Hoofdrol voor IoT bij streven naar kleinere voetafdruk

Het Internet of Things (IoT) is cruciaal voor transport- en logistieke bedrijven, willen ze hun CO2-voetafdruk verkleinen en negatieve invloeden op het milieu tot een minimum beperken. Dat is de conclusie uit een onderzoek van Inmarsat, leverancier van wereldwijde mobiele satellietcommunicatie. De onderzoekers stelden vast dat 95% van de bedrijven in de sector actief IoT-technologie inzetten om hun duurzaamheid op milieuvlak te verbeteren.

Het onderzoek, dat liep bij honderd grote transportondernemingen wereldwijd, stelde vast dat 44% van de bedrijven milieumonitoring naar voren schuiven als het sleuteldomein voor het inzetten van IoT. Bovendien gaf 15% aan dat ze hun ecologische duurzaamheid hadden verhoogd als een direct gevolg van hun inzet op IoT. Nog 65% verwachtte dat in de toekomst te doen, wat de doeltreffendheid van de technologie op dat vlak aantoont. 
 
Mike Holdsworth, director of Transport bij Inmarsat Enterprise, legt uit waarom het belangrijk is dat transport- en logistieke bedrijven IoT-oplossingen aanwenden om hun CO2-voetafdruk te verkleinen: “Het International Transport Forum schat dat door de steeds hogere vraag naar transport de CO2-uitstoot van transport wereldwijd met 60% zal verhogen tegen 2050. Dat cijfer is gebaseerd op de veronderstelling dat er aanzienlijke vooruitgang wordt geboekt met het aanwenden van groenere technologieën. Is die vooruitgang er niet, dan zal dat cijfer nog heel wat hoger liggen. De transportsector moet slimmer worden als de sector die veranderingen met succes wil opvangen en zijn impact op het milieu wil beperken. Het is duidelijk dat velen hun hoop vestigen in IoT om dat te bereiken.”
 
Nog volgens Inmarsat zou IoT een onmiddellijke impact kunnen hebben op de uitstoot door logistieke ondernemingen. De CO2-uitstoot kan bijvoorbeeld erger worden als gevolg van defecte apparatuur, motorschade of een zwakke routeplanning. Maar IoT kan die problemen aanpakken door gebruik te maken van slimme telematicatoestellen, diagnostische sensoren en acceleratiemeters om gegevens over de status van de motor te verzamelen en fleet managers automatisch te alarmeren bij schade of defecten. Die informatie kan worden gebruikt om de slijtage van de motor en het gemiddelde brandstofgebruik te beperken, wat onrechtstreeks de uitstoot vermindert en verspilling tegengaat door de levenscyclus van elk voertuig te verlengen.
 
“Bedrijven hebben heel wat mogelijkheden om real-time data te verzamelen, op te slaan en te analyseren uit crowdsourcing of sensoren in voertuigen en toestellen overal in de supply chain. En het zal van onschatbare waarde zijn voor zij die hun CO2-voetafdruk willen verkleinen”, meent Holdsworth nog. “In real time onderbouwde beslissingen nemen, veronderstelt evenwel dat data altijd en overal beschikbaar zijn. Om dat te bereiken, heb je voortdurende en betrouwbare connectiviteit nodig. En dat is niet mogelijk zonder mobiele satellietcommunicatie. Door IoT te gebruiken via een satellietverbinding en onmiddellijk strategische aanpassingen te maken, zullen transportondernemingen een opvallend voordeel hebben op hun concurrentie in het bereiken van ecologische duurzaamheid.”

Recente nieuwsberichten

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.