3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Meer dan stresstest voor logistieke netwerken
Dat de huidige gezondheidscrisis en de bijbehorende lockdowns enorm veel druk zetten op supply chain netwerken, daar hoeven we geen tekening bij te maken. Toch is COVID-19 veel meer dan een stresstest voor logistieke netwerken. Volgens onderzoek van consultancybureau Moore zal deze ongeziene crisis er zelfs voor zorgen dat een aantal processen fundamenteel zullen veranderen.
Adafruit Industries screent alle partners én klanten
Als een high-tech fabrikant die wereldwijd geavanceerde technologieën zoals sensoren, microcontrollers en printplaten levert, screent Adafruit Industries de mensen met wie het zaken doet om te voldoen aan de internationale exportregelgeving.
Nieuwe Zijderoutes winnen terrein
De laatste vijf jaar is het volume dat via de Nieuwe Zijderoutes wordt getransporteerd met maar liefst 150% gestegen. Als we spreken in termen van handelswaarde bedraagt de groei zelfs 200%. Bovendien heeft tijdens de COVID 19-periode het spoor zijn waarde als solide transportalternatief dubbel en dik bewezen.
Automatisering cruciaal in omnichannelaanpak
Het gaat hard voor Bax Music. De Nederlandse specialist in muziekmateriaal en instrumenten voor de professionele en particuliere markt, groeit jaarlijks met dubbele cijfers. Om zowel de klant aan huis als de winkels efficiënt en tijdig te bedienen, investeert Bax Music continu in de optimalisering van zijn supply chain.
Geen vaccin zonder supply chain
Terwijl de zoektocht naar effectieve coronavaccins nog volop loopt, wordt achter de schermen al nagedacht over hoe die uiteindelijk wereldwijd zullen worden verdeeld. Dat lijkt alvast een flinke uitdaging te worden. Het is niet alleen koffiedikkijken welke hoeveelheden van welke fabrikant beschikbaar zullen zijn, sommige vaccins moeten bijvoorbeeld onder zeer lage temperaturen worden bewaard en getransporteerd.
Netwerk in teken van transparantie
Ook Transporeon ging dit najaar volledig online met zijn Transport Insights Digital Conference, voorheen de Transporeon Summit. In de digitale schijnwerpers stond het real time visibility network, waar de organisatie momenteel hard aan timmert.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Hefx wordt eerste Baoli dealer in de Benelux
Baoli Benelux, net als Still onderdeel van de Kion Groep, begroet met Hefx uit Evergem zijn eerste dealer in de Lage Landen. Hefx werd zeven jaar geleden opgericht door Jan Schauvliege (foto), die in zijn 35-jarige loopbaan in de heftrucksector vele jaren actief was als accountmanager bij Still België.
Wijzigingen aan het hoofd van DSV Road België
Vanaf 1 juli 2019 zal Elke Ceulemans de functie van managing director DSV Road nv België bekleden. Daarmee volgt ze Luk Thieuw op, die na meer dan 41 jaar bij DSV met pensioen gaat. Elke Ceulemans is sinds 1997 bij DSV werkzaam in diverse managementfuncties in zowel operationele als customer service afdelingen en sinds 2011 als sales & marketing director.
Nieuwe definitie en toepassingsvoorwaarden voor ‘zeeschepen’
Naar aanleiding van de wetswijziging van 29 november 2017 en diverse recente Europese arresten met betrekking tot de kwalificatie van een ‘zeeschip’ en de toepassing van de btw-vrijstelling in de schakels voorafgaand aan de leveringen aan een zeeschip, heeft ook België aanpassingen aan de definitie en toepassingsvoorwaarden gemaakt (29 mei 2019).
Volvo Trucks zet zelfrijdende transportoplossing in logistiek proces in
Vera, het elektrisch aangedreven, geheel geautomatiseerde en zelfrijdende voertuig van Volvo Trucks, maakt sinds kort deel uit van een geïntegreerde oplossing voor het vervoeren van goederen van een logistiek centrum naar een haventerminal in het Zweedse Göteborg.
Schoeller Allibert zet nieuwe generatie ‘big boxes’ op de wereld
Met de nieuwe generatie Agriplus big boxes wil Schoeller Allibert tegemoetkomen aan de behoeften van de groente- en fruitmarkt, van op het veld tot in de winkel. In vergelijking met eerdere modellen is de Agriplus lichter en sterker en is de bovenrand opnieuw ontworpen voor extra stevigheid.
Asstra zet predictive visibility platform van Shippeo in
Asstra, ruim twintig jaar internationaal actief in transport en logistiek, gaat een strategische samenwerking met Shippeo aan voor supply chain visibility. Daarmee wil Asstra zijn klanten realtime en met accurate voorspellingen end-to-end inzicht bieden in al hun transportactiviteiten.
Scania bouwt zelfrijdend conceptvoertuig voor stadsvervoer
NXT, het nieuwe zelfrijdende stadsconceptvoertuig met accu van Scania, is dermate modulair ontworpen dat het flexibel van functie kan overschakelen en op die manier uiteenlopende opdrachten in de stad kan vervullen.
Nieuw hoofdkantoor voor Logflow op R&D campus
Om ruimte te creëren voor het groeiende Logflowteam investeert het logistieke consultancybureau 5,5 miljoen euro in 2500m² nieuwe kantoorruimte in Oostkamp, op een boogscheut van het huidige hoofdkantoor in Loppem. Het nieuwe gebouw zal uit vijf verdiepingen bestaan en moet op termijn ruimte bieden aan130 tot 150 medewerkers.
Compass Customs wordt Gaston Schul Customs
Vanaf 1 januari 2020 gaat douanedienstverlener Compass Customs in Duitsland na ruim 25 jaar verder onder de naam Gaston Schul Customs. De naamsverandering is een gevolg van het samengaan met Gaston Schul in maart 2015. Voor klanten van Compass Customs verandert er behalve de naam niets.
Werkgevers in Transport- en Logistiek willen trager aanwerven
Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zullen bedrijven in de sector Transport en Logistiek in aanloop naar het volgende trimester slechts beperkt aanwerven. Amper 3% van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector voorziet namelijk hun personeelsbestand tegen eind september 2019 uit te breiden, terwijl 96% geen enkele verandering in hun personeelsbestand verwacht.