3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Containers en bestelwagens met zonnecellen
Tegen 2050 wil Europa klimaatneutraal zijn en dus moeten we massaal gaan elektrificeren, ook in de logistiek. Maar moet de stroom daarvoor volledig van batterijen komen? Kunnen we er ook zonne-energie voor inzetten, via PV-panelen? Volgens Enfoil kan het, maar dan eerder via een PV-folie. Enfoil is een spin-off van Imec, UHasselt en TNO. Het bedrijf produceert een flexibele, robuuste PV-folie op maat. Daarmee kun je zonne-energie in transport inzetten op manieren die tot voor kort onmogelijk waren.
Ingrediënten voor succesvolle crossborder e-commercelogistiek
E-commerce gaat steeds vaker over de grenzen heen. Hoewel de groei momenteel getemperd wordt door de economische malaise, zijn de vooruitzichten op lange termijn rooskleurig. Maar ‘crossborder e-commerce’ brengt ook heel wat uitdagingen met zich mee, met hogere kosten en de naleving van een rist regels voorop. Hoe organisaties wereldwijd daarmee omgaan, werd onlangs uitgebreid onderzocht.
Elektrificatie in de transportsector
Tegenwoordig vernieuwen ondernemingen hun vloot aan bedrijfswagens aan een snel tempo met elektrische modellen, die bovendien een groeiend bereik per laadbeurt hebben. De privémarkt loopt, vooral omwille van het belangrijke prijsverschil met klassieke motorisatie, minder snel warm voor elektrificatie. Maar ondertussen boomt de tweedehandsmarkt, ook al door de onzekere toekomst van verbrandingsmotoren, veroorzaakt door de wetgever. De transportsector is erg belangrijk voor ons economisch stelsel en zorgt voor de fysieke verbinding tussen partijen in een supply chain. Wat doet elektrificatie met de transportsector? Welke bewegingen zitten er in de markt? Wij deden onderzoek en spraken met Gert Snel van de gelijknamige transportonderneming.
Smart omnichannel fulfilment
We leven in een economie die almaar sneller en efficiënter, maar ook steeds duurzamer draait. Met name bij e-commerce winnen snelheid en efficiëntie aan belang naarmate de consument de lat hoger legt. Op dat vlak zette Amazon de standaard. Maar het Amerikaanse bedrijf is niet onklopbaar. Wie even snel of sneller kan leveren, wint. En dat kan in principe elke handelaar: via ‘in time retailing’, aangedreven door slim omnichannel fulfilment.
Performante tools, maar integratie blijft vaak uit
Een transport management systeem (TMS) helpt bedrijven met de logistiek en verplaatsing van hun fysieke goederen. De TMS-pakketten die daartoe bijdragen, lopen sterk uiteen qua functionaliteit en omvang. Wat moet een TMS kunnen? Heeft iedereen er baat bij? Hoe ontwikkelt de markt zich en wat zijn de aandachtspunten? Het is slechts een greep uit de onderwerpen waarover verschillende experts zich bogen tijdens een rondetafelgesprek met Value Chain Management.
De onverwachte kanten van zelfbouwcontainers uitgelegd
Zelfbouwcontainers, ook wel bekend als zeecontainers of vrachtcontainers, zijn oorspronkelijk ontworpen voor het vervoer van goederen over de hele wereld. In een steeds veranderende wereld, waar aanpassingsvermogen essentieel is, laat de zeecontainer zich ook van steeds meer kanten zien.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
H.Essers neemt logistieke activiteiten van Baxter Monselice in Italië over
De overname kadert in de verdere uitbouw van de segmenten farma- en gezondheidszorg van de logistieke dienstverlener op Italiaans grondgebied. Eerder al opende H.Essers een nieuwe cross-dock voor farma in Milaan.
Transuniverse Forwarding gaat voor intermodaal vervoer
Mede door het groeiende tekort aan chauffeurs in Europa dreigt een capaciteitstekort te ontstaan in het wegvervoer. Daarnaast willen steeds meer klanten hun CO2-voetafdruk verminderen. Daarom heeft Transuniverse besloten volop in te zetten op intermodaal vervoer.
Volvo LNG-trucks ingezet voor duurzamer transport in Nederland
Sinds kort rijden de eerste Euro 6 Volvo LNG-trucks in Nederland. Het betreft Volvo’s FH met 420 en 460 pk die worden ingezet voor zwaar regionaal en internationaal transport bij verschillende vervoerders verspreid over het land. De nieuwe trucks leveren dezelfde prestaties, rijeigenschappen en een vergelijkbaar brandstofverbruik als de dieselmodellen van Volvo, maar de CO2-uitstoot van de trucks is aanzienlijk lager dan die van vergelijkbare dieselmodellen.
Swissterminal Niederglatt breidt verbindingen naar West- en Zuid-Europa uit
De containerterminal Niederglatt/Zurich, die door Swissterminal Group wordt beheerd, zal Zwitserse importeurs en exporteurs vanaf 2 juli 2018 een nieuwe rechtstreekse spoorverbinding bieden naar de Rail Hub Milano in Melzo/Milaan. De nieuwe verbinding wordt beheerd door de intermodale operator Hannibal, onderdeel van de Contship Italia Group, en zal vijf vertrekken per week voorzien.
Samenwerking nodig voor slaagkans autonome stadslogistieke voertuigen
In het project ALEES onderzocht VIL, samen met zeven bedrijven (ACP, Bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en Port of Antwerp) en de stad Mechelen, de mogelijkheden die zelfrijdende voertuigen kunnen bieden voor de levering van pakketten in stadscentra.
Transportvereniging TLV daagt Parcify en Vengo voor de rechter
Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek, dagvaardt de online platformen Vengo en Parcify, een dochteronderneming van Bpost. Beide bezorgdiensten zouden namelijk verschillende inbreuken plegen en op die manier voor oneerlijke concurrentie op de transportmarkt zorgen.
Volvo Trucks wil ongevallen voorkomen met integratie van Volvo Dynamic Steering
Volvo Trucks heeft Volvo Dynamic Steering (VDS) geïntegreerd met andere systemen voor het verbeteren van comfort en veiligheid en zo twee chauffeursondersteunende systemen ontwikkeld die gericht zijn op ongevallenpreventie. Het gaat specifiek om Volvo Dynamic Steering met Stability Assist en Volvo Dynamic Steering met Lane Keeping Assist.
DPDgroup blijft CO2-uitstoot reduceren
Ondanks een stijging van het aantal verwerkte pakketten, slaagt DPDgroup erin het actieve CO2-reductieprogramma ook dit jaar te handhaven. Het koeriersbedrijf tekent een daling van de CO2-uitstoot met 1,6% op in vergelijking met 2016 en met 11,2% tegenover 2013.
C.H. Robinson lanceert mobiele app voor truckchauffeurs in Europa
De Navisphere Driver mobiele app is ontworpen om vrachtwagenchauffeurs informatie over hun vracht te laten bekijken en te updaten terwijl ze onderweg zijn. De mobiele applicatie, die beschikbaar is voor iPhone en Android, levert laadorders via sms-notificaties.
TLN-Conjunctuurenquête duidt op stijgende prijzen, zonder winst
Volgens de Conjunctuurenquête van TLN (Transport en Logistiek Nederland) zijn de prijzen in de transport- en logistieke sector in het eerste kwartaal van 2018 gestegen. Toch blijven de winsten achter omdat ook de kosten voor personeel en brandstof aanzienlijk zijn toegenomen.