparen.

Faes lanceert vernieuwde slimme stapelsoftware Stackassist

Faes, leverancier van verpakkingsoplossingen op maat en ondersteuning bij het verbeteren van verpakkingsprocessen in de supply chain, heeft zijn softwareoplossing Stackassist opnieuw gelanceerd. De slimme webbased stapelsoftware, die ondertussen tien jaar bestaat, kreeg niet enkel een modernere look & feel mee, maar werd volgens Faes ook volledig aangepast aan de logistieke uitdagingen die zijn klanten ervaren. Daarmee wil het bedrijf uit het Nederlandse Reusel naar eigen zeggen een betaalbare stapel- en beladingstool bieden die geavanceerde functies combineert met flexibiliteit en gebruikersgemak.

Weiss Technik neemt twee AutoStore-systemen van Dematic in gebruik

Datalogic introduceert PowerScan 9600 Auto Range handscanners

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, stelt de PowerScan 9600 Auto Range serie voor. De handscanners in deze serie zijn ontworpen voor toepassingen in de detailhandel, productie en transport & logistiek. Paradepaardje van de nieuwe Auto Range serie is volgens Datalogic de scan engine. Deze zou moeiteloos barcodes kunnen lezen van vlakbij tot op een afstand van 20 meter, waardoor het een gamechanger wordt genoemd in magazijntoepassingen waar zowel dichtbij als op grote afstand moet worden gescand.

Prologis koopt 6,5 hectare grond nabij Breda voor bouw van duurzaam warehouse

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft 6,5 hectare aan grond aangekocht op het duurzame bedrijventerrein Business Centre Treeport (BCT) in Zundert, nabij Breda. Prologis zal er een warehouse ontwikkelen met een oppervlakte van 47.246m², dat naar verwachting een BREEAM ‘Excellent’ certificaat zal ontvangen. De bouw van Prologis Park Breda DC4 is onlangs gestart en zal medio 2024 voltooid zijn.

Volvo schaalt serieproductie van elektrische trucks in Gent op

Volvo Trucks verhoogt de volumes van elektrische trucks en schaalt op met de serieproductie van de Volvo FH, de Volvo FM en de Volvo FMX Electric in de fabriek in Gent.

Manhattan Associates vernieuwt functionaliteit voor retourmanagement

Manhattan Associates, leverancier van supply chain-oplossingen en -technologie, komt met vernieuwde returns management-functionaliteit die het retourproces voor zowel consumenten als retailers moet optimaliseren. “Voor consumenten is de winkelervaring tegenwoordig belangrijker dan de aanwezige producten”, klinkt het bij Manhattan. “Retourzendingen zijn een ongemak voor consumenten en een grote kostenpost voor retailers.” Daarom moet de verbeterde returns management-functionaliteit retailers helpen hun klanten ook een uitstekende ervaring te bieden na de verkoop, waardoor loyaliteit en winstgevendheid toenemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.