Warehouse Management
Zo groeide AxFlow DC van 10.000 naar 50.000 orders per jaar
(Advertorial) AxFlow DC (Europees Distributie Centrum) heeft een waanzinnige groei doorgemaakt. Onder leiding van Pieter Molenaar, Managing Director van AxFlow in Lelystad, is het aantal orders in de afgelopen jaren verdrievoudigd. AxFlow, distributeur van pompen, reserveonderdelen en andere componenten voor de procesindustrie, heeft wereldwijd verkoopkantoren. Door de voorraad te centraliseren in Lelystad, heeft AxFlow aanzienlijke efficiëntiewinsten behaald in de logistieke processen.
Recente artikelen
Vier stappen om een soepel proces te verwelkomen voor warehouse automatisering
(Advertorial) Ondanks de status als containerbegrip hoeft warehouse automatisering niet overweldigend te zijn. De kunst is om dit proces op te delen in facetten en alleen dat uit te voeren wat haalbaar is voor jouw organisatie. Om de druk van een grootschalig project en drempel tot daadwerkelijk starten te verlagen, deelt Element Logic vier stappen om de transitie makkelijker te maken en een soepel proces te verwelkomen.
Ergonomie en veiligheid bevorderen de productiviteit
(Advertorial) Bij Exotec, de innovatieve specialist in magazijnautomatisering, is men ervan overtuigd dat het comfort van de operator essentieel is voor een optimale productiviteit. Hun visie: de operator moet zich niet aanpassen aan de apparatuur, maar omgekeerd.
Ontdek eLogiq: De toekomst van warehouse analytics
(Advertorial) In de snel veranderende wereld van intralogistiek is inzicht in magazijnprocessen van onschatbare waarde. eLogiq, ontwikkeld door Element Logic, biedt een innovatieve oplossing die de manier waarop je warehouse operations beheert volledig transformeert. Deze geavanceerde tool geeft niet alleen toegang tot gedetailleerde operationele data, maar helpt ook proactief beslissingen te nemen om de efficiëntie te verhogen en kosten te verlagen.
Vergeet de logistieke supply chain niet!
Wettelijk verplichte elektronische facturatie via PEPPOL-netwerk
Het is in het financieel departement van je bedrijf wellicht alle hens aan dek sinds de overheid in februari een wet goedkeurde waardoor het vanaf 1 januari 2026 wettelijk verplicht wordt facturen tussen bedrijven elektronisch of m.a.w. digitaal uit te wisselen. Het gaat voor alle duidelijkheid niet over pdf-facturen die enkel elektronisch verzonden en ontvangen worden, maar over facturen die daarnaast ook door software automatisch geïnterpreteerd en verwerkt kunnen worden.
Material handling volumes keren tien jaar terug in de tijd
Voor de material handling sector was 2023 geen goed jaar. Dat blijkt uit het meest recente Economisch Dossier van sectorfederatie Sigma. De markt is sterk gekrompen ten opzichte van 2022, waar al een aanzienlijke daling te merken was. Dat maakt dat de volumes vergelijkbaar zijn met die van tien jaar geleden. Het voorbije jaar was voor tal van leveranciers dan ook een jaar van optimalisering, strategische heroriëntatie en voorzichtigheid op het vlak van investeringen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Brady is verhuisd naar nieuw EDC in Zele
Brady, leverancier van industriële oplossingen voor traceerbaarheid, digitale productidentiteit en veiligheidssignalisatie, heeft zijn Europese distributiecentrum in Zele verhuisd. Voortaan belevert Brady zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vanuit een nieuw gebouw aan de Poldergotestraat 9 in Zele.
Eutraco bouwt klimaatneutraal logistiek centrum in Hooglede
Aan de Roger Deceuninckstraat in Hooglede bouwt logistieke speler Eutraco samen met bouwbedrijf Vulsteke Bedrijfsgebouwen aan een toekomstgericht logistiek gebouw van 30.000m² groot. Dat staat gelijk aan 5 voetbalvelden. Het gaat om een totale investering van 30 miljoen euro. Het nieuwe gebouw bestaat uit twee units van elk 15.000m² groot. De ene helft zal Eutraco in eigen uitbating gebruiken voor de logistiek en distributie voor met name voedinggerelateerde opdrachtgevers. De andere helft van het gebouw wordt verhuurd aan PostNL.
Het verschil tussen ‘warm genoeg’ en behaaglijk in een magazijn
(Advertorial) De herfst is niet meer ver weg en dat betekent dat het moeilijker (of kostbaarder) wordt om voor de medewerkers een prettig werkklimaat vast te houden in het magazijn. Welzijn is uiteraard een goed streven, maar een tevreden werknemer is ook een productieve werknemer. Daarom 3 tips van Rite-Hite voor een prettig werkklimaat in het magazijn.
Het loont de moeite om de komende periode alle verwarmingsapparatuur te testen, want u wilt een mogelijk defect tijdig ontdekken. Ook kunnen afdichtingen op het dock of tussen bepaalde ruimten niet meer voldoende effectief zijn. Soms zijn eenvoudige reparaties afdoende, maar soms zijn bepaalde oplossingen aan vervanging toe. In dat laatste geval doet u er goed aan om minutieus te onderzoeken op welke manier een oplossing bijdraagt aan het vasthouden van een gewenste temperatuur. Hieronder volgen 3 oplossingen, die op dat vlak uitblinken.
WDP rondt sale-and-lease-back af van site in Waregem
Logistiek vastgoedontwikkelaar WDP heeft een sale-and-lease-back-transactie afgerond van een multipurpose warehouse in het West-Vlaamse Waregem. De site heeft een verhuurbare oppervlakte van ongeveer 70.000m² voor productie, opslag en distributie en is volledig voorzien van zonnepanelen. De overname vond plaats via een inbreng in natura tegen aandelen WDP ter waarde van om en bij de 40 miljoen euro.
Wisag digitaliseert magazijnlogistiek met Easy WMS van Mecalux
Het Duitse familiebedrijf Wisag is een van de grootste industriële dienstverleners in Duitsland. Om zijn klanten de beste zorg en controle over goederen te bieden, heeft het bedrijf zijn logistiek gedigitaliseerd. Daarbij installeerde de intralogistieke groep Mecalux de warehouse management software Easy WMS in de twee magazijnen van Wisag in Krefeld.
Dematic voltooit automatiseringsoplossing bij Grupo Servicio Móvil
Dematic heeft de laatste fase afgerond van de installatie en inbedrijfstelling van een compacte automatiseringsoplossing met een AutoStore-systeem voor Grupo Servicio Móvil, een Spaanse logistiek dienstverlener die is gespecialiseerd in de zorgsector. Het project vertegenwoordigt een voortdurende samenwerking tussen de beide bedrijven sinds 2012, toen Grupo Servicio Móvil het eerste bedrijf in Spanje werd dat een Dematic Multishuttle-systeem installeerde op de locatie in Negreira om klanten in de gezondheidszorg in die regio te bedienen.
Jungheinrich België en Nilfisk BeLux versterken samenwerking
Jungheinrich België, aanbieder van intralogistieke oplossingen, en Nilfisk BeLux, leverancier van professionele reinigingsapparatuur en -diensten, hebben aangekondigd dat ze hun jarenlange samenwerking willen verstevigen en uitbreiden. Met die versterkte samenwerking wil Jungheinrich nog meer als ‘one-stop-shop’ optreden en totaaloplossingen bieden die de efficiëntie en productiviteit van zijn klanten kunnen verhogen.
Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS
(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.
Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC
De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.
Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog
Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.