3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
6 Tips voor een logistiek verkoopplan met wereldwijde impact
De wereld is kleiner dan ooit tevoren, dankzij het wereldwijde contact die we op tal van manieren kunnen hebben. Dit geeft ondernemers de mogelijkheid om hun producten en diensten over de hele wereld te verkopen. Globalisering en technologische vooruitgang bieden dan ook mogelijkheden voor een potent verkoopplan dat wereldwijd bereik kan garanderen, zelfs voor de kleine ondernemer.
Het belang van achterlichten voor de veiligheid van bestuurders en passagiers op de weg
Achterlichten spelen een cruciale rol in de veiligheid van auto's door de zichtbaarheid, communicatie en het algemene bewustzijn op de weg te verbeteren. Ze zijn ontworpen om andere bestuurders en voetgangers te waarschuwen voor de aanwezigheid, acties en bedoelingen van je voertuig, vooral bij weinig licht of slecht weer.
Het uitdagende parcours van het wegvervoer
De laatste jaren moet het wegtransport zich een weg banen tussen een reeks ingrijpende macro-economische gebeurtenissen. Dan denken we vooral aan de oorlog in Oekraïne, de sterk stijgende brandstofprijzen en de steeds luider klinkende vraag naar groene logistiek.
De Uber van de cargoscheepvaart
Cargoscheepvaart gaat nog altijd gepaard met veel mailverkeer en communicatie via berichtenapps, telefoon en zelfs fax. Shipnext digitaliseerde en optimaliseerde die stromen met een platformgerichte benadering, waarbij het met behulp van artificiële intelligentie de lading aan een schip koppelt.
Potentiële meerwaarde voor dienstverlener én klant
Inkoop van logistieke diensten wordt steeds vaker als een eenvoudige standaardactiviteit gezien. Verladers bereiden zich doorgaans goed voor en maken gebruik van makkelijk en vrij toegankelijke marktinformatie. Daarnaast gebruiken sommige inkopers geavanceerde technieken om tot de meest gunstige deal te komen.
Masterdata zijn onmisbaar voor transport van minder lucht
Voor logistiek dienstverleners gaan e-commerce en zo laag mogelijke transportkosten hand in hand. Ook toen Van Moer Logistics drie jaar geleden zijn eerste stappen in e-commerce zette, drong die uitdaging zich op. Maar al snel kwam Optioryx op hun pad, dat met 3D-software de optimale verpakking voor iedere set van producten berekent.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nieuwe spoorterminal voor optimale verbinding Genk-Antwerpen
Transport- en logistiek dienstverlener H.Essers en spoorvrachtoperator Lineas delen al langer de visie van een multimodaal transportnetwerk met het spoor als ruggengraat. Met de lancering van de nieuwe spoorterminal H.Essers Railport Genk tillen ze hun samenwerking nu naar een hoger niveau.
Zweden stuurt onbemande truck de weg op
De Zweedse overheid heeft groen licht gegeven voor de eerste testritten met een autonoom rijdende elektrische vrachtwagen op de openbare weg. Het gaat concreet om de autonome elektrische T-pod truck van de Zweedse start-up Einride. De eerste rollout van de T-pod vond vorig jaar in november plaats op de site van DB Schenker in het Zweedse Jönköping.
Nog één week tot Supply Chain Innovations 2019. Neem actie!
Wellicht las u al verbaasd het schitterende seminarprogramma van SC Innovations 2019. U tekende misschien al gratis in en ontving de code van uw toegangsbadge? Of u dacht in te schrijven, maar nam er de tijd nog niet voor. Of u twijfelde of deze dag weg van uw dagelijkse beslommeringen wel verantwoord is.
Dematic helpt omnichannel retailers met Merchandise Returns systeem
Dematic introduceert met het Merchandise Returns System een omgekeerd logistiek verwerkingssysteem voor omnichannel retailers. Het Merchandise Returns System is een subsysteem voor materiaalverwerking in het distributiecentrum. Het versnelt en stroomlijnt er alle verwerkingsstappen om klantenkrediet aan te bieden, geruilde orders in te voeren en geretourneerde artikelen opnieuw beschikbaar te maken voor verkoop.
Aanwervingen in transport en logistiek naar hoogste peil sinds 8 jaar
De recentste ManpowerGroup Barometer voorspelt voor het volgende kwartaal een intensieve rekruteringsactiviteit in de sector Transport en Logistiek. Bijna één op vijf (17%) van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector plant namelijk zijn personeel tegen eind juni 2019 uit te breiden, terwijl slechts 4% een inkrimping van het personeelsbestand voorziet.
GenieGrips stelt ‘Loading Mirrors’ voor heftrucks voor
GenieGrips, een Australische producent van duurzame, rubberproducten voor heftruckvorken, introduceert met zijn ‘Loading Mirrors’, een eenvoudige oplossing om de heftruckchauffeur vóór de lading te laten kijken. De Loading Mirrors worden door middel van magneten of een plakstrip op de mast van de heftruck bevestigd.
Bpost dochter Parcify voor de rechter gedaagd
Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek, beschuldigt Parcify, een dochteraanneming van Bpost, van verschillende inbreuken op de regels van de transportmarkt. ‘De Belgische Uber van het goederenvervoer’, zo omschrijft TLV het online platform Parcify, dat onder meer met particulieren werkt om pakjes te bezorgen.
Haesaerts Intermodal richt logistiek bedrijf in Afrika op
Haesaerts Intermodal uit Zwijndrecht heeft in de haven van San Pedro in Ivoorkust een dochteronderneming opgericht. Met Haesaerts Intermodal Africa wil de logistieke operator de volledige logistieke keten van cacaoboter controleren, van de productieregio naar de eindbestemming in Europa.
Logistyx Technologies lanceert TMS voor pakjesvervoer
Met TME 3.0 lanceert Logistyx Technologies een transport management systeem (TMS) dat specifiek werd ontworpen voor het vervoer van pakketjes. Tijdens piekmomenten versturen de grootste klanten van Logistyx meer dan 80.000 pakjes per uur. TME 3.0 kiest de meest doeltreffende en efficiënte combinatie van multi-carrier diensten, documenteert die diensten om compliance te garanderen, trackt de services doorheen de hele afhandeling en zorgt voor accurate facturering en tijdige betaling.
FedEx ontwikkelt SameDay Bot voor on-demand lokale belevering
Met de SameDay Bot brengt FedEx een autonoom toestel voor ‘same-day’ en last mile leveringen. Met de bot kunnen retailers bestellingen van naburige consumenten ontvangen en ze nog dezelfde dag rechtstreeks naar het huis of de werkplek van de consumenten brengen.