Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Het moderne KOTRA Logistics ontstaat in 2009 na een management buy-out, maar De Koeijer Transport was al sinds 1880 actief. Het familiebedrijf had een reputatie opgebouwd in het transport van vis, schaal- en schelpdieren, maar de activiteiten zijn vandaag de dag fors uitgebreid. De hoofdvestiging staat weliswaar nog steeds in Yerseke, maar inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in onder meer Breskens, Urk, IJmuiden, Boulogne-sur-Mer, Krefeld en Frankfurt. De nadruk ligt op de levering aan klanten in de Benelux en Duitsland, maar de afzet is uitgebreid richting Zuid- en Oost-Europa.

De dienstverlening wordt verdeeld over drie pijlers. Ten eerste, het geconditioneerde transport met ruim 200 trekkende eenheden en ruim 300 getrokken eenheden. Vervolgens kan men bij Kotra terecht voor alle douaneafhandeling. Tenslotte, bieden zij mogelijkheden voor de opslag en handling van producten in eigen koel- en vriesterminals.

Laden en lossen in de fast lane

De op- en overslag beperkt zich allang niet meer alleen tot vis, schaal & schelpdieren. Natuurlijk is Kotra nog steeds synoniem voor oesters en mosselen, maar de transporteur richt zich ook op het vervoer van koelverse en MAP verpakte producten. Door de toenemende specialisatie in groepage worden vistransporten aangevuld met champignons, donuts, ijsjes en nog veel meer.

Robbert Goedhart, Kwaliteitsmanager bij Kotra Logistics, vertelt over het proces: “Typisch voor deze branche is het extreem korte verblijf van de producten in de magazijnen. Op de hoofdlocatie in Yerseke komen de producten via 6 verschillende docks binnen. Elke zending wordt gecontroleerd en na de acceptatie wordt een label aangebracht voor de track en tracing, aangevuld met productinfo. Vervolgens brengt één van de ruim 50 pallettrucks deze naar de relevante bestemmingszone. De pallets komen allemaal terecht op vloerlocaties. Elke bestemmingszone heeft bepaalde dock deuren voor de uitgifte, hoewel we daar flexibel mee omgaan als de situatie er om vraagt.”

De uitgiftekant is nog veel uitgebreider. Docks 1 tot en met 57 worden gebruikt voor de verse producten, de zogenaamde natte kant. De volgende 14 docks zijn voor de droge kant, zoals verpakte producten en lekvrije producten en tenslotte zijn er 9 docks, waar de producten uit de vriesomgeving komen.

Robbert vervolgt: “Natuurlijk moeten we in onze magazijnen zo snel mogelijk laden en lossen, maar het is ook zeer belangrijk dat er zo min mogelijk temperatuurstijgingen optreden tijdens dat proces. We houden de temperatuur in de magazijnen meestal tussen de 1 en 2 graden en automatische systemen waarschuwen ons als deze teveel stijgt.”

Sinds 2020 ondergingen de magazijnen een modernisering. De koelinstallaties werden vervangen van Freon naar NH3 en kregen gezelschap van zonnepanelen. Tijdens metingen ontdekte Kotra warmteverliezen bij de bestaande flappenshelters. Men ging kijken naar een alternatief.

Zo kwam Kotra uit bij specialist Rite-Hite. Rob Beekman van Rite-Hite bood een proefperiode aan met de Eclipse dock shelter. Deze shelter met een bovengemiddelde afdichting was een succes. Na enkele maanden werden 17 nieuwe Eclipse shelters geïnstalleerd, waarna een stapsgewijs vervangingsproces begon. In 2023 werden de docks bij het vrieshuis ook uitgerust met 8 van deze shelters. Robbert voegt toe: ”De Eclipse van Rite-Hite lijkt als het ware de achterkant van de trailer te omarmen. De bovenzijde is uitgerust met een verzwaard gordijn dat bovenop de trailer blijft rusten. Zelfs alle openingen tussen de trailerwand en -deur worden met een haak afgedicht. De afsluiting is nu gewoon veel beter. Voeg daarbij de prettige samenwerking met de mensen van Rite-Hite en je kan zeggen dat de laad- en losplekken er enorm op vooruit zijn gegaan.” Een bijkomend voordeel van de dock shelters is dat deze nauwelijks onderhoud behoeven en een lange levensduur hebben..

