3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
TMS - Transport Management
De oplossing Transport Management (TMS) is ontworpen om u te helpen uw transportkosten en de bijbehorende administratieve lasten te verminderen. Het zorgt voor enorme besparingen en ROI op korte termijn, ter waarden van 6% van het gemiddelde transportbudget.
Online tendering levert concrete benchmark
JLG transporteert jaarlijks duizenden schaarliften, knikarmhoogwerkers en verreikers naar zijn klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Om meer innovatie, digitalisering en transparantie in te bouwen, kiest het bedrijf voor het online tenderplatform van Ticontract.
Green supply chains sijpelen de havensector binnen
We kunnen er niet omheen: toeleveringsketens verduurzamen komt steeds hoger op de agenda te staan. Dat geldt ook binnen de zeehavensector, zo blijkt uit een studie van ING België in samenwerking met de Universiteit Antwerpen, VIL en de Erasmus Universiteit UPT (Urban, Port & Transport Economics).
Vrachtbrieven volgens de regels van de kunst
Hoewel de vrachtbrief allesbehalve een nieuw gegeven is, bestaan er toch nog heel wat misverstanden rond. Dat blijkt uit de vele vragen die de juridische dienst van Febetra, de koninklijke federatie van Belgische transporteurs & logistieke dienstverleners, krijgt.
Nieuw wapen in de strijd tegen tachofraude
Sinds 15 juni is de slimme tachograaf verplicht in elke nieuw ingeschreven vrachtwagen van meer dan 3,5 ton. De DTCO 4.0 – zoals die officieel heet – biedt een aantal nieuwe mogelijkheden om controles aan te scherpen. Bert De Smedt, account manager bij Rauwers Controle, maakt duidelijk wat met de slimme tachograaf nu wel en niet mogelijk is.
Katoen Natie neemt Transport Joosen over
De logistieke groep heeft het Antwerpse familiebedrijf Transport Joosen overgenomen, dat gespecialiseerd is in het vervoer van zeecontainers en vooral in doktransporten. Met de overname van Transport Joosen wil Katoen Natie zijn aanwezigheid op transportgebied in de Antwerpse Haven verder versterken en zo de cruciale aan- en afvoer van containers naar zijn magazijnen ook in de toekomst blijven verzekeren.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
P&O Ferrymasters opent 17.000m² groot magazijn in Rotterdam
Het nieuwe warehouse van P&O Ferrymasters bevindt zich vlakbij de Maasvlakte 2 in Rotterdam en de Europoort ferryterminal. Het magazijn beslaat twee niveaus van elk 7.500m² en is uitgerust met 16 laadkades. Met de nieuwe site wil P&O Ferrymasters zijn klanten nieuwe opslagmogelijkheden in Rotterdam aanreiken, in combinatie met rechtstreekse verbindingen naar het spoor, de weg, de binnenvaart, deep sea en shortsea vervoer.
Lineas haalt wekelijks 5.300 containers uit de Oosterweel-files
Om de impact van de Oosterweelwerken op de Belgische mobiliteit te verlichten, verdubbelt spoorvrachtoperator Lineas de capaciteit op de treinen in en uit Antwerpen. Met die verdubbeling kan Lineas 5.300 containers per week uit de Antwerpse files halen, in vergelijking met 2.600 voordien.
Contargo heeft kantoor in Bremen geopend
Sinds 1 september heeft het logistieke containernetwerk Contargo ook een kantoor in Bremen. Daarmee wil het bedrijf zijn positie in het directe achterland van de Duitse Noordzee-havens versterken. Het kantoor in Bremen staat onder leiding van Contargo in Hamburg en bevindt zich in het gebouw van NWL Norddeutsche Wasserweg Logistik, een zusterbedrijf van Contargo.
Autonoom varend binnenschip op de IJzer blijkt succesvol
Het autonome vaartuig de Cogge, een schaalmodel van een onbemand en zelfsturend binnenschip, heeft gedurende enkele maanden verschillende testvaarten van meerdere kilometers lang afgelegd op de IJzer, tussen Diksmuide en Nieuwpoort. De partners in deze wereldprimeur – De Vlaamse Waterweg, POM West-Vlaanderen en KU Leuven – hebben nu de eerste testresultaten voorgesteld.
Webfleet Solutions wordt nieuwe naam van TomTom Telematics
Na de overname van TomTom Telematics door Bridgestone Europe op 1 april 2019, heeft Bridgestone aangekondigd dat de bedrijfsnaam van TomTom Telematics vanaf 1 oktober ‘Webfleet Solutions’ wordt. Met Webfleet Solutions wil Bridgestone zijn klanten wereldwijd een ruimere waaier aan digitale mobiliteits- en fleetoplossingen bieden.
DPD rijdt elektrisch door Mechelen
Omdat het goederenvervoer tegen 2050 naar verwachting met ongeveer 80% zal toenemen in vergelijking met 2005, staat de transportsector voor de zware uitdaging om zijn impact op het milieu en klimaat terug te dringen. Daarom lanceerde pakketbezorgdienst DPDGroup het DrivingChange programma, met onder meer een actief CO2-reductieplan.
Kuehne + Nagel start bouw van Europese hub voor On Running
Kuehne + Nagel bouwt in Luxemburg een nieuw contract logistics centre voor het Zwitserse merk van performance loopschoenen On. Met de eerste spadesteek werd meteen ook het contract tussen de logistiek dienstverlener en On (dat sinds 2010 loopt) met tien jaar verlengd.
Yusen Logistics sluit Transfreight Automotive Logistics Europe
Het Japanse Yusen Logistics heeft zijn Britse dochteronderneming Transfreight Automotive Logistics Europe, onder de noemer van ‘vrijwillige liquidatie’ gesloten. Volgens de Britse wetgeving mag een onderneming bij een vrijwillige liquidatie haar schulden betalen, maar haar operaties stopzetten.
Coolingdown na cabotage bedreigt Belgische transporteurs
Het Europees Parlement heeft een voorstel geformuleerd waarbij vervoerders na cabotage gedurende 60 uur geen nieuwe cabotage meer mogen ondernemen. Een ‘cooling off’ van vijf dagen, zoals de EU-ministers willen, is volgens de transportsector al helemaal dramatisch.
Wegvervoerders willen digitale samenwerking
Transporeon heeft in mei 2019 voor de tweede keer sinds 2018 een markt- en bedrijfsontwikkelingsenquête uitgevoerd bij meer dan 1.000 Europese wegvervoerders. De resultaten werden samengevat in het rapport ‘Capacity, Pricing & Technology: 2019 European Road Transportation Survey’.