Delhaize, AB InBev en Coca-Cola combineren transport van leeggoed
Het Vlaamse innovatieplatform voor de logistieke sector (VIL) en Chep Benelux, aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain, hebben samen met Coca-Cola European Partners, AB InBev en Delhaize een proefproject uitgevoerd rond het gezamenlijke transport van vol- en leeggoed tussen de drie respectieve distributiecentra.
Tussen maart en mei 2018 namen VIL en Chep Benelux het initiatief om in een proefproject het transport van het leeggoed van AB InBev, samen met volgoed van Coca-Cola en Delhaize te organiseren. Coca-Cola levert vanuit Chaudfontaine grotendeels recycleerbare petverpakkingen aan Delhaize, terwijl AB InBev vanuit Jupille vooral glazen verpakkingen levert die later opnieuw gevuld worden. Beide producenten werken met dezelfde transporteur, wat een samenwerking vergemakkelijkte.
Op basis van de beschikbare data over volumes, voorraden en transporten van de verschillende partners werden een mapping en een nieuwe flow opgesteld met een geoptimaliseerde rondrit. En het proefproject toont aan dat transportorkestratie op alle vlakken een positief resultaat oplevert. Zo kon het aantal kilometers dat een vrachtwagen leeg rondrijdt, tot maximaal 3% worden gereduceerd. Op de volledige rondrit van 296km werd er maximaal 10km leeg gereden. Het rechtstreekse gevolg is een CO2-reductie tussen 10 en 15%.
Ook financieel bleek het project een succes. Dankzij de geoptimaliseerde rondrit werd een kostenbesparing van 15% opgetekend. Vrachtwagens werden efficiënter gepland en de volledige doorlooptijd bij Delhaize kon worden gereduceerd tot minder dan een uur. Er werd gebruik gemaakt van tijdslots voor de retourstroom van het leeggoed, waardoor het lossen van goederen en het laden van leeggoed beter op elkaar werden afgestemd. Door de optimalisering van het transport werden tijdens het pilootproject 1170 extra pallets leeggoed opgehaald, met meer vrije stockruimte bij de retailer tot gevolg.
In een volgende fase wil Chep Benelux het project op grote schaal uitrollen. Daarbij wil het ook andere bedrijven betrekken, grotere vrachtwagens inzetten en alternatieve transportmiddelen, zoals de trein, uittesten.