Betrouwbaarheid van de supply chain was nog nooit zo cruciaal voor het succes van een bedrijf

(Advertorial) Omnichannelretailers die shoppers naar hun online kanalen verschuiven, staan voor een uitdaging op het gebied van winstgevendheid, loyaliteit en groei. Dit zijn dan ook de grote uitdagingen die door automatisering moet worden beantwoord.

Met minder drempels om uit te stappen, blijken shoppers online veel sneller bereid van retailer te wisselen dan wanneer ze voorheen in de fysieke winkel shopten. Retailers worstelen nog steeds met het personaliseren van online services om een sterkere emotionele merkbinding te bereiken, dan ze eerder met relatief gemak in de winkelomgeving konden doen.
 
Apps kunnen niet de mogelijkheden van een fysieke bezoeker nabootsen om een schap te scannen, keuzes te veranderen en, wat cruciaal is, dingen te ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze deze wilden. Klantloyaliteit op lange termijn wordt nu snel een prioriteit voor alle online retailers. Het is niet genoeg dat retailers aantrekkelijke aanbiedingen hebben voor nieuwe shoppers om hun initiële conversieratio’s te maximaliseren. Ze moeten ook hard werken om shoppers die ze eerder verloren hebben terug te winnen, en er in eerste instantie alles aan doen om het overstappen te beperken.

De waarde van keuze online
Wanneer retailers hun last-mile services via apps uitbesteden aan derde partijen, verliezen ze nog meer contact met de klant en – nog belangrijker – ook kritische klantgegevens. Veel retailers weten al dat het van cruciaal belang is om klantgegevens op de juiste manier te bezitten en te gebruiken. Velen kunnen nu nieuwe producten met een grote aantrekkingskracht voor shoppers op de markt brengen door een persoonlijke ervaring te bieden.
 
Dezelfde gegevens kunnen ook worden gebruikt om leveranciersrelaties opnieuw vorm te geven en de voorraadstromen te verbeteren. Gelokaliseerde gegevens kunnen ruimte besparen, voedselverspilling tegengaan, het gemakkelijker maken om kortingen te verdienen, artikelen te promoten en monsters aan te bieden. Dit is echter zinloos als de retailer er niet op kan vertrouwen beschikbaarheid en levering te garanderen wanneer de shopper dat het meest verlangt.
 
Klanten verwachten inmiddels hetzelfde geweldige assortiment als in de winkel wanneer zij online shoppen. Als retailers online niet minstens hetzelfde assortiment kunnen aanbieden als in de winkel, lopen zij het risico hun klanten teleur te stellen en uiteindelijk dat zij hun merk de rug toekeren. Het is onwaarschijnlijk dat klanten bewust het volledige assortiment van het ene merk met het andere vergelijken, maar voor één merk zullen ze het online assortiment en wel vergelijken met het in-store assortiment.
 
Een nieuw bedrijfsmodel
De toepassing van logistieke technologie richt zich in de eerste plaats op een verbetering van de orderpicking en bevoorradingsaspecten van de operatie – zelfs een bescheiden verbetering (30-35 procent van de totale variabele kostenbesparing) heeft een beperkte mogelijkheid om de algemene uitvoering van het operationele model te wijzigen. Bovendien vereist het bedrijfsmodel dat de totale investering niet alleen de aankoop van het huidige systeem rechtvaardigt, maar ook de toekomstige volumegroei. Veel investeerders hebben moeite om dit met een zekere mate van nauwkeurigheid te doen. Zij hebben alleen een invloed op deze hoge kosten voor een bedrijf aan het begin van de supply chain-strategie. Zodra het model beslist is, beperkt het zich tot het verbeteren van de lopende kosten, ongeacht de toekomstige technologische ontwikkelingen.
 
TGW micro-fulfilment-investeringsmodel
TGW werkt samen met ommichannelretailers om inzicht te krijgen in de verschillende manieren waarop ze de huidige beperkingen en restricties van hun bestaande online fulfilment-oplossingen kunnen omzeilen en kunnen overstappen op nieuwe, innovatieve last-mile-deliverymodellen die een aanzienlijk meer veerkracht en capaciteit voor de toekomst hebben.
 
Het advies van TGW aan investeerders die micro-fulfilmentconcepten voor hun bedrijfsmodellen overwegen, is om een afgeronde beoordeling te maken van alle opties en hun overweging niet te beperken tot allen het concept van de technologie geïnstalleerd in een winkelomgeving. Het micro-fulfilment-investeringsmodel van TGW creëert een uitgebreid end-to-end beeld van het bedrijfsmodel. Het houdt rekening met verbeteringen in de operationele kosten en omvat strategieën om nieuwe klanten te laten groeien in een complexe en agressieve markt.
 
Op basis van een marktoverschrijdende evaluatie van de vandaag beschikbare technologie, concludeert TGW dat de voordelen variëren van een lage 30 tot een hoge 40 procentuele verbetering in de variabele kosten in het runnen van een online operatie. TGW is van mening dat er verschillende alternatieve, zeer aantrekkelijke investeringsgebieden zijn voor retailers die willen investeren in het verbeteren van hun online activiteiten. Op basis hiervan heeft TGW ervoor gekozen zijn model te maximeren op een terugverdientijd van twee jaar voor de retailers.
 
