Hoe Digital Champions hun supply chain aanpakken

In zijn rapport ‘Connected & Autonomous Supply Chains 2025’ maakt PwC duidelijk hoe anders Digital Champions hun supply chain aanpakken. Pioniers op het gebied van supply chain excellence kunnen als voorbeeld dienen om ketens te wapenen tegen verstoringen zoals Covid-19.

Zo blijkt dat bedrijven met een geavanceerde supply chain een digitale tweeling – of virtuele replica – van hun supply chain creëren (47%) om de transparantie ervan te maximaliseren. Gemiddeld maakt slechts 12% daar werk van. Zo’n digitale tweeling laat bedrijven toe om simulaties uit te voeren, bijvoorbeeld door te vergelijken wat er daadwerkelijk in de supply chain gebeurt met wat gepland is. Aangezien een grotere zichtbaarheid in de financiële en logistieke stromen van de supply chain nog nooit zo kritisch is geweest, zal het hebben van een digitale tweeling alleen maar belangrijker worden.

Vraag en aanbod bijstellen op basis van daadwerkelijke orders, verbruikte materialen of veranderingen in de productie, zijn van groot belang bij verstoringen zoals Covid-19. Toch is de kloof tussen de vooruitgang die bedrijven maken ook hier groot. Bijna een derde van de Digital Champions (29%) verbetert hun end-to-end planning al met dynamische methoden waaronder scenarioanalyses, tegenover slechts 12% van alle bedrijven.

Ook leveranciers, producenten, logistieke dienstverleners en klanten verbinden via 'slimme logistiek' zal aan belang winnen. Echter, slechts 18% van alle bedrijven zet slimme logistiek nu al bovenaan de agenda en amper een derde is intussen overgegaan tot het implementeren van die technologie, vergeleken met 59% van de Digital Champions die dat als een hoge of zelfs topprioriteit beschouwt. Van die Digital Champions is al 82% overgegaan tot een implementatie. Verder gebruikt 70% van de Digital Champions financiële data om beslissingen over hun supply chain te nemen, terwijl gemiddeld amper 31% dat doet.
Ook wat het gebruik van artificiële intelligentie (AI) betreft, lopen de Digital Champions voorop. Ze maken meer gebruik van data en passen vaker AI toe bij belangrijke beslissingen over hun supply chain. Let wel, AI goed gebruiken is niet altijd eenvoudig. Bedrijven moeten immers de relevante data in de hele supply chain zien te verzamelen. In totaal heeft slechts één op de vijf bedrijven (22%) al een platform voor AI en geavanceerde analyses geïmplementeerd. De belangstelling neemt echter toe. Van de ondervraagde bedrijven is 38% begonnen met pilots op dit gebied, terwijl nog eens 22% van plan is dat binnen de komende vijf jaar te doen.

Dit PwC-rapport is gebaseerd op kwantitatief onderzoek, bestaande uit interviews die tussen oktober 2019 en januari 2020 zijn afgenomen bij 1.601 topmanagers van bedrijven in 33 regio's in EMEA, Noord- en Zuid-Amerika en APAC. De resultaten van het wereldwijde onderzoek werden gewogen naar het BBP van het gebied om een evenwichtig beeld te krijgen.

Recente nieuwsberichten

Flexport breidt activiteiten uit naar België

Het platform voor wereldwijde logistiek Flexport breidt zijn activiteiten uit naar België. In februari 2022 haalde de digitale expediteur, met zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam, 935 miljoen dollar op in een Series E-investeringsronde om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren.

Flexport en Shopify vereenvoudigen internationale handel met nieuwe app

Nog nieuws van Flexport, is dat de digitale expediteur de Flexport App lanceert op Shopify. Daarmee integreren Flexport en Shopify het handelsplatform met supply chain diensten om een alles-in-een oplossing te creëren voor wereldwijde logistiek.

Valuechain.be tijdelijk niet beschikbaar

Onderhoudswerken aan de webserver kunnen ervoor zorgen dat de Value Chain website tijdelijk niet beschikbaar is. Downtime is mogelijk vanaf dinsdag 21 februari om 19.00 uur tot woensdag 22 februari om 12:00 uur. Foto: Pixabay

On-Site Services: maatwerk voor een hoge beschikbaarheid

(Advertorial) Steeds meer bedrijven vertrouwen het technische onderhoud van hun sterk geautomatiseerde magazijnen geheel of gedeeltelijk toe aan intralogistieke specialisten. Om supply chain managers te helpen elke nacht (en vooral tijdens het piekseizoen) rustig te slapen, biedt TGW een reeks on-site technische diensten aan.

Oegema Transport lokaliseert trailers en heftrucks met Sensolus

Om het overzicht over zijn vloot te bewaren, koos het Nederlandse Oegema Transport voor de traceertechnologie van het Gentse Sensolus, dat gespecialiseerd is in Industrial Internet of Things en connected asset management. Voor de Nederlandse transporteur werd het namelijk steeds moeilijker en tijdrovender om zijn honderden vrachtwagens, trailers, elektropallettrucks en meeneemheftrucks te lokaliseren op de eigen site of bij de klant.

Dufour volgt wagenpark en data vanop afstand met Webfleet

Als partner in duurzame en innovatieve ontwikkeling is Groep Dufour actief op vier vlakken: milieu, kraanwerken en transport, grondwerken en de distributie van brandstoffen. Daarnaast behoort de onderneming tot de Europese top voor het installeren van windmolenparken.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Mayoral rust nieuw DC uit met Skyfall Pocket Sorter

Het Spaanse Mayoral is actief op de Europese markt voor kinderkleding en staat aan de top in de branche op het Iberisch schiereiland. Dankzij de constante uitbreiding van multichannel marketing – via de online shop is de onderneming intussen in meer dan tien landen actief – is de omzet de afgelopen jaren blijven stijgen.

OMP schaalt samenwerking met Ordina op

OMP heeft digital business partner Ordina ingeschakeld voor de implementatie van Unison Planning bij zijn wereldwijde klantenbestand. De samenwerking tussen beide partners ging al begin 2022 van start, toen een pilotteam van Ordina supply chain planning specialisten een opleiding kreeg over Unison Planning.

Jürgen Albersmann wordt CEO van Contargo

Vanaf maart 2023 wordt Jürgen Albersmann de nieuwe CEO van logistieke containervervoerder Contargo. Samen met de drie directieleden Marcel Hulsker, Thomas Löffler en Uwe Storch zal hij de Contargo Groep leiden. Jürgen Albersmann is bijna tien jaar werkzaam als managing director bij Contargo.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.