Krachtige e-trucks met ergonomische sturing

Linde lanceert innovaties

Tijdens World of Material Handling in het Duitse Mannheim stelde Linde Material Handling zijn nieuwste producten en langverwachte innovaties voor. Blikvangers tijdens de reveal show waren de heftrucks 1252 E en 1252 X. De vorkheftrucks koppelen krachtige elektrische aandrijving aan een verbeterde ergonomie. Zo loodst Linde de magazijnwerking een nieuw tijdperk binnen, compleet met geconnecteerde oplossingen.

Op een oppervlakte van 17.000 vierkante meter stelde Linde in Mannheim zijn volledige portfolio aan producten, oplossingen en diensten voor. Tijdens de persconferentie klonken Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management, en Aron Literski, Vice President Sales & Service Steering, duidelijk positief over de toekomst. “We hebben bij Linde de lat zeer hoog gelegd wat betreft ergonomie, veiligheid, efficiëntie, productiviteit en duurzaamheid.” Volgens de constructeur zullen verbandingsmotoren vervellen tot een niche-oplossing die naast de vele andere energiebronnen staat.

Vierde generatie

Dit jaar was het vooral uitkijken naar de onthulling van de vierde generatie heftrucks gebouwd op het innovatieve 12XX-platform, dat in 2019 zijn intrede deed. Het platform zorgt voor meer zichtbaarheid voor de bestuurder, een betere ergnomie, een hoger rendement (tot 30 procent minder energieverbruik) en een standaarduitrusting voor connectiviteit. Het maakt de trucks klaar voor de integratie in de digitale systemen die Linde vandaag heeft doorontwikkeld.
 
Tijdens de reveal show werd onder meer de thermische Linde 1204 gepresenteerd: een nieuwe, krachtige heftruck voor langdurige inzet en zware toepassingen. De truck kan lasten tot 3,5 (1204 H35) of tot 5 ton (1204 H50) aan, opvallend meer dan de 2 tot 3,5 ton van vroeger. Maar vooral de onthulling van de modellen 1252 E en 1252 X stond centraal. Het was niet toevallig de VP van Linde die de modellen persoonlijk de zaal binnenreed.

202274142229703_foto-1.jpg
De nieuwe heftruckmodellen van Linde: de thermische 1204 H35 – H50 (links), de elektrische 1252 X20 – X35 (midden) en de 1252 E20 – E35 (rechts, hier zonder Linde Steer Control).

Drijfveer voor verandering

Met het model 1252 X zet Linde een grote stap op het vlak van de verduurzaming van zijn heftrucks. Een afweging tussen kracht en elektrische aandrijving dringt zich niet langer op. De elektrische 1252 X heftruck produceert voor het eerst evenveel kracht als zijn thermische tegenhangers, en combineert zo het beste van twee werelden: elektrische duurzaamheid mét thermische krachtproductie. “De X-serie zal een echte drijfveer zijn voor verandering binnen onze sector”, stelde Stefan Prokosch. “We ontvingen alvast positieve feedback uit de markt, met meer dan 10.000 verkochte eenheden in de eerste maanden.”
 
De nieuwe elektrische krachtpatsers zijn voor allerhande veeleisende toepassingen inzetbaar. Denk aan de bouwsector en de papierindustrie, die nu over een elektrisch alternatief beschikken waar ze vroeger steevast naar thermische trucks moesten grijpen. Linde biedt zijn klanten zo voor het eerst een gelijkwaardig, duurzaam alternatief.
 
Ook nieuw in het gamma zijn de volledig elektrisch aangedreven heftrucks E100 tot E180 uit de 1471-reeks. Deze trucks bieden ruim een verdubbeling van de maximale draagcapaciteit van de sterkste Linde-truck die tot nu toe op de markt beschikbaar was. De maximale last is van 8 ton bij de 1471 E80 naar een indrukwekkende 18 ton gegaan bij de 1471 E180.

Verbeterde ergonomie

Ook de Linde 1525 E kwam met veel toeters en bellen de zaal binnengereden. Meteen sprong de grootste innovatie in het oog: het stuur heeft plaats gemaakt voor een miniwheel op de armleuning. De zogeheten Linde Steer Control vormt de derde grote innovatie van Linde op het vlak van besturing. In de jaren ’60 introduceerde Linde als eerste de bipedaal, die het mogelijk maakte van rijrichting te veranderen zonder te moeten schakelen. In 1995 volgde de Linde Load Control, met joysticks bij de rechterhand. De Steer Control maakt het drieluik nu compleet: de bestuurder kan voortaan opereren met beide armen in rustpositie.
 
Door de miniwheel – die indien gewenst ook de vorm van een joystick kan aannemen – ervaart de bestuurder een ongekende ergonomie. Het sturen vraagt minder kracht vanuit de arm en schouder. Door het verdwijnen van het stuur heeft hij of zij ook een beter zicht op wat zich voor de truck afspeelt. Niet alleen een winst op het vlak van ergonomie dus, maar ook rond veiligheid. Bovendien laat de miniwheel ook toe om preciezer te rijden en te opereren, doordat de gevoeligheid van het wiel zich instelt op de snelheid van de truck.

