Betrouwbaarheid van de supply chain was nog nooit zo cruciaal voor het succes van een bedrijf

(Advertorial) Omnichannelretailers die shoppers naar hun online kanalen verschuiven, staan voor een uitdaging op het gebied van winstgevendheid, loyaliteit en groei. Dit zijn dan ook de grote uitdagingen die door automatisering moet worden beantwoord.

Met minder drempels om uit te stappen, blijken shoppers online veel sneller bereid van retailer te wisselen dan wanneer ze voorheen in de fysieke winkel shopten. Retailers worstelen nog steeds met het personaliseren van online services om een sterkere emotionele merkbinding te bereiken, dan ze eerder met relatief gemak in de winkelomgeving konden doen.
 
Apps kunnen niet de mogelijkheden van een fysieke bezoeker nabootsen om een schap te scannen, keuzes te veranderen en, wat cruciaal is, dingen te ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze deze wilden. Klantloyaliteit op lange termijn wordt nu snel een prioriteit voor alle online retailers. Het is niet genoeg dat retailers aantrekkelijke aanbiedingen hebben voor nieuwe shoppers om hun initiële conversieratio’s te maximaliseren. Ze moeten ook hard werken om shoppers die ze eerder verloren hebben terug te winnen, en er in eerste instantie alles aan doen om het overstappen te beperken.

De waarde van keuze online
Wanneer retailers hun last-mile services via apps uitbesteden aan derde partijen, verliezen ze nog meer contact met de klant en – nog belangrijker – ook kritische klantgegevens. Veel retailers weten al dat het van cruciaal belang is om klantgegevens op de juiste manier te bezitten en te gebruiken. Velen kunnen nu nieuwe producten met een grote aantrekkingskracht voor shoppers op de markt brengen door een persoonlijke ervaring te bieden.
 
Dezelfde gegevens kunnen ook worden gebruikt om leveranciersrelaties opnieuw vorm te geven en de voorraadstromen te verbeteren. Gelokaliseerde gegevens kunnen ruimte besparen, voedselverspilling tegengaan, het gemakkelijker maken om kortingen te verdienen, artikelen te promoten en monsters aan te bieden. Dit is echter zinloos als de retailer er niet op kan vertrouwen beschikbaarheid en levering te garanderen wanneer de shopper dat het meest verlangt.
 
Klanten verwachten inmiddels hetzelfde geweldige assortiment als in de winkel wanneer zij online shoppen. Als retailers online niet minstens hetzelfde assortiment kunnen aanbieden als in de winkel, lopen zij het risico hun klanten teleur te stellen en uiteindelijk dat zij hun merk de rug toekeren. Het is onwaarschijnlijk dat klanten bewust het volledige assortiment van het ene merk met het andere vergelijken, maar voor één merk zullen ze het online assortiment en wel vergelijken met het in-store assortiment.
 
Een nieuw bedrijfsmodel
De toepassing van logistieke technologie richt zich in de eerste plaats op een verbetering van de orderpicking en bevoorradingsaspecten van de operatie – zelfs een bescheiden verbetering (30-35 procent van de totale variabele kostenbesparing) heeft een beperkte mogelijkheid om de algemene uitvoering van het operationele model te wijzigen. Bovendien vereist het bedrijfsmodel dat de totale investering niet alleen de aankoop van het huidige systeem rechtvaardigt, maar ook de toekomstige volumegroei. Veel investeerders hebben moeite om dit met een zekere mate van nauwkeurigheid te doen. Zij hebben alleen een invloed op deze hoge kosten voor een bedrijf aan het begin van de supply chain-strategie. Zodra het model beslist is, beperkt het zich tot het verbeteren van de lopende kosten, ongeacht de toekomstige technologische ontwikkelingen.
 
TGW micro-fulfilment-investeringsmodel
TGW werkt samen met ommichannelretailers om inzicht te krijgen in de verschillende manieren waarop ze de huidige beperkingen en restricties van hun bestaande online fulfilment-oplossingen kunnen omzeilen en kunnen overstappen op nieuwe, innovatieve last-mile-deliverymodellen die een aanzienlijk meer veerkracht en capaciteit voor de toekomst hebben.
 
Het advies van TGW aan investeerders die micro-fulfilmentconcepten voor hun bedrijfsmodellen overwegen, is om een afgeronde beoordeling te maken van alle opties en hun overweging niet te beperken tot allen het concept van de technologie geïnstalleerd in een winkelomgeving. Het micro-fulfilment-investeringsmodel van TGW creëert een uitgebreid end-to-end beeld van het bedrijfsmodel. Het houdt rekening met verbeteringen in de operationele kosten en omvat strategieën om nieuwe klanten te laten groeien in een complexe en agressieve markt.
 
Op basis van een marktoverschrijdende evaluatie van de vandaag beschikbare technologie, concludeert TGW dat de voordelen variëren van een lage 30 tot een hoge 40 procentuele verbetering in de variabele kosten in het runnen van een online operatie. TGW is van mening dat er verschillende alternatieve, zeer aantrekkelijke investeringsgebieden zijn voor retailers die willen investeren in het verbeteren van hun online activiteiten. Op basis hiervan heeft TGW ervoor gekozen zijn model te maximeren op een terugverdientijd van twee jaar voor de retailers.
 
