Kickstart uw S&OP proces

(Advertorial)Weinig supply chain specialisten hoeven overtuigd te worden van de enorme meerwaarde van een gestructureerd S&OP proces. Toch zien we in de realiteit bijzonder weinig bedrijven het concept effectief toepassen. Wie een S&OP proces wil opzetten kiest best voor hands on benadering. Dit zijn de do’s en dont’s voor een succesvolle lancering.

Bij S&OP denken we al snel aan gewichtige, complexe structuren met ontelbare stakeholders, enkel weggelegd voor de allergrootste multinationals. Wie de vakliteratuur naleest wordt steevast geconfronteerd met ellenlange flowcharts en wollig management speak. Zo’n full size S&OP proces mag best de stip aan de horizon zijn, zolang het maar geen vlekken voor je ogen worden.

Niemand zal ontkennen dat een S&OP proces initieel tijd en mankracht kost. Helaas zijn beide een schaars goed in onze Belgische KMO wereld. Maar S&OP goed toegepast levert een mooi rendement op al je resources, zowel op vlak van bedrijfscultuur als financieel resultaat.

Nu nog iedereen zo ver krijgen om een actieve stakeholder te worden in het S&OP proces. Vaak heb je maar één kans om het goed te doen. Des te belangrijker om het bedachtzaam aan te pakken. Hiervoor geven we volgende tips:

Drie  Kickstart tips 

  1. Verzeker steun van het top management
  2. Pitch S&OP voor je collega’s alsof je de sterktes van je eigen bedrijf aan een buitenstaander verkoopt.
  3. Stel realistische maar duidelijke verwachtingen voor jezelf en collega’s

Samengevat, voorzie jezelf van wortel en stok en bepaal haalbare doelstellingen. Belonen en slaan zal niet helpen als de inspanning te groot lijkt in verhouding tot de winst. Begin bij voorkeur met een probleem dat iedereen aanbelangt maar niet te complex is om op te lossen. De interessantste cases zijn plotse events die veel afstemming in de keten vragen. Bijvoorbeeld: Het magazijn verhuist en de voorraad moet 10% omlaag. Waar ga je die 10% halen? En waar net niet? We zijn zeker dat zowel aankoop, verkoop, logistiek, finance en het management hier heel uiteenlopende visies over zullen hebben.

Heb je eindelijk iedereen zo ver om met S&OP te starten? Fantastisch, hier zijn 10 typische struikelblokken die je beter ontwijkt om het feestje niet te verpesten:

10 typische struikelblokken
  • Bedrijfsstrategie is niet duidelijk gedefinieerd
  • Top management is niet actief betrokken
  • Te veel discussie over details
  • We vergaderen 1x per maand… ongeveer
  • Managers zijn  obsessief over verkopen afgelopen maand
  • Verkoop weet niet hoe te forecasten
  • S&OP negeert externe trends
  • Voortgang wordt niet gemeten
  • Geen kaas gegeten van een goede meeting structuur
  • Bedrijfsbeleid ondermijnt de vooruitgang 

Vorm geven aan S&OP is een proces vóór het proces. Slimstock brengt bedrijven samen in een S&OP Community om te leren van elkaars successen en mislukkingen. Samen met onze experts coachen we elkaar naar een succesvolle en pragmatische implementatie van een S&OP proces.
 
https://www.slimstock.com/nl/events/sop-community

Recente nieuwsberichten

V-Chain wordt onderdeel van de Ando Group

De Ando Group, waartoe bedrijven als Anrova Solutions, Recomatics, Zeibur en Domani Business Solutions behoren, neemt V-Chain over. V-Chain is een SAP-partner voor kmo’s die zich heeft ontplooid onder de vleugels van het acceleratorplatform Gumption.

Webfleet en Ford bieden geïntegreerde telematicaoplossing via OEM.connect

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, kondigt aan dat Ford is toegetreden tot het OEM.connect-partnerprogramma. Dat houdt in dat personen- en bestelauto’s van Ford met ingebouwde connectiviteit rechtstreeks voertuiggegevens kunnen doorsturen naar Webfleet.

Intergamma en Montea realiseren duurzaam DC van circa 95.000m²

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, en Intergamma, bekend van bouwmarkten Gamma en Karwei, hebben een overeenkomst getekend voor de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam distributiecentrum van ongeveer 95.000m² op het voormalige terrein van de oude Glasfabriek op De Kellen in Tiel (NL).

Gebruik je warehousedata om concurrerend te blijven

(Advertorial) De afgelopen jaren is aanpassing aan nieuwe technologieën nóg belangrijker geworden: klanten stellen hoge eisen en concurrenten worden sneller en efficiënter. Bij Element Logic brengen we magazijnautomatisering nu een stap verder, door in onze software gebruik te maken van kunstmatige intelligentie.

nShift vernieuwt aanbod om retailers en warehouses te helpen slimmer te verzenden

(Advertorial) DeliveryHub wordt omgedoopt tot nShift Ship en voegt zich bij het nieuwe nShift Track om bedrijfsgerichte mogelijkheden aan te bieden voor parcel delivery management en post-purchase tracking. nShift, de wereldleider in software voor parcel delivery management, kondigt vandaag aanzienlijke verbeteringen aan in het aanbod voor retailers en e-shops.

Tailormade Logistics en Van Hove & Co gaan samenwerken

De Gentse transport- en logistiek dienstverleners Tailormade Logistics (TML) en Van Hove & Co hebben bekendgemaakt dat ze gaan samenwerken.

Lekkerland verhoogt capaciteit met volautomatische dozensluiters van Endoline

Lekkerland is gespecialiseerd in ‘on-the-go’ consumptie en profileert zich als full-service dienstverlener voor zijn klanten. De  onderneming biedt retailoplossingen, logistieke diensten op maat en een breed en relevant assortiment in vier Europese landen.

Savoye automatiseert nieuw DC van New East General Trading in Dubai

Savoye, producent en integrator van geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain, sloot een overeenkomst met New East General Trading L.L.C, een vooraanstaande leverancier van automotive onderdelen in het Midden Oosten, om het nieuwe distributiecentrum in Dubai in te richten met geautomatiseerde systemen.

Xavier Van Reeth wordt country director Belgium bij Montea

Vanaf april 2023 gaat Xavier Van Reeth (foto) bij Montea aan het werk als country director Belgium. In die rol zal hij het Belgische team aansturen dat verantwoordelijk is voor het beheer van de bestaande klanten, alsook voor de verdere groei van de vastgoedportefeuille in België.

TheValueChain neemt HR-consultancybedrijf HuRis over

Na twee eerdere overnames in 2022, breidt TheValueChain zich met een nieuwe acquisitie verder uit. De SAP implementatiepartner uit Kontich heeft HuRis overgenomen, een HR-consultancybedrijf uit het Nederlandse Culemborg, dat gespecialiseerd is in SAP SuccessFactors en SAP HXM.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.