Hoe digitalisering van carrier connectivity voordelen voor jouw organisatie én klanten oplevert

Het aantal online aankopen dat Nederlanders doen, blijft toenemen.Tegelijkertijd stijgen verwachtingen van klanten en consumenten, en heeft de markt te maken met verschillende uitdagingen (

klik hier). Zo kun je als bedrijf kiezen uit diverse transportmogelijkheden en transporteurs die allemaal verschillende tarieven, systemen en regels hanteren. Deze diversiteit compliceert het logistieke proces en vergroot de kans dat er iets fout gaat. Dat is zonde, want carrier connectivity is juist een aspect waarop je een groot concurrentievoordeel kunt behalen wat betreft je reputatie en klanttevredenheid. Gelukkig kan technologie je daar op verschillende manieren bij helpen.

Altijd verbonden en realtime inzichtSnelle levering en continu op de hoogte zijn van bestellingen zijn geen nice to haves meer voor consumenten, maar must haves. Door digitale carrier connectivity optimaliseer je inefficiënte, handmatige processen en zorg je ervoor dat je altijd in verbinding staat met transporteurs en andere logistieke dienstverleners. Zo verminder je wachttijden, kun je een betere inschatting maken over wanneer een pakket wordt bezorgd en zorg je dat onderdelen van de supply chain beter op elkaar zijn afgestemd. Ook geef je klanten en consumenten veel meer inzicht in het bestelproces. Ze krijgen bijvoorbeeld niet alleen meldingen van de status van de zending, maar kunnen ook veelal real-time achterhalen waar hun zending zich bevindt. Daarmee lever jij nét dat extra stukje service in vergelijking met concurrenten.

Naadloze connecties, communicatie en samenwerkingZelf contact houden met vervoerders is een complex en tijdrovend proces. Je moet rekening houden met verschillende systemen, transportmodaliteiten, regels en protocollen. Bovendien veranderen supply chains continu en verhogen marktontwikkelingen, zoals e-commerce, de druk om te digitaliseren. Door middel van technologie kun je een netwerk van klanten, leveranciers, logistieke dienstverleners en andere handelspartners automatisch met elkaar verbinden. Deze zijn allemaal aangesloten op hetzelfde systeem, waardoor jij gemakkelijk en sneller kunt switchen tussen transporteurs én je er altijd zeker van bent dat documenten, gegevens en goederen beheerd zijn.
Voldoen aan wet- en regelgevingBij de verzending van pakketten heb je te maken met allerlei verschillende wetten en regels wat betreft productinformatie, zoals gevaarlijke goederen, en specifieke labels. Dit hangt niet alleen van de transporteur af, maar ook van het betreffende land of continent waar een zending vandaan komt of heen moet. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillen tussen de voorschriften van productsoorten. Wie dit allemaal handmatig verwerkt, is enorm veel tijd kwijt. Bovendien is de kans op fouten groter. Voor al deze uitdagingen bieden systemen voor global trade management en geautomatiseerde carrier connectivity een oplossing. Met behulp van technologie zie je meteen welke gegevens verplicht zijn en aan welke eisen een document moet voldoen. Door automatische updates voldoen jouw verzendingen altijd aan de laatste eisen en ben jij op ieder moment up-to-date als het aankomt op douane- en handelsregels.

Carrier connectivity is een complex aspect van het logistieke proces. Met behulp van technologie kun je dit echter vereenvoudigen en een betere integratie bewerkstelligen. Het neemt niet alleen werk uit handen, maar zorgt er ook voor dat je flexibel bent en met ontwikkelingen van de markt kunt meebewegen. Bovendien geeft het jou én je klanten realtime inzicht en de garantie dat pakketten voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Zo sta jij als bedrijf nooit meer voor verrassingen.

Deze blog werd geschreven door Eric Geerts, directeur Product Management bij Descartes.
Foto's copyright van CBS

Recente nieuwsberichten

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.