3rd Party logistics

Weg van geografische clustering

Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant

De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.

Recente artikelen

6 Tips voor een logistiek verkoopplan met wereldwijde impact

De wereld is kleiner dan ooit tevoren, dankzij het wereldwijde contact die we op tal van manieren kunnen hebben. Dit geeft ondernemers de mogelijkheid om hun producten en diensten over de hele wereld te verkopen. Globalisering en technologische vooruitgang bieden dan ook mogelijkheden voor een potent verkoopplan dat wereldwijd bereik kan garanderen, zelfs voor de kleine ondernemer.

Het belang van achterlichten voor de veiligheid van bestuurders en passagiers op de weg

Achterlichten spelen een cruciale rol in de veiligheid van auto's door de zichtbaarheid, communicatie en het algemene bewustzijn op de weg te verbeteren. Ze zijn ontworpen om andere bestuurders en voetgangers te waarschuwen voor de aanwezigheid, acties en bedoelingen van je voertuig, vooral bij weinig licht of slecht weer.

Het uitdagende parcours van het wegvervoer

De laatste jaren moet het wegtransport zich een weg banen tussen een reeks ingrijpende macro-economische gebeurtenissen. Dan denken we vooral aan de oorlog in Oekraïne, de sterk stijgende brandstofprijzen en de steeds luider klinkende vraag naar groene logistiek.

De Uber van de cargoscheepvaart

Cargoscheepvaart gaat nog altijd gepaard met veel mailverkeer en communicatie via berichtenapps, telefoon en zelfs fax. Shipnext digitaliseerde en optimaliseerde die stromen met een platformgerichte benadering, waarbij het met behulp van artificiële intelligentie de lading aan een schip koppelt.

Potentiële meerwaarde voor dienstverlener én klant

Inkoop van logistieke diensten wordt steeds vaker als een eenvoudige standaardactiviteit gezien. Verladers bereiden zich doorgaans goed voor en maken gebruik van makkelijk en vrij toegankelijke marktinformatie. Daarnaast gebruiken sommige inkopers geavanceerde technieken om tot de meest gunstige deal te komen.

Masterdata zijn onmisbaar voor transport van minder lucht

Voor logistiek dienstverleners gaan e-commerce en zo laag mogelijke transportkosten hand in hand. Ook toen Van Moer Logistics drie jaar geleden zijn eerste stappen in e-commerce zette, drong die uitdaging zich op. Maar al snel kwam Optioryx op hun pad, dat met 3D-software de optimale verpakking voor iedere set van producten berekent.

Recente video's

Recente nieuwsberichten

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg

Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg Als antwoord op de congestieproblematiek rond Antwerpen lanceerde Van Moer Logistics in mei 2018 een nachthub in de industriezone Hoge Mauw in Arendonk. Het betreft een locatie waar containers die de haven van Antwerpen moeten bereiken of verlaten, kunnen worden gedropt en opgehaald.

Transportfederaties noemen looneisen van vakbond onrealistisch

De transportfederaties Febetra, TLV en UPTR hebben van de socialistische vakbond BTB-ABVV een stakingsaanzegging voor onbepaalde duur ontvangen. Die komt er nadat de vakbonden op het paritair comité van 21 februari ll. een aanpassing van de lonen hebben geëist.

Contargo start implementatie van Terminal Operating System

Contargo is een van de grote logistieke containernetwerken in Europa. Om de overslag op zijn terminals efficiënter te maken, ontwikkelde Contargo op basis van scrum een eigen Terminal Operating System. Daartoe bundelde het de krachten met IT-dienstverlener synyx uit Karlsruhe.

Volvo Trucks wil ontwikkeling van milieuvriendelijker transport versnellen

Op 18 februari ll. heeft de EU definitief besloten de CO2-emissies van zware voertuigen (die in of na 2019 zijn geproduceerd en geregistreerd) te reguleren. Zo moeten de gemiddelde emissies vanaf 2025 met 15% en vanaf 2030 met 30% worden verminderd, ten opzichte van waarden van 2019.

Dubbel zoveel goederenvervoer over het spoor moet klimaat redden

Europese en Belgische spoorvrachtbedrijven zetten zich in voor een verdubbeling van de spoorvolumes om de klimaatimpact van goederentransport drastisch te verminderen. Het vrachtvervoer is vandaag, met 275 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar waarvan 11 miljoen in België, verantwoordelijk voor bijna 10% van de totale CO2-uitstoot.

PackMyRide laadt pakketten automatisch in bezorgvoertuigen

Dematic stelt zijn PackMyRide automatiseringssysteem voor. Het systeem zorgt ervoor dat pakketten voor het eerst volledig geautomatiseerd in bezorgvoertuigen worden geladen. Momenteel wordt PackMyRide getest in een distributiecentrum van projectpartner DPD.

Panalpina buigt zich over gewijzigd overnamebod van DSV

Panalpina bevestigt eerdere berichtgeving in de media dat er onderhandelingen lopen over een fusie met Agility Group uit Koeweit. Daarbij zou Panalpina de Koeweitse logistieke groep overnemen en zou Agility een participatie in Panalpina nemen.

H.Essers en Lineas sporen rechtstreeks tussen Genk en Triëst

Logistiek dienstverlener H.Essers en de private spoorwegmaatschappij Lineas Intermodal starten samen een rechtstreekse treinverbinding voor goederenvervoer tussen Genk en Triëst, een van de drukste havens van Italië. De nieuwe lijn is de eerste rechtstreekse treinverbinding van België naar dit belangrijke knooppunt aan de Adriatische Zee.

Cargill en Skretting passen deeleconomie in logistiek toe

De twee Noorse concurrenten Cargill en Skretting zullen voortaan onder de naam ‘Fjordfrende’ (fjordvriend) samenwerken voor de aanvoer van vis in Noorwegen. Concreet houdt de samenwerking in dat beide bedrijven eenzelfde vloot van schepen zullen delen, in plaats van elk afzonderlijk met eigen schepen langs de Noorse kust te varen.

Nieuw warehouse en hoofdkantoor voor Yusen Logistics Benelux

Yusen Logistics Benelux betrekt op korte termijn een nieuw logistiek centrum in Moerdijk. Het recent opgeleverde multi-customer warehouse heeft een oppervlakte van ca. 30.000m², aangevuld met ca. 900m² kantooroppervlakte. Toegang tot het warehouse wordt verschaft via 30 laaddokken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.