Forecasting, Planning & Inventory Management
Na The Beer Game is er nu Optiquest: een andere kijk op effectief voorraadbeheer!
(Advertorial) Optiquest biedt een vernieuwende en interactieve blik op hoe teams omgaan met voorraadbeheer, gericht op realistische uitdagingen die teams dagelijks ervaren.
Waar The Beer Game vooral inzicht gaf in de dynamiek over de supply chain ketting heen, ligt in Optiquest de focus op de samenwerking tussen sales, finance en planning en het vinden van de perfecte balans tussen de soms conflicterende belangen.
Recente artikelen
Case publieke sector
Teneinde de service levels naar de klanten te verbeteren zonder de operationele kosten te verhogen werd MDR Consulting gevraagd om de processen te bestuderen en te optimaliseren.
Digitalisering van Quality Control-processen in de klinische productie
Een wereldspeler in de farma wenste het Quality Control-proces voor de klinische productie verregaand te digitaliseren.
Ontwikkeling van strategische logistieke capaciteiten voor klinische supply chain.
Vereiste van de klant
Een toonaangevend globaal farmaceuticabedrijf vroeg ons om strategische logistieke capaciteiten te ontwikkelen voor een snelle en flexibele klinische Supply Chain met diepvriesbewaring, verpakking, labeling en distributie.
De klinische ontwikkeling in de vroege fase vereist snelle en flexibele capaciteiten voor de Supply Chain, zoals de verbetering van de capaciteiten voor de diepvriesbewaring, verpakking, etikettering en distributie van geneesmiddelen.
Deze probleemstelling werd aangepakt met een benchmarking en optimalisatie van vriesprocessen, zoals oplossingen voor het invriezen/ontdooien, pick & pack en de monitoring van de verzending. De krappe tijdlijn voor de leveringen, de uiterst volatiele VUCA-omgeving en de globale Supply Chain met een mix van interne en uitbestede expertise stellen tal van uitdagingen. Vandaar dat Moore werd gevraagd om het Supply Chain-team van de klant bij te staan.
Disruption planning
Supply chain disruptions have, sadly, become a frequent reality. In recent years, events such as the COVID-19 pandemic, supplier bankruptcies, geopolitical conflicts, natural disasters and other unexpected crises have sent disruptions through even the most robust supply chains.
To survive and thrive in this environment, organisations must be able to not only identify and quantify potential risks but also proactively prepare for disruptions. This article explores the critical components of effective disruption planning, defining the new organisation roles and technologies needed in supply chain operating models today.
Case Agile procurement
The world has experienced a myriad of disruptive events recently, such as high levels of inflation, steep price fluctuations, the COVID-19 pandemic, geopolitical conflicts, and increasing interest rates. These events, coupled with rapidly changing technological advancements and increased attention for environmental, social, and governance (ESG) matters, as well as the difficulties of attracting and retaining skilled talent, pose significant challenges for procurement functions.
Rituals klantverhaal
Een balans tussen assortimentsuitbreiding en voorraadbeheer
Home en Body Cosmetica ‘brand’ Rituals heeft een helder doel voor ogen: groeien naar 1.000 winkels en 1.000 shop-in-shops wereldwijd. Luxe cosmetica artikelen voor een betaalbare prijs, is de slogan. “Het snel groeiende aantal locaties in combinatie met een snel groeiend assortiment vereist een zeer solide supply chain”, stelt Supply Chain Director Mark Hoppenbrouwers. “Als innovatief bedrijf zoek je een systeem om de in- en uitfasering van alle nieuwe artikelen strak te monitoren. Slim4 bewees hierin cruciaal te zijn.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nog één week tot Supply Chain Innovations 2019. Neem actie!
Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2019. U tekende misschien al gratis in en ontving de code van uw toegangsbadge? Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.
Solidariteit voor het Gezin implementeert Quintiq met Ordina
Omdat zorgbedrijf Solidariteit voor het Gezin al zijn diensten centraliseert, heeft het in de eerste plaats nood aan een geïntegreerd platform voor personeelsplanning. Daarom nam het zorgbedrijf Ordina Belgium in de arm om er de Quintiq operations planning en scheduling oplossing te implementeren.
DSV en Slimstock, partners in voorraadoptimalisering
Logistiek dienstverlener DSV Global Transport & Logistics heeft een partnerovereenkomst gesloten met Slimstock, leverancier van software voor voorraadoptimalisering. Met die strategische partnerovereenkomst wil DSV voorraadoptimalisering voortaan integraal onderdeel van zijn dienstverlening laten uitmaken.
Ordina helpt nu ook Nederlandse Douane te automatiseren
De Belgische Douane doet al langer een beroep op Ordina voor de erg complexe planning van douanecontroles. De komende jaren zal Ordina nu ook de Nederlandse Douane (onderdeel van de Belastingdienst) bijstaan om het douanetoezicht te optimaliseren en ervoor te zorgen dat het controleproces efficiënt verloopt en het bedrijfsleven geen onnodige vertragingen oploopt.
Retailgigant A.S. Watson sluit Technology Partnership met Slimstock
De Chinese health & beauty retailer A.S. Watson (ASW), moederbedrijf van o.a. Kruidvat, ICI Paris XL en Trekpleister, heeft Slimstock benoemd tot Technology Partner. De multinational, die over meer dan 14.500 winkels in 24 markten beschikt, startte zijn Technology Partnership Program vorig jaar met als doel meer langetermijnrelaties met zijn partners aan te gaan en zo de noodzakelijke expertise en innovatie te verwerven om zijn digitale transformatie door te voeren.
OMP Plus verwerft DDMRP compliance
Het Demand Driven Institute (DDI) heeft OMP Plus geëvalueerd en bevestigd dat de oplossing voldoet aan de criteria voor DDMRP compliance. Demand Driven Material Requirements Planning (DDMRP) is een ‘multi-echelon’ planningsmethode en een van de planningmethodes die in OMP Plus wordt ondersteund.
Retailers missen meer dan een derde van de verkopen in piekperiodes
Recent onderzoek door Sapio Research in opdracht van Zetes toont aan dat retailers tijdens piekperiodes maar liefst 35% van de door klanten geplande uitgaven mislopen. Dat komt volgens de onderzoekers o.a. doordat aanbiedingen niet efficiënt worden beheerd.
Online shoppers kijken vaker naar buitenlandse retailers
Zeven van de tien Europese online shoppers koopt artikelen bij retailers over de grens. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de betere prijzen en de beschikbaarheid van een specifiek merk of product. Dat blijkt uit ‘Europe Pulse of the Online Shopper’, het jaarlijkse onderzoek van UPS.
SAESL behaalt met ICRON de snelste omlooptijd in de MRO-sector voor de luchtvaart
(Advertorial) De bedrijfsomgeving van Reparatie, Onderhoud en Revisie (Maintenance, Repair & Overhaul, MRO) voor vliegtuigen is bijzonder complex en er is veel concurrentie. Bedrijven die aan de top willen komen in deze sector en er ook willen blijven, moeten optimaal nauwkeurig en snel kunnen werken, net als de uiterst geavanceerde toestellen waar ze aan werken.
Vestel krijgt meer overzicht en controle over de supply chain met ICRON’s S&OP-oplossing
Vestel Group bestaat uit 24 ondernemingen die zich bezighouden met productie, software- en technologieontwikkeling, marketing, en distributie op het gebied van consumentenelektronica, huishoudelijke apparatuur, mobiele technologieën, ledverlichting en de defensie-industrie.