Dachser past IoT toe in groepagevervoer over lange afstand

Sinds het begin van 2022 heeft Dachser smart tracking devices aangebracht op 8.500 wisselbakken die worden gebruikt voor groepagevervoer tussen Europese vestigingen. Met behulp van het Internet of Things (IoT) kunnen de wisselbakken in real time worden gevolgd en kunnen aankomsttijden nauwkeurig worden berekend. Nu heeft de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten een centraal platform gelanceerd dat alle locatiegegevens – ook van trailers en opleggers – samenbrengt en koppelt aan de zendingsgegevens in het transportmanagementsysteem. De informatie wordt gepresenteerd op zogeheten telematicaborden en biedt de medewerkers van Dachser nieuwe mogelijkheden voor visualisering en analyse. Deze toegenomen transparantie van de supply chain komt volgens Dachser in de eerste plaats de klanten ten goede.

Samen met Deutsche Telekom en andere technologiebedrijven heeft Dachser gewerkt aan de ontwikkeling van innovatieve smart tracking devices voor gebruik in wisselbakken. De devices zijn uitgerust met high-end SIM-kaarten van Deutsche Telekom en bestaan uit energiebesparende energiemodules ondersteund door zonnecellen, moderne plaatsbepalingstechnologie op basis van satellieten (GPS, Galileo) en draadloze modules op basis van de nieuwe 5G/LPWAN-netwerken (LTE-M). Voor extra betrouwbaarheid maken zij ook gebruik van andere radiostandaarden die nog op grote schaal worden gebruikt.
 
De geïntegreerde oplossing is ontwikkeld om zonder onderhoud met de volledige levensduur van een wisselbak van twaalf jaar mee te gaan.
In totaal vijf telematicaborden verwerken en tonen realtime locatiegegevens van groepagevervoer over lange afstand aan de medewerkers van Dachser. De borden kunnen zendingen volgen en de precieze locatie van traceerbare voertuigen of materieel in real time weergeven. Dat geeft vestigingen en klanten een gedetailleerde berekening van de ETA van elke zending, wat de planning in de overslagloods en korteafstandszendingen vergemakkelijkt. Bovendien visualiseren de borden opties voor extra ladingen en retourladingen, wat de samenwerking tussen de vestigingen versterkt. Daarnaast geven de borden informatie over de komende serviceafspraken van de wisselbakken.
In de komende maanden zal het systeem via een speciaal ontwikkelde chauffeursapp ook GPS-gegevens in kaart kunnen brengen van chartertransporten, die zelden met eigen materieel worden uitgevoerd.

Foto: Dachser

Recente nieuwsberichten

Franky Fresh Food digitaliseert supply chain processen met EDI van Descartes

Franky Fresh Food, onderdeel van de Willy Naessens Group, streeft sinds enkele jaren naar een totale digitale transitie. Voor de samenwerking met leveranciers focust het bedrijf steeds meer op EDI, zowel voor bestelbonnen als voor pakbonnen en facturen.

Linde breidt ‘Green Performance’ portfolio verder uit

Met de bedoeling zijn klanten verder op weg te zetten richting een duurzame toekomst, breidt Linde Material Handling zijn portfolio aan producten en softwareoplossingen verder uit. Het aanbod zogeheten ‘Green Performance’-oplossingen gaat van krachtige heftrucks en magazijntrucks met lithium-ionbatterijen of de milieuvriendelijke HVO-diesel, tot batterijrecyclage, energiebeheer en de eerste door Linde ontwikkelde brandstofcel.

Montea sluit nieuwe overeenkomst in Tongeren

Samen met zijn strategische partner Group Cordeel is Montea in Tongeren gestart met de bouw van een duurzaam distributiecentrum van ongeveer 33.500m² voor BayWa r.e. Solar Systems. Het distributiecentrum zal worden gebruikt voor de opslag van zonnepanelen.

SATO introduceert NFC/HF RFID coderingsoplossing met NiceLabel

SATO Holdings Corporation, een wereldwijde aanbieder van auto-ID- en labeloplossingen, werkt samen met Loftware voor zijn nieuwe NFC/HF RFID-coderingsoplossing. Concreet betekent dit dat de 4-inch CT4-LX desktop en de CL4NX Plus industriële RFID-printers van SATO nu ook 13,56MHz hoge frequentie (HF) en near-field communication (NFC) stickers en tags kunnen coderen en printen met behulp van HF en NFC data exchange format commando’s met NiceLabel, de wereldstandaard in label design software.

Understanding Digital Twins and their Implementation in Businesses

(Advertorial) Digital twins are virtual representations of physical objects, processes, systems or environments that mirror their real-world counterparts in appearance and behaviour. By allowing organisations to run simulations in a virtual rather than physical setup, these digital replicas enable businesses to monitor, analyse and optimise their operations.

Nieuwe tarieven kilometerheffing vrachtwagens vanaf 1 juli

Vanaf zaterdag 1 juli 2023 gelden in Vlaanderen, Brussel en Wallonië nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. In Vlaanderen en Brussel gaat het om een indexaanpassing. Nadat de tarieven voor de kilometerheffing in Wallonië op 1 januari werden geïndexeerd, voert Sofico (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) op 1 juli een tariefaanpassing door.

Combilift stelt elektrische Combi-Cube voor

Combilift heeft de Combi-Cube gelanceerd. Dit nieuwe model elektrische vorkheftruck is voorzien van een reeks technologische en designkenmerken die niet alleen het rijgedrag moeten verbeteren, maar ook voor een hoog niveau van bestuurderscomfort moeten zorgen.

DB Schenker opent logistiek centrum in Luxemburg

Logistiek dienstverlener DB Schenker heeft een nieuw, duurzaam logistiek centrum geopend in Contern, Luxemburg. De nieuwe locatie ligt gunstig t.o.v. de luchthaven en biedt goede verbindingen naar de hoofdsnelwegen. Het logistieke centrum zorgt voor een uitbreiding van 2 naar 18 docks, het warehouse is verdrievoudigd naar ongeveer 7.000m² en de kantoorruimte is verdubbeld naar 1.400m².

Bertrand Launay wordt general manager van Westpole Benelux

Westpole Benelux, leverancier van IT-diensten en hybride oplossingen voor digitale transformatie, stelt Bertrand Launay aan als general manager. Westpole, werd in maart 2023 overgenomen door Prodware, een Franse groep die onder meer gespecialiseerd is in de implementatie van ERP- en CRM-oplossingen.

Rumbedrijf E&A Scheer gaat processen optimaliseren met Infor

Het Nederlandse rumbedrijf E&A Scheer is live gegaan met Infor Cloudsuite Food & Beverage. De oplossing biedt het bedrijf verbeteringen voor distributie- en receptbeheer en moet meer inzicht in de supply chain bieden. E&A Scheer is een familiebedrijf dat ruim 250 jaar bestaat.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.