De investering moet de volledige projectkosten vertegenwoordigen, inclusief de voorbereiding van de locatie, projectoplevering, de integratie van digitale activa en civiele werken, naast de investering in eventuele automatisering.

Klik hier voor meer informatie.

20223114525873_tgw-mfc2.jpeg
44 procent van de shoppers overweegt een alternatieve leverancier als ze twee keer teleurgesteld zijn in een online service
202231145259293_tgw-mfc1.jpg
19 procent van de online shoppers zegt dat ze in de komende 12 maanden een alternatieve aanbieder voor hun online producten en diensten zullen proberen

Recente nieuwsberichten

Vlaamse goederenexport klimt 26% in 2022, maar groei vertraagt sinds Q4

Met 479,7 miljard euro was de Vlaamse goederenexport in 2022 uitzonderlijk hoog. De totale uitvoerwaarde lag ruim een kwart hoger (+26%) dan in 2021, 61% hoger dan in 2020 en 47,7% hoger dan in pre-coronajaar 2019. Vooral het effect van de wereldprijzen joeg die stijging aan, zo blijkt uit een analyse van Flanders Investment & Trade (FIT) op basis van data van het Instituut voor Nationale Rekeningen (INR) en de Nationale Bank van België (NBB).

NDQ opent magazijn met spoorverbinding in haven van Zeebrugge

De West-Vlaamse internationale trailer operator NDQ, gespecialiseerd in transporten naar het Verenigd Koninkrijk, heeft in de haven van Zeebrugge een nieuw 12.000m² groot magazijn met spoorverbinding geopend. NDQ investeerde 11 miljoen euro in de nieuwe infrastructuur en wil daarmee de groei van de jongste jaren verderzetten.

Jungheinrich lanceert twee nieuwe series robuuste elektrische heftrucks

Met de wereldwijde lancering van de EFG BB/BC vorkheftrucks levert Jungheinrich voor het eerst voordelige instapmodellen die geschikt zijn voor lichte tot middelzware toepassingen van 1,6 tot 2 ton, zoals dagelijkse transport- en stapeltaken.

MG Real Estate bouwt warehouse voor Kellogg’s in Mechelen

Projectontwikkelaar MG Real Estate bouwt een nieuw warehouse op de oude Axalta-site aan de Antoon Spinoystraat in Mechelen. Het CO2-neutrale warehouse is bestemd voor Kellogg’s, die daarmee zijn activiteiten in Mechelen uitbreidt. Kellogg’s zal het warehouse – dat de naam MG Park Malinas krijgt – huren van MG Real Estate en gebruiken voor de opslag en distributie van goederen voor de Benelux en het noorden van Frankrijk.

Nabuurs levert nieuwe vestiging op in Haps

Op bedrijventerrein Laarakker in het Noord-Brabantse dorp Haps (NL) is het nieuwe distributiecentrum, en eveneens hoofdkantoor, van logistiek dienstverlener Nabuurs opgeleverd. Nabuurs gaat het pand samen met Logistiekconcurrent en Bunzl betrekken.

Linde’s “Green Performance”: steeds groter portfolio duurzame, performante oplossingen

(Advertorial) Duurzaamheid is één van de belangrijkste factoren geworden in de intralogistiek, en mag in een aankoopproces inmiddels gerust zijn voet zetten naast andere cruciale aspecten zoals veiligheid, comfort, prestaties en het totale kostenplaatje.

Codeless.com ontwikkelt de beste software voor uw bedrijf én ambities

(Advertorial) Het slimme is: met Slim Software Nabouwen wordt eerst het huidige systeem precies nagebouwd met de nieuwste software. Zodat alles werkt zoals u gewend bent en er geen kennis verloren gaat. En daarna? Daarna is alles mogelijk.

Nieuwe modules voor het succesvolle ODATiO, de WMS/TMS-oplossing van SAVOYE

(Advertorial) ODATiO, een combinatie van een WMS (Warehouse Management System) en een TMS (Transportation Management System) werd geïntroduceerd in februari 2021 en is inmiddels geïmplementeerd (of in de uitrol) bij meer dan 30 distributiecentra in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Phi Data betreedt de Nederlandse markt met Simac Phi Data

Smart Edge solution integrator Phi Data, gespecialiseerd in de digitalisering van logistieke bedrijfsprocessen, breidt uit naar Nederland. In nauwe samenwerking met moederbedrijf Simac zet het een eigen Nederlandse organisatie op, Simac Phi Data.

Gourmet traceert kisten vol uien met RFID Asset Tracking van Aucxis

Het Nederlandse bedrijf Gourmet is sinds 1951 actief in de teelt, selectie, verpakking en distributie van een breed assortiment aan uien, sjalotten en look. Dankzij teeltprogramma’s in binnen- en buitenland voert Gourmet onafgebroken producten aan naar zijn stockruimtes, samen goed voor de opslag van ruim 35.000 kuubkisten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.