3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Combinatie stadshubs en cargobikes toont potentieel
Het leveren van goederen in – vaak historische – centra van steden en dorpen gaat gepaard met een grote druk op de leefomgeving. De schaarse ruimte, een toenemende milieubekommernis en wijzigende verkeersinfrastructuur vragen om nieuwe distributiemodellen.
DHL Express: groter en groener
Met een nieuwe CityHub op fietsafstand van het centrum van Antwerpen vestigt DHL Express zich letterlijk dichter bij de consument. Daarbij gaat de internationale expresdienst van Deutsche Post DHL Group voluit voor een duurzame manier van beleveren.
Werkgelegenheid in Transport en Logistiek blijft voorlopig stabiel
De werkgelegenheid in de sector Transport en Logistiek zal in het tweede kwartaal van 2021 wellicht behoorlijk stabiel blijven. Die verwachting blijkt uit de recentste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten, die op 9 maart 2021 is gepubliceerd.
Transport in gunstig vaarwater
Vrij goed, zo bleek tijdens het slotevent van het Watertruck+-project. Daarbij werd de balans opgemaakt van de innovatieve transportoplossing voor kleine waterwegen. Hoewel het project – dat in 2014 van wal stak – niet altijd over rozen ging, zijn de resultaten bemoedigend.
Containerchassis in kaart
Om het transport voor zijn klanten te verzorgen, beschikt Transport Th. Wouters over maar liefst 32 vrachtwagens en 80 containerchassis. De Sigfox gps-trackers van Suivo zorgen ervoor dat die vloot tegenwoordig op de voet kan worden gevolgd.
E-fulfilment metdoorgedreven automatisering
Active Ants maakt sinds maart 2018 deel uit van Bpost en spitst zich toe op de verwerking van webshoporders. De onderneming hanteert daartoe een nagenoeg volledig geautomatiseerd proces. Om de bestellingen van meer dan tweehonderdvijftig webwinkels te stroomlijnen, ontwikkelde Active Ants een eigen WMS en zoekt het wereldwijd naar de meest optimale robotiseringstoepassingen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Lange en zware voertuigen blijven verboden in Brussel
UPTR, de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke Ondernemers, betreurt het dat een uitkomst in het dossier van de LZV’s (lange en zware voertuigen) in Brussel niet meer voor deze legislatuur zal zijn. LZV’s blijven momenteel dan ook verboden op het Brusselse grondgebied, waaronder ook een stukje van de Brusselse ring valt.
H.Essers rijdt duurzaam met nieuwe LNG-trucks
Nu de minder vervuilende brandstof LNG (liquified natural gas) steeds beter verkrijgbaar is, besloot logistiek dienstverlener H.Essers te investeren in de aankoop van een eerste reeks LNG-trucks. Daarvoor klopte het aan bij vrachtwagen- en bestelbusfabrikant Iveco, die de sleutels van vijf Stralis NP-trucks overhandigde.
Contargo neemt eerste van zes e-trucks voor containertransport in gebruik
Onlangs leverde de Nederlandse vrachtwagenbouwer DAF de eerste trekker met e-motor aan Rhenus Trucking. Rhenus stelt die truck en andere e-trucks uit zijn vloot als dienstverlener ter beschikking aan zijn klant, containerbedrijf Contargo. De eerste e-truck in de vloot wordt door DIT Duisburg Intermodal Terminal ingezet voor het aanleveren en afhalen van containers.
Datagedreven logistiek kan 500.000 ton CO2 besparen
Volgens onderzoek van ABN AMRO verwacht de transportsector dat de beladingsgraad met ruim 10% omhoog kan als logistieke dienstverleners en verladers al hun informatie met elkaar zouden delen. Daardoor kan ook de CO2 -uitstoot van vrachtwagens omlaag.
Test van Dachser met vrachtwagens op aardgas scoort positief
N.a.v. debatten over aanvaardbare niveaus van fijnstof en stikstofoxiden hebben ook verschillende Duitse steden, waaronder Stuttgart, Berlijn en Bonn, al actie ondernomen door oudere Euro 1-5 dieselvoertuigen te verbieden. Hoewel vrachtwagens momenteel nog vrijgesteld zijn van een dergelijk verbod, wil logistiek dienstverlener Dachser zich ook voorbereiden op mogelijke rijverboden in de toekomst en het aantal motoren met een lagere uitstoot in zijn vloot uitbreiden.
CoolRail staat voor duurzame treinverbinding voor versproducten
Sinds 6 mei 2019 is CoolRail operationeel. Het gaat om een directe treinverbinding waarbij een gekoelde trein versproducten zoals sla, tomaten, komkommers en sinaasappels transporteert tussen Valencia en Rotterdam. Voortaan gaan er 42 containers per trein heen en terug, en dat 3 keer per week en 48 weken per jaar.
Toename in transportcapaciteit wijst op daling van economische groei
In het eerste kwartaal van 2019 nam de beschikbare wegtransportcapaciteit met bijna één derde toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2018. Dat wil zeggen dat in het begin van dit jaar veel minder goederen werden vervoerd vergeleken met de voorgaande maanden.
Bolloré Logistics gaat CargoWise One wereldwijd uitrollen
Bolloré Logistics, een wereldwijde speler in supply chain management, heeft een strategische overeenkomst gesloten met WiseTech Global voor de wereldwijde roll-out van diens geïntegreerde logistieke platform CargoWise One vanaf mei 2019. CargoWise One, dat momenteel in zo’n 130 landen wordt gebruikt, helpt logistieke dienstverleners bij erg complexe transacties op het vlak van o.a.
ÖBB Rail Cargo Group zet eerste vrachtconnectie op tussen Xi'an en Boedapest
Vorige week is de allereerste testtrein vanuit het Chinese Xi’an gearriveerd op de Rail Cargo Terminal BILK via het overslagstation Záhony-Eperjeske. Op die manier werd een nieuwe mijlpaal gerealiseerd binnen de Euraziatische containertrafiek.
Kuehne + Nagel biedt gegarandeerde leadtimes voor containers met KN Pledge
Met KN Pledge introduceert Kuehne + Nagel een online serviceoplossing voor zeevracht met gegarandeerde leadtimes voor volle containertransporten. De service vormt een uitbreiding op de online quoterings-, boekings- en traceringsdiensten van Kuehne + Nagel.