Containerterminal DP World voert spreidingstoeslag in tijdens piekuren

Om de beschikbare containercapaciteit in de haven optimaal te benutten, voert terminaluitbater DP World vanaf 20 mei 2024 een spreidingstoeslag in die vrachtwagenbezoeken tijdens de piekuren moet ontmoedigen. De maatregel moet voor een betere doorstroom op de terminal en minder files in en rond het Antwerpse havengebied zorgen.

Vanaf 20 mei 2024 zal er tijdens piekuren op de Antwerp Gateway terminal een toeslag van 14 euro (excl. btw) per geboekt tijdslot worden aangerekend. Dat geldt voor tijdsloten die starten om 6u ’s ochtends op weekdagen. Voor tijdsloten vanaf 20u zal er geen toeslag worden aangerekend. De maatregel moet volgens DP World een betere spreiding van het op- en afhalen van containers stimuleren en meer combinaties van beide transacties bevorderen. “Een betere invulling van de tijdsloten zorgt voor een optimale capaciteitsbenutting, een efficiënter behandelingsproces en minder verkeerscongestie op de weg”, aldus de terminaluitbater.

Sinds maart 2017 is o.a. Antwerp Gateway van maandag t.e.m. vrijdag 24 uur per dag geopend voor de behandeling van vrachtwagens. Dat initiatief werd in het leven geroepen om transporten van en naar het Deurganckdok beter te spreiden en de beschikbare containercapaciteit beter te benutten. “Ondanks diverse inspanningen, worden de extra openingsuren tot op heden onderbenut; amper 1 op 5 bezoeken vindt tijdens de daluren plaats”, stelt DP World vast. “Klanten blijven focussen op bezoeken tijdens de piekuren, wat leidt tot lange wachttijden in en rond het havengebied.”

Door de beperkte capaciteit in de Antwerpse haven staat de containerbehandeling op de terminals onder druk, waardoor DP World momenteel investeert in de verticale uitbreiding van de Antwerp Gateway terminal. Die investeringen – die in 2026 worden opgeleverd – omvatten de installatie van automatische stapelkranen (ASC’s) die ter plaatse extra stapelcapaciteit genereren. Om de extra capaciteit maximaal te laten renderen, is het volgens de terminaluitbater echter zaak de vrachtwagenbezoeken beter te spreiden over de openingsuren van de terminal. Daarbij roep CEO Nawaf Abdulla van DP World Antwerp ook andere logistieke spelers op hun verantwoordelijkheid te nemen. “Extra opslagcapaciteit betekent niet automatisch dat er meer containers behandeld kunnen worden”, benadrukt hij. “Er is en blijft voorlopig een tekort aan containerruimte in de Antwerpse haven, waardoor horizontale expansie beperkt en vrijwel onmogelijk zal zijn. Er is dringend nood aan meer spreiding van het vrachtverkeer om de efficiëntie op de terminal te verhogen en om de verkeerscongestie in het havengebied aan te pakken. Alleen dan kan een capaciteitsuitbreiding ten volle benut worden.”

Transport and Logistics Belgium, de koepelorganisatie die Febetra, TLV en UPTR verenigt, reageert gemengd op de plannen van DP World. De organisatie geeft enerzijds toe dat de transportsector uiteraard ook voorstander is van een grotere spreiding van de transporten, maar wijst er anderzijds op dat dit enkel mogelijk is mits medewerking van de volledige logistieke keten. “Wat voor zin heeft het een container ’s nachts af te halen als de bestemmeling die ’s nachts niet kan ontvangen of als de vervoerder geen plaats heeft om die container op eigen risico op zijn eigen terrein af te zetten?”, meent Transport and Logistics Belgium. “Wat voor zin heeft het als slechts enkele terminals en containerdepots in de haven ’s nachts open zijn, maar andere havenactoren er klassieke openingsuren op nahouden? Wat voor zin heeft het wanneer klanten slechts bereikbaar zijn tussen 8u en 16u?”