20227414237703_foto-2.jpg
Linde Steer Control: een miniwheel vervangt het stuur en zorgt voor een verbeterde ergonomie.

Linde Connect

Linde wil in de eerste plaats een aanbieder zijn van totaaloplossingen voor zijn klanten – en dus meer dan een pure productleverancier. De redenen hiervoor waren nog nooit zo groot als vandaag. “Hogere energieprijzen, tekorten op de arbeidsmarkt, steeds strengere veiligheidsvoorschriften en de zoektocht naar duurzame oplossingen zijn de uitdagingen van deze tijd”, aldus Stefan Prokosch. “Het is belangrijk om alle mogelijkheden van digitalisering en networking te omarmen en te benutten. Onze klanten verwachten niet langer enkel heftrucks en magazijnapparatuur.”
 
Om dat te illustreren, werd tijdens de persdagen een heuse proefopstelling van een magazijn gecreëerd, waarin alle innovaties en hun inzetbaarheid van het begin tot het einde van de magazijnketen in de praktijk te zien waren: van heftrucks, magazijntrucks, voertuigen voor order picking, automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s), tot cloudtoepassingen, software en nog veel meer. Tijdens World of Material Handling was voor de bezoekers duidelijk te zien hoe Linde inzet op geïntegreerde oplossingen.
 
De trucks van Linde bevatten vandaag standaard tweehonderd datasensoren die een diagnose op afstand mogelijk maken. Zo loodst Linde de magazijnwerking verder het digitale tijdperk in, met voor elk apparaat een digitale tweeling. De software over the air-functie maakt het ook mogelijk om makkelijk nieuwe features te integreren en voertuigen klaar te maken voor wat komt. Onderhoudsmanagement is voortaan ook mogelijk langs deze weg, waardoor lang wachten op assistentie tot het verleden behoort. “Inmiddels zijn al zo’n 250.000 heftrucks met elkaar verbonden via het Linde Connect systeem”, aldus Stefan Prokosch.
 
De connecterende software betekent ook een nieuwe stap voor Lindes pijler rond veiligheid, met de invoering van betere veiligheidsassistentiesystemen. “De apparaten en de infrastructuur in het magazijn communiceren met elkaar, waardoor we aanrijdingen beter kunnen voorkomen, en eventuele schade ook beperken.”

Innovatief brandstoffenportfolio

Als aanbieder van totaaloplossingen tracht Linde zijn gamma aan brandstoffen steeds verder uit te breiden. Ook in dat segment kwam de constructeur met een innovatie tijdens World of Material Handling. Het gaat om een plantaardige brandstof: hydrotreated vegetable oil, of HVO-diesel. “Met die 100 procent fossielvrije diesel kunnen we de uitstoot van de dieselheftrucks tot wel 90 procent reduceren. Dit is de diesel van de toekomst”, klonk het eerder al bij Motrac, de exclusieve importeur en verdeler van de hef- en magazijntrucks van Linde in België.
 
Verder verwacht Linde ook een forse groei in het gebruik van lithium-ionaccu’s als energiebron. De populariteit ervan is vandaag al merkbaar. Meer en meer klanten willen weg van fosiele brandstoffen als diesel of gas, ongeacht of ze daarvoor al over de juiste laadinfrastructuur beschikken. De geopolitieke crisis met Rusland versnelt het proces alleen maar. Een toename in het gebuik van lithium-ionaccu’s zal zijn impact hebben, onder meer op de benodigde laadinfrastructuur. In dat kader biedt Linde een snelle, flexibele en geconnecteerde laadinfrastructuur die de laadtijd tot een minimum herleidt. Ook hier gebruikt Linde software die systemem met elkaar laat communiceren, waardoor batterijsystemen piekbelastingen kunnen opvangen en de levensduur van de batterijen maximaliseert.

202274142342408_foto-3.jpg
Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management (links) en Aron Literski, Vice President Sales & Service Steering bij Linde Material Handling: “De lat komt altijd weer wat hoger te liggen.”

Klaar voor waterstof

Tot slot zal ook waterstof een belangrijke plaats krijgt in de toekomstige energiemix van Linde. “Tachtig procent van onze trucks is klaar en uitgerust om op waterstof te rijden. We wachten enkel nog op de markt om te volgen”, aldus Aron Literski. Naast het uitrusten van de trucks, investeert Linde ook in de eigen productie van waterstofcellen, opslagcapaciteit en tankstations voor waterstof. “Waterstof zal vooral belangrijk zijn in combinatie met de overschotten aan hernieuwbare energie tijdens piekmomenten. Die kunnen we aanwenden voor de productie van waterstof.”

(FF)

Stefan Prokosch, Senior Vice President Brand Management Linde Material Handling: “We hebben bij Linde de lat zeer hoog gelegd wat ergonomie, veiligheid, efficiëntie, productiviteit en duurzaamheid betreft.”

Recente nieuwsberichten

Incore in handen van ICT Group

ICT Group, leverancier van industriële technologische oplossingen met hoofdkantoor in het Nederlandse Barendrecht, neemt zijn sectorgenoot Incore Software integraal over.