De investering moet de volledige projectkosten vertegenwoordigen, inclusief de voorbereiding van de locatie, projectoplevering, de integratie van digitale activa en civiele werken, naast de investering in eventuele automatisering.

Klik hier voor meer informatie.

20223114525873_tgw-mfc2.jpeg
44 procent van de shoppers overweegt een alternatieve leverancier als ze twee keer teleurgesteld zijn in een online service
202231145259293_tgw-mfc1.jpg
19 procent van de online shoppers zegt dat ze in de komende 12 maanden een alternatieve aanbieder voor hun online producten en diensten zullen proberen

Recente nieuwsberichten

Studie BCI toont haalbaarheid van groenere end-to-end supply chains aan

De integratie van CO2-reductiedoelstellingen is in veel supply chains een realistisch doel, zonder dat het enorme kostenstijgingen of verlaging van de klantenserviceniveaus veroorzaakt. Een volledige end-to-end benadering van én inkomend transport van materialen en componenten én het magazijn zelf én uitgaand transport naar de klanten is nodig om de beste resultaten te behalen.

Unit45 ontwikkelt nieuwe reefer met H.Essers

Het Rotterdamse Unit45, dat zich toelegt op de ontwikkeling, bouw, financiering en levering van 45ft palletbrede containers, heeft in samenwerking met zijn klant, logistiek dienstverlener H.Essers, een nieuwe dieselelektrische reefer ontwikkeld.

3rdRisk en Deloitte willen supply chain risico’s helpen beheersen

3rdRisk, een Nederlandse start-up die technologische oplossingen creëert om ketenrisico’s te beheersen, gaat een strategische samenwerking aan met audit- en adviesbureau Deloitte. Deloitte wordt een officiële implementatiepartner en gaat met behulp van het 3rdRisk SaaS-platform diensten aanbieden aan bedrijven en overheden die ketenrisicobeheersing willen uitbesteden.

Vraag naar logistiek vastgoed loopt terug na coronapiek

De optimistische stemming in de logistieke vastgoedsector is voorbij. Dat concludeert adviesbureau Buck Consultants International na onderzoek bij de top 30 van logistiek vastgoedontwikkelaars en -beleggers in Nederland, waarbij de respondenten ongeveer 85% van de gerealiseerde distributiecentra vertegenwoordigen.

Newwen introduceert meermalige, traceerbare verpakkingsoplossing

Het Nederlandse bedrijf Newwen, onderdeel van de Van Vliet Containers groep en leverancier van logistieke ladingdragers, stadslogistiek, fulfilmentmiddelen en meermalige verpakkingsoplossingen, lanceert een nieuwe oplossing op het gebied van meermalige, traceerbare verpakking.

DPD levert pakjes duurzaam met cargofiets van eSupplier

DPD is gestart met de CO2-neutrale levering van pakjes door gebruik te maken van de cargofiets van eSupplier, de aanbieder van elektrische transportmiddelen uit Wingene. Met die stap optimaliseert de koerierdienst de aanpak van de ‘last mile’, het laatste deel van het leveringsproces.

Oorlog in Oekraïne ook merkbaar in de transportcijfers

Viapass heeft op 31 december 2022 zijn zevende kalenderjaar van de kilometerheffing voor vrachtwagens afgesloten. De geïnde tolgelden stegen van 814,1 miljoen euro in 2021 naar 829,3 miljoen euro in 2022, wat een stijging is van 1,86%. De tarieven werden het vorige kalenderjaar weliswaar geïndexeerd, maar het aantal gereden tolkilometers viel terug onder invloed van de oorlog in Oekraïne en de afgeleide impact daarvan.

Datalogic en Quuppa zorgen samen voor tracking in de hele supply chain

Datalogic, wereldwijd aanbieder van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, gaat een samenwerking aan met Quuppa, een platform voor ‘real-time locating systems’ (RTLS). Het onlangs uitgebrachte Joya Touch 22 zelfscanapparaat van Datalogic (zie foto) moet daardoor de ultieme winkelpartner worden in samenwerking met Quuppa.

OMP lanceert denktank om outside-in supply chain planning te onderzoeken

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, lanceert het Spark Initiative om een outside-in benadering van supply chain planning te onderzoeken. Met het Spark Initiative wil OMP de besluitvorming voor zijn klanten verbeteren door een nieuwe manier van denken over supply chain planning te introduceren.

Linde Material Handling keurt biobrandstof voor dieselheftrucks goed

Gebruikers van de dieselheftrucks van Linde Material Handling kunnen voortaan gebruik maken van met waterstof behandelde plantaardige olie, ofwel HVO (hydrotreated vegetable oil). Deze fossielvrije brandstof zorgt niet alleen voor een schonere verbranding – de CO2-uitstoot zou met 90% kunnen verminderen – maar zou de motor ook een hoger vermogen opleveren, en dat zonder modificaties aan de heftruck.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.