3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Containers en bestelwagens met zonnecellen
Tegen 2050 wil Europa klimaatneutraal zijn en dus moeten we massaal gaan elektrificeren, ook in de logistiek. Maar moet de stroom daarvoor volledig van batterijen komen? Kunnen we er ook zonne-energie voor inzetten, via PV-panelen? Volgens Enfoil kan het, maar dan eerder via een PV-folie. Enfoil is een spin-off van Imec, UHasselt en TNO. Het bedrijf produceert een flexibele, robuuste PV-folie op maat. Daarmee kun je zonne-energie in transport inzetten op manieren die tot voor kort onmogelijk waren.
Ingrediënten voor succesvolle crossborder e-commercelogistiek
E-commerce gaat steeds vaker over de grenzen heen. Hoewel de groei momenteel getemperd wordt door de economische malaise, zijn de vooruitzichten op lange termijn rooskleurig. Maar ‘crossborder e-commerce’ brengt ook heel wat uitdagingen met zich mee, met hogere kosten en de naleving van een rist regels voorop. Hoe organisaties wereldwijd daarmee omgaan, werd onlangs uitgebreid onderzocht.
Elektrificatie in de transportsector
Tegenwoordig vernieuwen ondernemingen hun vloot aan bedrijfswagens aan een snel tempo met elektrische modellen, die bovendien een groeiend bereik per laadbeurt hebben. De privémarkt loopt, vooral omwille van het belangrijke prijsverschil met klassieke motorisatie, minder snel warm voor elektrificatie. Maar ondertussen boomt de tweedehandsmarkt, ook al door de onzekere toekomst van verbrandingsmotoren, veroorzaakt door de wetgever. De transportsector is erg belangrijk voor ons economisch stelsel en zorgt voor de fysieke verbinding tussen partijen in een supply chain. Wat doet elektrificatie met de transportsector? Welke bewegingen zitten er in de markt? Wij deden onderzoek en spraken met Gert Snel van de gelijknamige transportonderneming.
Smart omnichannel fulfilment
We leven in een economie die almaar sneller en efficiënter, maar ook steeds duurzamer draait. Met name bij e-commerce winnen snelheid en efficiëntie aan belang naarmate de consument de lat hoger legt. Op dat vlak zette Amazon de standaard. Maar het Amerikaanse bedrijf is niet onklopbaar. Wie even snel of sneller kan leveren, wint. En dat kan in principe elke handelaar: via ‘in time retailing’, aangedreven door slim omnichannel fulfilment.
Performante tools, maar integratie blijft vaak uit
Een transport management systeem (TMS) helpt bedrijven met de logistiek en verplaatsing van hun fysieke goederen. De TMS-pakketten die daartoe bijdragen, lopen sterk uiteen qua functionaliteit en omvang. Wat moet een TMS kunnen? Heeft iedereen er baat bij? Hoe ontwikkelt de markt zich en wat zijn de aandachtspunten? Het is slechts een greep uit de onderwerpen waarover verschillende experts zich bogen tijdens een rondetafelgesprek met Value Chain Management.
De onverwachte kanten van zelfbouwcontainers uitgelegd
Zelfbouwcontainers, ook wel bekend als zeecontainers of vrachtcontainers, zijn oorspronkelijk ontworpen voor het vervoer van goederen over de hele wereld. In een steeds veranderende wereld, waar aanpassingsvermogen essentieel is, laat de zeecontainer zich ook van steeds meer kanten zien.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg
Nachthub Van Moer Logistics haalde overdag al 4000 containers van de weg Als antwoord op de congestieproblematiek rond Antwerpen lanceerde Van Moer Logistics in mei 2018 een nachthub in de industriezone Hoge Mauw in Arendonk. Het betreft een locatie waar containers die de haven van Antwerpen moeten bereiken of verlaten, kunnen worden gedropt en opgehaald.
Transportfederaties noemen looneisen van vakbond onrealistisch
De transportfederaties Febetra, TLV en UPTR hebben van de socialistische vakbond BTB-ABVV een stakingsaanzegging voor onbepaalde duur ontvangen. Die komt er nadat de vakbonden op het paritair comité van 21 februari ll. een aanpassing van de lonen hebben geëist.
Contargo start implementatie van Terminal Operating System
Contargo is een van de grote logistieke containernetwerken in Europa. Om de overslag op zijn terminals efficiënter te maken, ontwikkelde Contargo op basis van scrum een eigen Terminal Operating System. Daartoe bundelde het de krachten met IT-dienstverlener synyx uit Karlsruhe.
Volvo Trucks wil ontwikkeling van milieuvriendelijker transport versnellen
Op 18 februari ll. heeft de EU definitief besloten de CO2-emissies van zware voertuigen (die in of na 2019 zijn geproduceerd en geregistreerd) te reguleren. Zo moeten de gemiddelde emissies vanaf 2025 met 15% en vanaf 2030 met 30% worden verminderd, ten opzichte van waarden van 2019.
Dubbel zoveel goederenvervoer over het spoor moet klimaat redden
Europese en Belgische spoorvrachtbedrijven zetten zich in voor een verdubbeling van de spoorvolumes om de klimaatimpact van goederentransport drastisch te verminderen. Het vrachtvervoer is vandaag, met 275 miljoen ton CO2-uitstoot per jaar waarvan 11 miljoen in België, verantwoordelijk voor bijna 10% van de totale CO2-uitstoot.
PackMyRide laadt pakketten automatisch in bezorgvoertuigen
Dematic stelt zijn PackMyRide automatiseringssysteem voor. Het systeem zorgt ervoor dat pakketten voor het eerst volledig geautomatiseerd in bezorgvoertuigen worden geladen. Momenteel wordt PackMyRide getest in een distributiecentrum van projectpartner DPD.
Panalpina buigt zich over gewijzigd overnamebod van DSV
Panalpina bevestigt eerdere berichtgeving in de media dat er onderhandelingen lopen over een fusie met Agility Group uit Koeweit. Daarbij zou Panalpina de Koeweitse logistieke groep overnemen en zou Agility een participatie in Panalpina nemen.
H.Essers en Lineas sporen rechtstreeks tussen Genk en Triëst
Logistiek dienstverlener H.Essers en de private spoorwegmaatschappij Lineas Intermodal starten samen een rechtstreekse treinverbinding voor goederenvervoer tussen Genk en Triëst, een van de drukste havens van Italië. De nieuwe lijn is de eerste rechtstreekse treinverbinding van België naar dit belangrijke knooppunt aan de Adriatische Zee.
Cargill en Skretting passen deeleconomie in logistiek toe
De twee Noorse concurrenten Cargill en Skretting zullen voortaan onder de naam ‘Fjordfrende’ (fjordvriend) samenwerken voor de aanvoer van vis in Noorwegen. Concreet houdt de samenwerking in dat beide bedrijven eenzelfde vloot van schepen zullen delen, in plaats van elk afzonderlijk met eigen schepen langs de Noorse kust te varen.
Nieuw warehouse en hoofdkantoor voor Yusen Logistics Benelux
Yusen Logistics Benelux betrekt op korte termijn een nieuw logistiek centrum in Moerdijk. Het recent opgeleverde multi-customer warehouse heeft een oppervlakte van ca. 30.000m², aangevuld met ca. 900m² kantooroppervlakte. Toegang tot het warehouse wordt verschaft via 30 laaddokken.