Identificeer meer SKU’s per palletsectie op grondniveau met behoud van uw buffervoorraad

Een palletmagazijn gebruikt u in principe om volle pallets te verzamelen en op te slaan, om als volle pallets uit te leveren, of om item picking-magazijnen te bevoorraden. Toch worden in vele magazijnen picking-activiteiten op doos-niveau of zelfs op “itemniveau” uitgevoerd. Wenst u ook een diverser assortiment op te slaan per palletsectie door af te wijken van de typische 3 palletlocaties per sectie? Lees dan zeker verder!
BITO kan uw bestaande pallet buffermagazijn ombouwen ongeacht het merk. Resultaat, meer small item pick-locaties op grondniveau van een kleinere grootte.

202148154015758_illu-classic-pallet-picking.jpg
Typische 3 palletlocaties per sectie met “weinig SKU’s.

Small item picking op grondniveau in een pallet buffermagazijn

De locaties op grondniveau in een palletmagazijn zijn waardevol, omdat deze gemakkelijk kunnen bereikt worden door de pickers. Dat resulteert in een efficiënt picking-proces. Deze grondlocaties zijn ook waardevol omdat zij per definitie beperkt zijn in aantal. De bovenliggende opslagniveaus dienen als bufferopslaglocaties voor de picking locaties op grondniveau. Voor de bevoorrading van de grondlocaties is een pallettruck nodig. In sommige operaties is het wenselijk dat u “gemengd verkeer” vermijdt: pallettrucks die herbevoorraden verstoren de pickingoperatie, en omgekeerd. Dat werkt efficiënter én veiliger.

202148153936511_illu-small-item-picking-sds.jpg
Omgebouwde 3 palletlocaties per sectie met “veel SKU’s”.

Waarom deze kostengunstige ombouw overwegen?

Het aantal SKU’s neemt jaar na jaar toe door e-commerce en de groei van het assortiment plus de kortere product life time. In het algemeen is er minder voorraad per SKU.
Gedreven door de behoefte aan het steeds sneller uitleveren orders, is er een verhoogde druk op de efficiëntie van het picking-proces. Dit proces dient een “voorspelbare” en betrouwbare output te hebben.

De grote voordelen in het kort

Meer assortiment op dezelfde beperkte plaats
- Tot 90% ruimtegebruik in één palletsectie door dezelfde ruimte op te delen in kleinere picking slots
- Minder voorraad per SKU inslaan, minder voorraadkosten.
- Een lege locatie wordt sneller beschikbaar om een nieuwe SKU op te slaan.
 
Sneller orderverzamelen
- Steeds voldoende voorraad zonder stockbreuken in een lopende batch.
- Afhankelijk van de gekozen buffervoorraad kan men 1, 2 of zelfs 8 slots per SKU bij de start kiezen.
- Sneller bijsturen van het aantal opslag slots tijdens product levenscyclus (seizoensgebonden pieken).
 
Beter beheer van uw buffervoorraad in geval van onvoorspelbare schommelingen
in de verkoop van een SKU

- Batches releasen met een voorspelbare tijdsduur.
- Geen plaatsgebrek voor extra picklocaties
- First in First out flow. Herbevoorradingsgangpaden en picking gangpaden zijn van elkaar gescheiden.
- De slots moeten niet noodzakelijk bij elkaar geclusterd zijn, toepassing “random location” principe is mogelijk.
 
Veilig
- Ongestoorde picking en gescheiden van palletrucks.
 
Stapsgewijs toepassen
- Op basis van de groeiende behoefte stapsgewijs uw magazijn uitrusten.
- Brede waaier aan diverse toepassingen op grondniveau: de voordelen ervaren met paar palletsecties, later uitbreiden.

Ombouw van een palletstelling in de praktijk

Bij DACHSER speelde de problematiek om meer pickinglocaties op grondniveau in het palletmagazijn te creëren.
De realiteit is dat het aantal grondlocaties beperkt is. Een eenvoudige ingreep is het plaatsen van een tussenligger.
De realiteit is dat de items moeilijk bereikbaar zijn wegens de diepte 1200 mm.
Lees hier hoe BITO dit oploste voor de klant DACHSER.

Getriggerd naar de diverse toepassingen om meer picklocaties op grondniveau te voorzien in uw pallet buffermagzijn?
Bel dan +32 3 870 99 00 voor een afspraak met een BITO-adviseur.
 
BITO verruimt je kennis.
Word lid van de Bito-Community en abonneer u op onze nieuwsbrief. We brengen boeiende onderwerpen, regelmatig alleen voor u gepersonaliseerde kortingen te gebruiken in onze webshop, Tips&Tricks zoals “waarom is het beter om voorraad te minimaliseren”… “wanneer heeft een consignatiemagazijn zin” …

202148154055898_referentie-case-dachser.jpg

Recente nieuwsberichten

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.