E-bike met aanhangwagens als alternatief voor bestelwagen

De Franse start-up Pelican heeft met de lancering van zijn Pelican Train de elektrische cargofiets naar een volgend niveau getild. De Pelican Train is een e-bike voor goederen, die een of twee geëlektrificeerde aanhangers achter zich aan kan trekken en in staat is tot 500 kilogram aan vracht schoon en geruisloos te vervoeren. Ideaal voor het transport van goederen in dichtbevolkte stedelijke gebieden en op fabrieks- en bedrijventerreinen.

Vernieuwend is niet zozeer de e-bike zelf als wel de modulaire en geëlektrificeerde cargotrailers die erachter kunnen worden getrokken. De driewielige trailers van de Pelican Platform Train hebben een ingebouwde elektrische aandrijving en batterij die samen met de e-bike voor de aandrijving van de trailer zorgen. De Pelican cargo e-bike verschilt qua configuratie niet meteen van veel andere elektrische cargofietsen op de markt, behalve dat hij gebouwd is om een of twee aanhangers te kunnen trekken en dat de motoren en remmen van de aanhangers ermee gesynchroniseerd zijn zodat ze in dezelfde mate accelereren en remmen als de e-bike. Volgens Pelican kan een bestuurder met de combinatie van motoren in de fiets en de aanhanger een helling van 18% beklimmen met een volle lading, wat indrukwekkend is gezien het laadvermogen van de Pelican Platform Train.

De Pelican Train kan op verschillende manieren worden geconfigureerd. Zo zijn er platformwagens die tot 16 plastic kratten of andere vracht met een gewicht tot 200kg kunnen vervoeren, gekoelde of geïsoleerde trailerboxen voor bederfelijke goederen en andere modulaire opties zoals voor onderhouds- of sanitaire apparatuur. Met de mogelijkheid om niet slechts één, maar twee trailers met elk 200kg lading te trekken, kan een Pelican Train ongeveer 500kg lading vervoeren met slechts één enkele 250W motor met middenaandrijving op de motor zelf (plus de motoren op de trailers).

Verder bevat het systeem parkeerremmen die worden geactiveerd wanneer de fiets stopt en worden gedeactiveerd wanneer de pedalen worden ingetrapt. Ook is er een noodrem voorzien die de aanhanger immobiliseert in het geval dat de fiets van de aanhanger loskomt.

De Pelican Train is volgens de ontwikkelaar een ideale optie voor pakket- en koerierdiensten, voor het afleveren van boodschappen en andere goederen bij klanten, als transportmiddel voor ambulante of onderhoudsmedewerkers en voor gebruik in grote fabrieken of andere campusgebonden bedrijven. “De emissieloze en niet-vervuilende eigenschap van e-bikes voor vrachtvervoer zoals de Pelican betekent dat ze veilig zowel binnen als buiten kunnen worden gebruikt. Bovendien betekent het gemak waarmee één enkele berijder grote hoeveelheden vracht kan vervoeren dat er veel ritten met voertuigen op brandstof kunnen worden vermeden”, klinkt het nog.

Foto: ©Pelican

Recente nieuwsberichten

Exotec stelt zijn magazijnrobots aan Benelux voor

Om zijn marktpositie in de Benelux te versterken, stelt Exotec, leverancier van magazijnrobots met hoofdzetel in Rijsel, zijn Skypod Systeem in België voor. Met roboticaoplossingen zoals de Skypod wil Exotec niet alleen de efficiëntie in de logistieke sector verhogen, maar ook bijdragen tot betere werkomstandigheden in magazijnen.

Wesseling Logistics implementeert ZetesChronos PoD-oplossing

Logistiek dienstverlener Wesseling Logistics wil al zijn ‘last mile’ distributieactiviteiten inzichtelijker en beter traceerbaar maken met ZetesChronos. Daarvoor vervangt Wesseling de vaste boordcomputers in alle vrachtwagens door de mobiele Proof-of-Delivery-oplossing van Zetes.

Kom langs bij SAVOYE op Logistica Next!

(Advertorial) Van 8 t/m 10 november opent de belangrijkste logistieke vakbeurs, LOGISTICA NEXT, haar deuren in de Jaarbeurs te Utrecht. De thema’s van de beurs zijn Smart, Safe and Sustainable, want volgens de organisatie zijn dat de kenmerken voor de intralogistiek van morgen.

Praktische Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

(Advertorial) Een optimaal beheer van de voorraden is cruciaal voor het succes van elk bedrijf. En toch worstelen veel ondernemingen met een gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Wie op basis van een voorraad- en supply chain-strategie het optimale voorraadniveau kan bepalen, heeft een stapje voor.

Hoe biedt magazijn automatisatie antwoord tegen een recessie

(Advertorial) Door krapte op de arbeidsmarkt, de geopolitieke situatie en de inflatie zien werkgevers de kosten gevoelig stijgen. Wij leggen in dit artikel uit hoe automatisatie een besparing kan opleveren op cruciale punten binnen jouw logistieke structuur.

Vanderlande en AWL ontwikkelen samen robotpicker voor kleine items

Vanderlande komt met een nieuwe gerobotiseerde oplossing voor orderpicking die luistert naar de naam Auto Induct. De oplossing, die is ontwikkeld in samenwerking met AWL, gespecialiseerd in machinebouw en robotica, maakt het mogelijk met behulp van robots kleine items uit een grote stroom van pakketten te verzamelen.

Plus Retail breidt logistieke capaciteit uit met Witron

De Nederlandse supermarktketen Plus Retail breidt samen met logistiek partner Witron Logistik + Informatik zijn ‘Landelijke Distributiecentrum voor droge goederen’ in Oss uit. Aanleiding voor de uitbreiding van de logistieke capaciteit is de fusie van Plus met Coop, een andere Nederlandse supermarktketen.

Arvato neemt Italiaanse logistiek dienstverlener Quickly over

Arvato Supply Chain Solutions heeft in Italië de logistiek dienstverlener Quickly overgenomen. Als onderdeel van de transactie nam Arvato ook de ongeveer 14.000 vierkante meter grote vestiging in Anagni (bij Rome) en alle 102 medewerkers over.

Deltaray vernieuwt 3D X-ray-scantechnologie voor kwaliteitscontroles aan productiesnelheid

Deltaray, de Limburgse ontwikkelaar van de 3D x-ray-scantechnologie 3DAX voor supersnelle kwaliteitscontroles, stelt de derde generatie van zijn ∆x100-systeem voor. De nieuwe machine is het resultaat van een partnership met Comate. Samen met dat Leuvense design- en engineeringbedrijf kon Deltaray de fysieke voetafdruk van de machine met 60% verkleinen en een nieuwe techniek ontwikkelen voor het volautomatisch laden van kritische onderdelen voor inspectie, wat een aanzienlijke efficiëntiewinst moet opleveren.

Is magazijnautomatisering te complex, duur en futuristisch?

(Advertorial) Steeds meer bedrijven willen hun magazijn automatiseren, maar automatisering stuit nog te vaak op scepsis in de boardroom. Deze terughoudendheid is vaak gebaseerd op ongefundeerde mythes. Element Logic ontkracht de grootste misvattingen over de automatisering van magazijnen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.