Incore, opgericht door de Nederlandse broers Martin en Ferdinand Swaters, ontwikkelt logistieke en supply chain software en biedt een SaaS-applicatie voor efficiënte samenwerking binnen de supply chain met een planning- en workflow-engine. Sinds haar oprichting in 2007 is de onderneming met het product ‘Supply Chain Portal’ uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder voor de retailsector. Daarnaast nam het gebruik in de bouw- en foodsector de laatste jaren toe.

Stow Group democratiseert automatisering van warehouses met Movu Robotics

Stow Group, producent en leverancier van opslagoplossingen en geautomatiseerde magazijnsystemen, doopt zijn afdeling ‘stow Robotics’ – opgericht in 2021 – om tot ‘Movu Robotics’. Met het nieuwe merk, ontwikkeld om zijn business unit Robotics te versterken, wil de aanbieder tegemoetkomen aan de toenemende vraag van klanten naar automatiserings- en roboticaoplossingen.

Infor en Made2Flow bieden interface voor duurzame mode-industrie

Infor, aanbieder van industrie-specifieke cloudsoftware en ERP-oplossingen, lanceert een aparte interface tussen Made2Flow, een technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse en validatie van milieugerelateerde data in de mode-industrie, en Infor Product Lifecycle Management (PLM). De interface moet de verwerking van die data vergemakkelijken en biedt volledige zichtbaarheid voor wereldwijd opererende modemerken die meer transparantie in hun productieketen willen. Kenmerkend is dat de interface traceerbaarheid en impactmeting biedt van niveaus één tot en met vier.

WMS Prolag World voortaan compatibel met alle gangbare browsers

De Duitse softwarefabrikant CIM lanceert een nieuwe gebruikersinterface voor zijn warehouse management systeem Prolag World. Bijzonder aan de nieuwe ontwikkeling is dat het WMS-pakket van CIM daardoor voortaan browseronafhankelijk en volledig compatibel is met alle moderne desktop browsers. De software biedt volgens de ontwikkelaars een hoge mate aan gebruikersvriendelijkheid, flexibiliteit en helpt ook tijd en kosten te besparen.

Faes lanceert vernieuwde slimme stapelsoftware Stackassist

Faes, leverancier van verpakkingsoplossingen op maat en ondersteuning bij het verbeteren van verpakkingsprocessen in de supply chain, heeft zijn softwareoplossing Stackassist opnieuw gelanceerd. De slimme webbased stapelsoftware, die ondertussen tien jaar bestaat, kreeg niet enkel een modernere look & feel mee, maar werd volgens Faes ook volledig aangepast aan de logistieke uitdagingen die zijn klanten ervaren. Daarmee wil het bedrijf uit het Nederlandse Reusel naar eigen zeggen een betaalbare stapel- en beladingstool bieden die geavanceerde functies combineert met flexibiliteit en gebruikersgemak.

Weiss Technik neemt twee AutoStore-systemen van Dematic in gebruik

Datalogic introduceert PowerScan 9600 Auto Range handscanners

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, stelt de PowerScan 9600 Auto Range serie voor. De handscanners in deze serie zijn ontworpen voor toepassingen in de detailhandel, productie en transport & logistiek. Paradepaardje van de nieuwe Auto Range serie is volgens Datalogic de scan engine. Deze zou moeiteloos barcodes kunnen lezen van vlakbij tot op een afstand van 20 meter, waardoor het een gamechanger wordt genoemd in magazijntoepassingen waar zowel dichtbij als op grote afstand moet worden gescand.

Prologis koopt 6,5 hectare grond nabij Breda voor bouw van duurzaam warehouse

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis heeft 6,5 hectare aan grond aangekocht op het duurzame bedrijventerrein Business Centre Treeport (BCT) in Zundert, nabij Breda. Prologis zal er een warehouse ontwikkelen met een oppervlakte van 47.246m², dat naar verwachting een BREEAM ‘Excellent’ certificaat zal ontvangen. De bouw van Prologis Park Breda DC4 is onlangs gestart en zal medio 2024 voltooid zijn.

Volvo schaalt serieproductie van elektrische trucks in Gent op

Volvo Trucks verhoogt de volumes van elektrische trucks en schaalt op met de serieproductie van de Volvo FH, de Volvo FM en de Volvo FMX Electric in de fabriek in Gent.

Manhattan Associates vernieuwt functionaliteit voor retourmanagement

Manhattan Associates, leverancier van supply chain-oplossingen en -technologie, komt met vernieuwde returns management-functionaliteit die het retourproces voor zowel consumenten als retailers moet optimaliseren. “Voor consumenten is de winkelervaring tegenwoordig belangrijker dan de aanwezige producten”, klinkt het bij Manhattan. “Retourzendingen zijn een ongemak voor consumenten en een grote kostenpost voor retailers.” Daarom moet de verbeterde returns management-functionaliteit retailers helpen hun klanten ook een uitstekende ervaring te bieden na de verkoop, waardoor loyaliteit en winstgevendheid toenemen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.