3rd Party logistics
Weg van geografische clustering
Aveve zoekt balans tussen optimale operaties en wensen van de klant
De meesten onder ons zullen Aveve, onderdeel van Arvesta, kennen van zijn agrarische groothandels en winkels. Om de producten naar zijn tweehonderd winkels te verdelen, vertrouwt het bedrijf van oudsher op geografische clustering, maar met de gestage groei van de organisatie werkte die manier van distribueren steeds minder goed. Daarom zette Arvesta samen met Groenewout Consulting een optimaliseringstraject in. Tekst en uitleg bij dit project kregen we van Evert Armirotto, transport coördinator bij Arvesta Retail.
Recente artikelen
Combinatie stadshubs en cargobikes toont potentieel
Het leveren van goederen in – vaak historische – centra van steden en dorpen gaat gepaard met een grote druk op de leefomgeving. De schaarse ruimte, een toenemende milieubekommernis en wijzigende verkeersinfrastructuur vragen om nieuwe distributiemodellen.
DHL Express: groter en groener
Met een nieuwe CityHub op fietsafstand van het centrum van Antwerpen vestigt DHL Express zich letterlijk dichter bij de consument. Daarbij gaat de internationale expresdienst van Deutsche Post DHL Group voluit voor een duurzame manier van beleveren.
Werkgelegenheid in Transport en Logistiek blijft voorlopig stabiel
De werkgelegenheid in de sector Transport en Logistiek zal in het tweede kwartaal van 2021 wellicht behoorlijk stabiel blijven. Die verwachting blijkt uit de recentste ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten, die op 9 maart 2021 is gepubliceerd.
Transport in gunstig vaarwater
Vrij goed, zo bleek tijdens het slotevent van het Watertruck+-project. Daarbij werd de balans opgemaakt van de innovatieve transportoplossing voor kleine waterwegen. Hoewel het project – dat in 2014 van wal stak – niet altijd over rozen ging, zijn de resultaten bemoedigend.
Containerchassis in kaart
Om het transport voor zijn klanten te verzorgen, beschikt Transport Th. Wouters over maar liefst 32 vrachtwagens en 80 containerchassis. De Sigfox gps-trackers van Suivo zorgen ervoor dat die vloot tegenwoordig op de voet kan worden gevolgd.
E-fulfilment metdoorgedreven automatisering
Active Ants maakt sinds maart 2018 deel uit van Bpost en spitst zich toe op de verwerking van webshoporders. De onderneming hanteert daartoe een nagenoeg volledig geautomatiseerd proces. Om de bestellingen van meer dan tweehonderdvijftig webwinkels te stroomlijnen, ontwikkelde Active Ants een eigen WMS en zoekt het wereldwijd naar de meest optimale robotiseringstoepassingen.
Recente video's
Recente nieuwsberichten
Hefx wordt eerste Baoli dealer in de Benelux
Baoli Benelux, net als Still onderdeel van de Kion Groep, begroet met Hefx uit Evergem zijn eerste dealer in de Lage Landen. Hefx werd zeven jaar geleden opgericht door Jan Schauvliege (foto), die in zijn 35-jarige loopbaan in de heftrucksector vele jaren actief was als accountmanager bij Still België.
Wijzigingen aan het hoofd van DSV Road België
Vanaf 1 juli 2019 zal Elke Ceulemans de functie van managing director DSV Road nv België bekleden. Daarmee volgt ze Luk Thieuw op, die na meer dan 41 jaar bij DSV met pensioen gaat. Elke Ceulemans is sinds 1997 bij DSV werkzaam in diverse managementfuncties in zowel operationele als customer service afdelingen en sinds 2011 als sales & marketing director.
Nieuwe definitie en toepassingsvoorwaarden voor ‘zeeschepen’
Naar aanleiding van de wetswijziging van 29 november 2017 en diverse recente Europese arresten met betrekking tot de kwalificatie van een ‘zeeschip’ en de toepassing van de btw-vrijstelling in de schakels voorafgaand aan de leveringen aan een zeeschip, heeft ook België aanpassingen aan de definitie en toepassingsvoorwaarden gemaakt (29 mei 2019).
Volvo Trucks zet zelfrijdende transportoplossing in logistiek proces in
Vera, het elektrisch aangedreven, geheel geautomatiseerde en zelfrijdende voertuig van Volvo Trucks, maakt sinds kort deel uit van een geïntegreerde oplossing voor het vervoeren van goederen van een logistiek centrum naar een haventerminal in het Zweedse Göteborg.
Schoeller Allibert zet nieuwe generatie ‘big boxes’ op de wereld
Met de nieuwe generatie Agriplus big boxes wil Schoeller Allibert tegemoetkomen aan de behoeften van de groente- en fruitmarkt, van op het veld tot in de winkel. In vergelijking met eerdere modellen is de Agriplus lichter en sterker en is de bovenrand opnieuw ontworpen voor extra stevigheid.
Asstra zet predictive visibility platform van Shippeo in
Asstra, ruim twintig jaar internationaal actief in transport en logistiek, gaat een strategische samenwerking met Shippeo aan voor supply chain visibility. Daarmee wil Asstra zijn klanten realtime en met accurate voorspellingen end-to-end inzicht bieden in al hun transportactiviteiten.
Scania bouwt zelfrijdend conceptvoertuig voor stadsvervoer
NXT, het nieuwe zelfrijdende stadsconceptvoertuig met accu van Scania, is dermate modulair ontworpen dat het flexibel van functie kan overschakelen en op die manier uiteenlopende opdrachten in de stad kan vervullen.
Nieuw hoofdkantoor voor Logflow op R&D campus
Om ruimte te creëren voor het groeiende Logflowteam investeert het logistieke consultancybureau 5,5 miljoen euro in 2500m² nieuwe kantoorruimte in Oostkamp, op een boogscheut van het huidige hoofdkantoor in Loppem. Het nieuwe gebouw zal uit vijf verdiepingen bestaan en moet op termijn ruimte bieden aan130 tot 150 medewerkers.
Compass Customs wordt Gaston Schul Customs
Vanaf 1 januari 2020 gaat douanedienstverlener Compass Customs in Duitsland na ruim 25 jaar verder onder de naam Gaston Schul Customs. De naamsverandering is een gevolg van het samengaan met Gaston Schul in maart 2015. Voor klanten van Compass Customs verandert er behalve de naam niets.
Werkgevers in Transport- en Logistiek willen trager aanwerven
Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zullen bedrijven in de sector Transport en Logistiek in aanloop naar het volgende trimester slechts beperkt aanwerven. Amper 3% van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector voorziet namelijk hun personeelsbestand tegen eind september 2019 uit te breiden, terwijl 96% geen enkele verandering in hun personeelsbestand verwacht.