Het moderne KOTRA Logistics ontstaat in 2009 na een management buy-out, maar De Koeijer Transport was al sinds 1880 actief. Het familiebedrijf had een reputatie opgebouwd in het transport van vis, schaal- en schelpdieren, maar de activiteiten zijn vandaag de dag fors uitgebreid. De hoofdvestiging staat weliswaar nog steeds in Yerseke, maar inmiddels heeft het bedrijf vestigingen in onder meer Breskens, Urk, IJmuiden, Boulogne-sur-Mer, Krefeld en Frankfurt. De nadruk ligt op de levering aan klanten in de Benelux en Duitsland, maar de afzet is uitgebreid richting Zuid- en Oost-Europa.

De dienstverlening wordt verdeeld over drie pijlers. Ten eerste, het geconditioneerde transport met ruim 200 trekkende eenheden en ruim 300 getrokken eenheden. Vervolgens kan men bij Kotra terecht voor alle douaneafhandeling. Tenslotte, bieden zij mogelijkheden voor de opslag en handling van producten in eigen koel- en vriesterminals.

Laden en lossen in de fast lane

De op- en overslag beperkt zich allang niet meer alleen tot vis, schaal & schelpdieren. Natuurlijk is Kotra nog steeds synoniem voor oesters en mosselen, maar de transporteur richt zich ook op het vervoer van koelverse en MAP verpakte producten. Door de toenemende specialisatie in groepage worden vistransporten aangevuld met champignons, donuts, ijsjes en nog veel meer.

Robbert Goedhart, Kwaliteitsmanager bij Kotra Logistics, vertelt over het proces: “Typisch voor deze branche is het extreem korte verblijf van de producten in de magazijnen. Op de hoofdlocatie in Yerseke komen de producten via 6 verschillende docks binnen. Elke zending wordt gecontroleerd en na de acceptatie wordt een label aangebracht voor de track en tracing, aangevuld met productinfo. Vervolgens brengt één van de ruim 50 pallettrucks deze naar de relevante bestemmingszone. De pallets komen allemaal terecht op vloerlocaties. Elke bestemmingszone heeft bepaalde dock deuren voor de uitgifte, hoewel we daar flexibel mee omgaan als de situatie er om vraagt.”

De uitgiftekant is nog veel uitgebreider. Docks 1 tot en met 57 worden gebruikt voor de verse producten, de zogenaamde natte kant. De volgende 14 docks zijn voor de droge kant, zoals verpakte producten en lekvrije producten en tenslotte zijn er 9 docks, waar de producten uit de vriesomgeving komen.

Robbert vervolgt: “Natuurlijk moeten we in onze magazijnen zo snel mogelijk laden en lossen, maar het is ook zeer belangrijk dat er zo min mogelijk temperatuurstijgingen optreden tijdens dat proces. We houden de temperatuur in de magazijnen meestal tussen de 1 en 2 graden en automatische systemen waarschuwen ons als deze teveel stijgt.”

Sinds 2020 ondergingen de magazijnen een modernisering. De koelinstallaties werden vervangen van Freon naar NH3 en kregen gezelschap van zonnepanelen. Tijdens metingen ontdekte Kotra warmteverliezen bij de bestaande flappenshelters. Men ging kijken naar een alternatief.

Zo kwam Kotra uit bij specialist Rite-Hite. Rob Beekman van Rite-Hite bood een proefperiode aan met de Eclipse dock shelter. Deze shelter met een bovengemiddelde afdichting was een succes. Na enkele maanden werden 17 nieuwe Eclipse shelters geïnstalleerd, waarna een stapsgewijs vervangingsproces begon. In 2023 werden de docks bij het vrieshuis ook uitgerust met 8 van deze shelters. Robbert voegt toe: ”De Eclipse van Rite-Hite lijkt als het ware de achterkant van de trailer te omarmen. De bovenzijde is uitgerust met een verzwaard gordijn dat bovenop de trailer blijft rusten. Zelfs alle openingen tussen de trailerwand en -deur worden met een haak afgedicht. De afsluiting is nu gewoon veel beter. Voeg daarbij de prettige samenwerking met de mensen van Rite-Hite en je kan zeggen dat de laad- en losplekken er enorm op vooruit zijn gegaan.” Een bijkomend voordeel van de dock shelters is dat deze nauwelijks onderhoud behoeven en een lange levensduur hebben..

20240510_094359

Een frisse wind

Bij intensievere laad- en losperioden blijkt het bijna onmogelijk om een temperatuurstijging tegen te gaan. In de zones met de meeste bedrijvigheid werden HVLS ventilatoren van Rite-Hite geïnstalleerd om de koude en warme lucht beter te mengen. Deze langzaam draaiende ventilatoren met extra grote bladen helpen de homogeniteit van de lucht en daarmee de gewenste temperatuur beter te handhaven.

Recente nieuwsberichten

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.