Cargill en Skretting passen deeleconomie in logistiek toe
De twee Noorse concurrenten Cargill en Skretting zullen voortaan onder de naam ‘Fjordfrende’ (fjordvriend) samenwerken voor de aanvoer van vis in Noorwegen. Concreet houdt de samenwerking in dat beide bedrijven eenzelfde vloot van schepen zullen delen, in plaats van elk afzonderlijk met eigen schepen langs de Noorse kust te varen. Op alle andere vlakken blijven beide ondernemingen als geduchte concurrenten optreden.
De nieuwe samenwerking moet al meteen zijn vruchten afwerpen. Zo zou de vloot al in de eerste jaren kunnen worden teruggeschroefd, terwijl de vrachtcapaciteit beter wordt benut. Dat moet een CO2-reductie met een vijfde per vervoerde ton vis opleveren. Die cijfers komen overeen met 15 à 20 miljoen kg CO2 per jaar, het equivalent van wat 7.500 auto’s op de weg uitstoten.
Rederij Eidsvaag is aangesteld als verantwoordelijke voor de planning en handling van het transport. Het Belgische Tri-Vizor orkestreert de samenwerking als neutrale partij. Volgens Tri-Vizor is dit project in veel opzichten erg innovatief. Het is een van de allereerste toepassingen van de deeleconomie in de logistiek en toont aan hoe kostenbesparing hand in hand kan gaan met CO2-reductie.
Foto: Leif Kjetil Skjæveland