Volgens Transport and Logistics Belgium zal de oplossing van DP World dan ook maar weinig effect hebben. “Bovendien”, zegt de koepelorganisatie, “staan de transportprijzen nu al zwaar onder druk. Vervoerders zullen deze toeslag aan hun klanten moeten doorrekenen, maar de door DP World gekozen timing vergemakkelijkt dat allesbehalve.” Tot slot wijst Transport and Logistics Belgium er nog op dat zonder transport alle containers op de terminal blijven staan…

Foto: DP World

Recente nieuwsberichten

Realtime controletorens

(Advertorial) Controletorens en IoT technologieën transformeren de farmaceutische toeleveringsketen, waardoor besluitvorming op basis van realtime inzichten mogelijk wordt. Een realtime controletoren kan zorgen voor een geconnecteerde en betrouwbare toeleveringsketen en stelt bedrijven in staat hun operationele efficiëntie en strategisch rendement te verbeteren.

Optioryx vermindert het vervoer van lucht met 3D-oplossing

De Gentse start-up Optioryx wil met AI-gestuurde verpakkingsoplossingen de internationale logistieke wereld veroveren. De 3D-software van Optioryx moet bedrijven helpen minder lucht in dozen te verpakken en er tegelijk voor zorgen dat dozen efficiënter op pallets en in vrachtwagens worden gestapeld.

TX Logistik breidt intermodale verbinding tussen Keulen en Istanbul uit

Spoorvervoerbedrijf TX Logistik AG, onderdeel van Mercitalia Logistics (FS Italiane Group), is van plan zijn intermodale goederentransportdiensten per spoor tussen Istanbul en Keulen verder uit te breiden. Voor TX Logistik is Turkije een markt met goede groeivooruitzichten voor intermodaal vervoer.

Cabka introduceert verbeterde duurzame plastic pallets voor chemische sector

Als aanbieder van ladingdragers van gerecycleerd plastic biedt Cabka nu twee nieuwe pallets aan: de Eco CP3 en de Eco CP9. De pallets werden ontworpen om de logistieke activiteiten in de chemische sector efficiënter te maken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vereisten van de circulaire economie.

Continental automatiseert palletregistratie met ZetesMedea ImageID

In het kader van een strategie voor Industrie 4.0 heeft bandenproducent Continental voor ZetesMedea ImageID gekozen om de processen voor goederenontvangst te automatiseren bij vestigingen in het Duitse Ingolstadt en Groß-Rohrheim. De oplossing voor warehouse execution op basis van machine vision-technologie moet zorgen voor meer productiviteit, nauwkeurigheid en transparantie in de bedrijfsvoering.

Arvato Supply Chain Solutions breidt e-commerce activiteiten uit voor Rituals Cosmetics

Arvato Supply Chain Solutions heeft samen met zijn bestaande klant Rituals Cosmetics een nieuwe logistieke hal geopend in Hannover. De supply chain en e-commerce dienstverlener zal er de online business van het wellnessmerk beheren voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Polen, een regio die tot nu toe vanuit het Nederlandse Gennep werd bediend.

PTV Group lanceert volgende generatie van zijn trucknavigatie-app

PTV Group lanceert de volgende generatie van zijn professionele trucknavigatie-app, PTV Truck Navigator G2. De app wordt ondersteund door TomTom Navigation SDK (Mobile Software Developer Kit), bevat de meest actuele kaarten, aangepaste vrachtwagenrouting en is voor het eerst wereldwijd beschikbaar.

Vanas gaat opslagsysteem Agilon van Konecranes integreren

Vanas Engineering, integrator voor de logistieke sector met hoofdkantoor in Melsele, breidt zijn portfolio opslag- en pickingsystemen uit door een samenwerking met het Finse Konecranes, leverancier van productiviteitsverhogende hefoplossingen en diensten voor hefapparatuur van alle merken.

Eltra rust nieuw DC uit met Skypod Systeem van Exotec

Het Belgische bedrijf Eltra is een toonaangevende distributeur van elektrisch materiaal en verlichting voor de ‘home improvement’-markt in de Benelux. Om zijn strategische voordeel bij distributie verder te optimaliseren, heeft Eltra drie locaties samengevoegd in een nieuw, hypermodern distributiecentrum in Evergem (Gent).

ELCEE verbetert communicatie met productiepartners in Azië met Tradecloud One supply chain platform

ELCEE is aanbieder van componenten en assemblages, zoals gietstukken, smeedstukken, glijlagers en laswerk. De ELCEE groep telt 300 medewerkers op 17 locaties wereldwijd, waarvan een derde zich in Azië bevindt. Zo zijn er werkplaatsen voor bewerking en assemblage in onder andere China, Polen, Turkije, Oekraïne en Vietnam.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.